Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Om man ska dra rakt av blir bettet mildare om man drar åt kedjan och skarpare ju lösare kedjan sitter. Stången går att dra bakåt och effektiv blir skarpare när kedjan sitter lösare. Så man ska inte tro att man är "snällare" mot hästen bara för att man inte vill dra ett kedjan.
Kedjan ska vara spänd så att stången inte kan gå igenom eller vad man brukar säga, inte mer än 45 grader. Tycker inte att det är snällare att sätta den lösare heller...
Nej min personliga åsikt spelar ingen roll men vad jag menade var att
om hon nu prompt skulle rida hästen på ett pelham så ville jag föreslå den snällare formen.
Jag har lånat en kompis pelham innan men det har varit för litet och jag vet hur det fungerar och så, känner att han går kanon på detta bettet... men jag ville veta vad det är för fel på ett ledar pelham... men har nu skaffat ett rakt pelham vilket fungerar perfekt. Jag skall juh bara ha de till hoppning bana/högrehinder och vid uteritt.. så annars går han på ett tredelat, rakt eller ett tvådelat eggbett-vid bom och hoppning av låga hinder. Visst jag kan ta ett vanligt bett och rida på, men då inte kunna stoppa, eller inverka ett skit på honom... Han är en stor högrest kille på 170... Jag håller med att man inte skall ha jätte skarpa bett på hästen men jag känner att han ÄLSKAR att hoppa och att rida ut i naturen och sprinnga och jag tycket att han skall få göra detta... Jag har bara haft honom i ett halövår och den förra ägaren sa om jag skulle rida ut så tyckte hon att jag skulle ha Pelham och graman???? knäppt sägar jag bara... Har aldrig har en gramman och skall/tänker undvika det...
hade inte en aning om att man nte fick tävla ponny på odelat pelham.. kanske bäst o säga till min kompis de.. hon har precis bytt till ett vanligt rakt gummipelham.. själv har jag haft turen att inte behöva mixtra så mycket med bett. både ponnyn o storhästen funkar bra på milda bett. ponnyn red ja på vanligt tredelat o hästen på ett äggbett..
Trädgård & Växter Tur att det var en gold iaf, vad det nu är, iom att du får en ring of fire för 49 kr på Ikea... 🙈 Hoppas att jag inte får samma, just...
Hundavel & Ras I trådstarten så uppfattade jag det som TS sökte en hund till hela familjen och inte tänkte dumpa hunden helt till 10-åringen. Att vråla...
Foder & Strö Förutom många bra tips i tråden och rutimer du redan har så föredrar jag att ha fri tillgång på grovfoder så att hästarna kan äta när de...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.