Vad för hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 947
Sv: Vad för hö?

Föredrar torrt paketensilage (det som vanligen kallas hösilage).

Lättare att lagra (torrhö är svårt både att få in och hålla fräsch här i fuktiga Skåne)
Lättare att få bra värden och bra producent (för mig, med de kontakter jag har)
Billigare och för mig mer prisvärt

Invävt i "lättare att lagra" är att silaget förvaras utomhus till dess att vi ska börja fodra med just den balen (då kommer den in) vilket gör att vi har bättre plats i stallet och på loftet.

jag föredrar hösilage. efter som vi ej har så mkt plats att ha hö inne så blev de hösilage. Där vi bor får vi dessutom hösilaget mkt billigt och höet kostar nästan de dubbla så igentligen fans inga alternativ. därimot har jag alltid lite hö hemma för min ena pålle tål ej hösilage

Föredrar vanligt hö. Det är mera fibrer och bra för hästens mage, lätt att hantera och lagra och dessutom mycket billigare än hösilage. Sen luktar hö gott, det gör inte hösilage. (tycker jag alltså)

Dyrt? Inte mitt hösilage, iaf! Jag betalar 400kr för 350kilos hösilage av min bonde, som ska vara den bäste i hela Värmland. Han har alltid analys på sina grovfoder, har 50 olika partier. Jag krävde bästa hösilage o så fick jag hem såna med bra näringsvärdena. Mina pållar föredrar hösilaget framför torrhö, faktiskt. T o m min egen fölunge äter det med glädjen! :) Det är olika från häst till häst. Men jag tycker att hösilage är billigare än torrhö. ;)

*KL*

Hösilage! Definitivt, eftersom det är mycket lättare. Min hölada rymmer en månad och att släpa upp höet på höskullen, via liten bräcklig trästege - nej tack!

Hösilaget står utanför stalldörren, lätt att bära in vars ett fång. Det är billigare och därför kan de få äta med fri tillgång (när jag satte de på fri tillgång på hö gick det 62 kg!! om dagen på tre hästar.. Vilket blir ca 200 kr om dagen, bara i hö :crazy:, 6000 i månaden...) Fri tillgång på hösilaget blir ca 1200 i månaden, vilket är SÅÅ mycket bättre för ekonomin! Det ger längre ättid, eftersom de äter större mängder p g a vattnet. Går att ha ute alltid och går dessutom att köpa! Här i närheten är det komplett omöjligt att få tag på hö att köpa - alla tar hösilage istället. Fick dock tag i hö hos en kille, men det var så dåliga värden att hästarna blev spinkiga på bara ett par veckor.. Trots fri tillgång då. Med hösilaget (bra värden) har de genast blivit mycket bättre och jag behöver inte ge vars 5-6 kg kraftfoder/lucern längre. :bow:

delvis knapplån

Säkert lättare att lagra hösilage men lättare att hantera vårt fantastiska, näringsrika och hygieniska hö. Det ligger som en värmande kudde uppe på loftet nu inför den kalla vintern. Inte några problem att hålla torrt någonsin då det är supertorrt när det kommer från vår eminente bonde och täckt med halmbalar.

Vi har både hö och förtorkat ensilage (hösilage). Vi föredrar ensilaget eftersom kvalitén är mycket jämnare över året. Däremot är det praktiskt att ha litet hö i början och slutet av säsongen eller om man bara ska ha med litet grovfoder för en tävling.

Vad hästarna föredrar kan man inte ta miste på: Erbjuder vi både hö och ensilage så väljer alla ensilaget och det kan vara svårt att få dem att överhuvudtaget att äta hö. Även om man lägger hö överst i foderhäcken så slänger de undan höet för att komma åt ensilaget.

Tycker mina hästar oxå, faktiskt! Innan jag hämtade hösilagebalarna hade jag ju lite torrhö kvar i ena foderhäcken o fyllde på hösilage. Hästarna RATADE torrhöet o åt hellre silaget :eek::) Fast det där förvånar mig inte. Har länge vetat att dom föredrar silaget framför torrhöet. Som du skrev, det innehåller ju vatten i o det är ändå på 70% torrsubstans.
Såg förut innan jag drog till bion att dom stod fortfarande o åt....Dom har det på fri tillgång,dock. Ska testa o slänga en stor plastbalja med lusernhack, så får vi se om dom oxå äter detta...Alltid bra med lite extra proteiner även om detta hösilage har bra näringsvärdena. ;)

Jag föredrar hösilage! Då det är mindre risk att de blir dåligt än hö(då de är blötare)+ att efter förra årets torksommar då vi hade hö och fick slänga flera hundra kilo.
Men visst hö som är grönt och doftar ljuvligt av sommaräng tackar man ju inte nej till!;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
323
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
655
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka