vad för något pelham...?

T

|>Takida<|

Hallo...
Jag har precis köppt ett tvådelat pelham (delta) till min häst för att ha det i hoppning men så har jag läst att man ABSOLUt inte skall ha detta bettet... :confused: Vad tycket ni... ? i den hästafären som ligger närmast mig så har dom bara ett tvådelat pelhan och raka men med tungfrihet... vill hels ha vanligt rakt pelham... :mad: men vilket skall jag andvände... är förvirrad... tips och råd är mycket välkomna... :idea: :bump: :bow: :bump:

Sv: vad för något pelham...?

Mja, det är ju svårt det där. Personligen är jag lite emot alla ledade bett med hävstång, men det behöver ju inte betyda att hästen inte kommer att trivas på det. Det som händer är ju att leden går upp i gommen på hästen när du använder dig av hävstången. Föredrar också vanligt rakt pelham, finns ett gold medal på h**ks, tex.

Men, som sagt var, det finns massor av hästar som trivs bra på vissa bett som man inte förstår hur dom kan göra!

hmm ja det är juh det att ett tvådelat kan trycka i gommen, speciellt när man faktiskt köper pelhamet för att bli starkare i handen och få hästen att lyssna fortare på handen
(bromsa med sitsen iall ära men när hästen rusar mot ett 120 räcke då har man inte så stor inverkan med sitsen)

jag har helst alla hävstångsbett antingen oledade eller 3 delade.. har förvisso ett tvådelat pessoa strl 8½ eller 9½ men det är heller aldrig använt..

Personligen så föredrar jag raka gummipelham.
Men som sagt det är ju en smaksak....

Jag säger som dom andra, att tvådelade bett med hävstång blir som en nötknäppare i munnen på hästen. Detta gäller ju inte bara pelham utan även t.ex. pessoa som man ser många rida på.

Jag tycker att om du har möjlighet åk till en annan hästaffär eller kolla på internetbutiker. Vet inte om du rider ponny eller häst, och tävlar. Men rakt metallpelham är inte tillåtet på ponny. Nu vet jag inte heller HUR stark hästen är, men ett rakt gummi/plats pelham är mildare än ett metall. Jag försöker iaf alltid sträva efter att ha så milda bett, hjälper mm.

Har du ingen möjlighet att prova de olika betten på din häst? Låna av någon annan och se hur den går på de olika betten.

jag tycker att du ska rida på det bettet som hästen trivs bäst med, så ett tips är att låna olika pelhamvarianter och se vad som passar just er bäst

om du inte kan ngt om pelham eller vet hur man rider på dom, så borde du inte ha köpt nått från början.
Varför bytte du bett från början??

Cockney skrev:
Personligen så föredrar jag raka gummipelham.
Men som sagt det är ju en smaksak....

men vad du personligen tycker betyder vel inte att det passar på hästen?! eller??

På min häst har jag provat ett gummipelham som varit två delat, och det funkade fin fint på honom. Men sedan red jag för Sylve och han sade då att visst kan man ha vilket bett man vill på tävling, men på träning och annars är det att föredra att man rider på vanligt tränsbett, eller tre delat. Och jag håller med honom helt och fullt nu. Men jag kan tycka att om man rider på "skarpare" bett är det bra om dom är täckta med gummi, eller prova latextejp. Det är mjukt för hästarnas mun, och dom lär sig tycka om bettet.

Jag red mitt heta sto i 15 år på ledat pelham när jag hoppade och det funkade jättebra, var faktiskt det enda som funkade. Vad jag vet så led hon inte av det ett dugg, fick inga skador i munnen eller annat problem. Det är ju värre att sitta och slita i ett vanligt bett som dom inte lyssnar på än att bara behöva ta pyttelite i ett bett av dena typ, det gör mindre skada tror jag! Så prova och se hur det funkar och bry dig inte så mycket om vad alla andra tycker. Jag har över 30 olika bett hemma som jag provar på mina hästar tills jag hittar ett som passar, om det så är ett jättekonstigt bett som blir det bästa "so what", trivs hästen och du kan rida den mjukt och bra på betet så är väl problemen ur världen. Man brukar ju säga att det inte är bettet som är problemet med en besvärad mun utan ryttarens hand...
Ps, I Brasilien red jag en häst med tjock tvinnad ståltråd i munnen, det kändes däremot inte så kul men det fanns inget annat!

Helan skrev:
Jag red mitt heta sto i 15 år på ledat pelham när jag hoppade och det funkade jättebra, var faktiskt det enda som funkade. Vad jag vet så led hon inte av det ett dugg, fick inga skador i munnen eller annat problem. Det är ju värre att sitta och slita i ett vanligt bett som dom inte lyssnar på än att bara behöva ta pyttelite i ett bett av dena typ, det gör mindre skada tror jag! Så prova och se hur det funkar och bry dig inte så mycket om vad alla andra tycker. Jag har över 30 olika bett hemma som jag provar på mina hästar tills jag hittar ett som passar, om det så är ett jättekonstigt bett som blir det bästa "so what", trivs hästen och du kan rida den mjukt och bra på betet så är väl problemen ur världen. Man brukar ju säga att det inte är bettet som är problemet med en besvärad mun utan ryttarens hand...
Ps, I Brasilien red jag en häst med tjock tvinnad ståltråd i munnen, det kändes däremot inte så kul men det fanns inget annat!
Nej, självklart skall man rida på det som känns rätt. Jag tycker bara att det inte finns någon anledning att sitta och rida på ett skarpt bett varje dag, och en stark häst kan man lära sig att rida utan skarpa bett utan att för den skull vara hård i hand, eller ha en dragkamp du aldrig kommer vinna. Rid med benen. Hästren blir mjuk och följsam om du rider den bakifrån. Jag hoppade själv min häst på gummibett ett tag, med har kunnat sluta med det för att han lyssnar nu och accepterar mina halvhalter. Vill då tillägga att jag aldrig dragit honom i munnen med vilket bett jag nu har haft, en del hästar mognar in i det. En del ryttare också för den delen. Men som sagt, gör vad du känner. Det är din häst och dina beslut.

Det finns en sökfunktion där man får upp mycket tankar och liknande om pelhambett;) Jag klistrar in mina egna tankar om detta bett från en annan tråd:

"Vad gäller pelhambettet så är jag mycket skeptiskt till det, allra helst de som är ledade. Ett normalt (oledat) pelham har den nackdelen att man inte kan på verka på hästen ”ensidigt” som man kan göra med till exempel ett vanligt ledat tränsbett. Därför har man kommit på den smarta idén att göra ledade pelham för att försöka lösa detta... Saken är bara den att en ledad mundel inte fungerar så bra ihop med kindkedjan (som man behöver för att få hävstångseffekten). När man då tar i tyglarna kommer stängerna att börja rotera runt mundelen och därmed kedjan spännas, precis som med ett vanligt stångbett, MEN, istället för att ge en hävstångseffekt kommer det ledade bettet att vika sig och mundelen åker upp i gommen. Att mundelen åker upp i gommen gör det inte mer troligt att hästen ska vilja sänka huvudet. Förutom att mittenleden kommer att åka upp i hästens gom så böjs bettet vilket gör att kindkedjan blir ”lösare” och då måste man ta mycket mer i tyglarna för att få hävstångseffekten (vilket är den effekt man egentligen är ute efter). Man skulle kunna lösa detta genom att korta kindkedjan mer men detta kommer att göra att bettet till slut är som en stor järnnäve som kniper åt runt hästens underkäke med ett bett som sticker upp i gommen. Summa summarum så är inte pelhambettet något speciellt trevligt eller användbart bett..."

Av de olika varianterna av pelham så är den oledade den som är minst dålig men man tappar som sagt mycket av möjligheten att inverka ensidigt. Delat pelham ser jag ingen användning för egentligen...

/Sara

Jag har ett äppel-pelham till min d ponny nu och hon går bättre än någonsin på detta.. varierar dock mellan det och ett tredelat med graman, har även provat eggbett med graman och det funkar.. och ingen behöver hoppa på mig för att jag har skrivit att jag rider med graman.. funkar på min häst och det räcker för mig. får man inte tävla ponny på odelat pelham???
// dolce

nej det får man inte. ledat pelham är det enda som är tillåtet. vill man ha oledat bett får man ha jaktkandar (kimblewick)

Jag hoppar inte pâ dig.....jag hoppar med:p Tog fram gramanen i gâr....tack gud för att den finns(gramanen)

fnorr skrev:
Jag hoppar inte pâ dig.....jag hoppar med:p Tog fram gramanen i gâr....tack gud för att den finns(gramanen)

TACKA GUD??? bannlys gramantyglar!!

men om det fungerar bra på just sin häst och men vet hur den ska användas... då är det bättre med en graman, hellre det än att behöva dra och såga... rid mer markarbete kommer det då men jag har "omskolat" min d ponny i 5 år och det går riktigt bra stundtals ( vinst i LA dressyr) men hemma behövs oftast en graman eller ett skarpare bett.. då hon har känsliga mungipor har jag hellre en graman som jag knappt behöver ta i en ett skarp bett vid tex uteritter... så fungarar det för mig iafl..
// dolce

En liten tanke då... En graman fungerar efter block och talja principen vilket gör att man som ryttare får mycket större kraft än vad man normalt skulle ha, även fast ryttarens tygeltag är som en "viskning" så förstärks detta till hästen som om man skulle stå och "skrika" på den (alltså inte med rösten utan genom handen och tyglarna). Om man jämför gramanen med ett skarpare bett som till exempel pelham så ger gramanen mycket större utväxling av kraften än vad pelhamet gör (alltså man får större kraft jämfört med hur mycket man själv använder).

Så även om du behöver ta mycket mindre i hästen med en graman än med ett pelhambett så kan det vara så att hästen blir lika mycket dragen i munnen som när du rider med ett pelhambett, på grund av större utväxling av gramanen.

Observera att det inte alls är något påhopp utan det är bara en tanke som kan vara värd att tänkas.

/Sara

Jag ogillar tvådelade för att de går upp i gommen, men ett ÄKTA hävstångsbett (dvs inget pessoa) ger väl ändå tryck på tungan?
Stången dras bakåt av tyglarna och övre stången eller vad man ska kalla det, där sidstycket sitter trycks framåt. Med andra ord så borde mundelen vinklas ner mot tungan.
Så får i alla fall jag det till när jag tänker efter rent fysiskt hur det borde funka!

Nötknäppareffekten uteblir i stort om man har ett tillräckligt kort bett som är bra tillpassat och pelhamet gör sin nytta - dvs du kan rida med ytterst små hjälper så att bettet rör sig i hästens mun ytterst lite. Om du måste ta mycket i hästen, och den börjar slå med huvudet och liknande - då är INTE ett delat pelham rätt bett.
Sedan kanske jag inte rekommenderar delat pelham till någon så direkt, men min gamle häst älskade sitt pelham!

Senast ändrad:

Mja, det beror ju på hur hårt du har spänt kedjan. Drar du åt den rejält så blir det kanske så, men det är väl inget man strävar efter att behöva göra. Sedan trycker ju antagligen hästen upp bettet mot gommen, och har du då inte dragit åt kedjan så kommer det säkert att kunna bli obehagligt.
Jag vet inte, är ingen expert, ingen häst och har aldrig provat betten själv! (alltså PÅ mig själv!) :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 470
Senast: Jolo
·
Utrustning Hej, nu vill jag ha lite råd av buke-experterna ;) Jag har en 8årig c-ponny, som vid hoppning kan bli rätt stark, speciellt vid...
Svar
11
· Visningar
2 795
Senast: Sandra78
·
Utrustning Hej. Vi tänkte köpa ett Jaktkandar (eller Kimbelwick heter det väl egentligen) men var vi än kollar så är det en liten böj på...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka