Vad för hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 947
H

Horserider

Vilket hö föredrar du? Torrhö, höilage eller ensilage? Varför?
Och vad är det för skillnad på höilage och ensilage?
Tacksam för svar.

Sv: Vad för hö?

Jag föredrar vanligt hö. Dels för att det är lättare att de om det är bra eller dåligt (har inte lärt mig skilja på mögel och sockerfällning på hösilage än :angel: ) och dels eftersom jag är allergisk mot hösilage och ensilage.

Tror att ensilage är blötare än häsilage, annars är väl det samma..?

Jag har egentligen torrhö som är inplastat, alltså mkt torrt hösilage.

Det är kanon då det inte fryser på vintern & är lätt att hantera, dessutom kan jag beställa höbollar för ett helt år, ngt jag inte hade haft plats för om jag beställt höbalar då jag inte har nog stort stall eller hölada.

Hästarna tycker dessutom om hösilaget bättre.

Ha ha, Ingela_ S svar skulle kunnat delvis vara mitt svar. :D

Jag är inte allergisk mot hösilage men jag har inte heller riktigt lärt mig skilja på mögel och sockerutfällning. :o :)

"Hösilage ska lukta friskt och gott" säger en del, men jag tycker inte det luktar gott någonsin! Får nästan kväljningar när jag kommer in i ett stall där det utfodras mycket med hösilage :crazy:

Just att jag känner mig så osäker på att bedöma den hygieniska kvalitèn gör att jag föredrar hö.

Okej, hur ligger det till prismässigt jämfört med de andra hösorterna? Dyrare/billigare?
Är höilage samma sak som torrhö?

Och vilken är nyttigast? Eller alla kanske är lika nyttiga? :angel:

Hösilage är ju torrare och mindre syrasatt än ensilage som man ger till kor, det är ju det som finns i stora silos.
Hösilage är ju mer bara inplastat något fuktigare hö.

Jag förederar torrhö, tror inte hösilage är så bra för hästar. Dessutom är det större risk att de får problem med det, botulism, att det är dåligt osv.
Dessutom luktar det ju så äckligt och är mycket mer osmidigt att hantera.

Ja, alltså "nyttigheten" beror ju på vad höet eller hösilaget har för näringsvärde och det spelar ingen roll vilken sort det är.

Ett hösilage kan ha högre näringsvärde än ett hö men det kan lika mycket vara tvärt om.

En sak till förressten som gör att jag inte vill ha hösilage: I vårt stall köper var och en sitt eget foder och ingen annan vill ha hösilage. Då kan jag inte köpa storbalar för en häst hinner inte äta upp innan det blir dåligt.

Småbalar är inte alltid så lätta att få tag på och det blir dessutom ganska dyrt.

Hösilage helt klart.

*Det är lättare att lagra, enkelt att ställa ned utanför stallet. Vi har minimalt med utrymme för höbalar tyvärr, sommartid lagrar vi torrhö i vedbon :angel:.

* Det är billigare! Våra får fri tillgång och hösilaget kostar ca 350 kr per häst i månaden. När vi fodrar med vanligt torrhö kostar det ca 1200 kr per häst istället :crazy:

*Alltid fräsh mat. Tycker vanliga höbalar möglar väldigt lätt, men vårat hösilage är alltid fräsht (har hitills aldrig fått en möglig boll av denna bonde).

Tack för svar!
Varför väljer du hösilage framför torrhö? Är det endast priset som får dig att välja hösilage, eller tycker du att torrhö och silage har ungefär samma egenskaper?

Senast ändrad av en moderator:

Varför tror du inte att hösilage är bra för hästen? Bortsett från botulism.

Föredrar vanligt hö. Det är mera fibrer och bra för hästens mage, lätt att hantera och lagra och dessutom mycket billigare än hösilage. Sen luktar hö gott, det gör inte hösilage. (tycker jag alltså)

Föredrar vanligt hö. Det är mera fibrer och bra för hästens mage, lätt att hantera och lagra och dessutom mycket billigare än hösilage. Sen luktar hö gott, det gör inte hösilage. (tycker jag alltså)

Billigare? :o Är det bara här uppe som torrhö är tre gånger så dyrt som hösilage? Betalar 200 kr per boll för hösilage (400 kg).

Jag föredrar torrhö.
Känns fräschare, lättare att hantera/väga upp (behövs bara pirra när man har få hästar, inte nån truck). Mindre risk för mögel. Längre hållbarhet.
Ett minus är att det lätt dammar... :crazy: Och ett dammigt foder är ju inte mycket bättre än ett mögligt...
Kan hända att hästen får hosta.
Och ett till minus är att det är lite mindre smakligt för hästen än hösilage.

När det gäller pris så är ju allt relativt. Ja, hösilage är ofta billigare per KILO, men du måste ge större mängd eftersom det är mer vatten i. Så det kan bli ganska jämnt i prisskillnad.

Och skillnad mellan hösilage och ensilage är ts-halten eller vattenhalten om man vill se det så. Ensilage är blötare. Men det kanske du redan fått svar på såg jag... :p

vi ger hösilage (ts. mellan 60-70 beroende på åker) dels pga. att vi har en bronkit häst (för henne är det lika med döden att äta vanligt hö) dels pga. att det är smidigare, hästarna har fri tillgång inne i sin ligghall. kör in en storbal i veckan med traktor, dvs. inget slit för oss :) lätt att lagra, inget släpande, det är samma pris som på vanligt hö (räknat per kg/ts), dessutom tycker hästarna det är smakligare med hösilage.

rent näringsmässigt så har det ju mindre betydelse om det är hösilage, ensilage eller hö. dåliga eller bra skördar med dåliga eller bra värden kan det ju bli oavsett, det har ju med åkern/vallen och hur/när det skördas att göra :idea:

därimot ger vi inte "ko" ensilage (ts. oftast bra mkt. under 50) då hästarna oftast (alltid här) får diarre när det blir för blött och att botulism risken ökar samt att dom får äta sådana enorma mängder för att få i sig tillräckligt med ts.

Hösilage och ensilage är SAMMA sak. Det är enbart TS halten som skiljer dessa åt. Hösilage = förtorkat ensilage. Hösilage är ett namn höstfolk hittat på för att dra nån gräns att det är lite torrare ensilage. Ensileringsmedel behövs sällan när man gör ensilage om man ensilerar rätt.

TS halten skiljer Ensilage och Hösilage. Men båda sakerna ÄR ensilage och inget annat. Läs mitt andra svar.

Billigare? :o Är det bara här uppe som torrhö är tre gånger så dyrt som hösilage? Betalar 200 kr per boll för hösilage (400 kg).

Här kostar hö ca 2 kr kg och hösilage från 3 kr/kg. . När det går åt betydligt mer silage än torrt hö vid fodring så blir foder priset mycket dyrare. Nu pratar jag bara om småbalar av hösilage, inte storbal.
Nu är inte priset det avgörande för mig utan enbart ett extra plus.

(jag trodde norra sverige var de som fick en hyfsad höskörd i år och att ni därför hade bättre priser på hö än övriga sverige. så fel man kan ha)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
323
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
655
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka