Vad för hingst?

nexxa

Trådstartare
Funderar så smått på att betäcka mitt 17 åriga travsto innan det blir alltför sent.
Hon är ca. 151 i mkh och mörkbrun (ser svart ut) utan några tecken.Hon är väldigt bastant samtidigt som hon är väldigt "flickig" av sig ( :p )
Hon har god hoppförmåga, hoppas 135 hos förra ägaren. Går stadigt i alla gångarter, väldigt trevlig galopp. Traven är väl sådär.
Hon är orädd men dock väldigt hetsig av sig, speciellt gällande hinder.
Jag vill ha en hingst som kan ta fram traven lite mera (o gärna de andra gångarterna med) jag är inte såå hoppintresserad (är rädd) och vill gärna satsa lite mer på dressyren (självklart blir det lite hoppning ändå) Vill att inte att fölet ska vara hetsigt som hennes mamma är. Och jag vill inte att det finns risk för någon skimmel :angel: ;)
All hjälp är guld värd, sätt gärna in bild också.
Hoppas jag inte fomulerat mig alltför flummigt :D

:bow:

Sv: Vad för hingst?

Köp ett trevligt och bra föl istället för att betäcka ditt trav-sto! Det finns inga garantier för att fölet ska få de egenskaper du önskar. Tvärtom så är det ofta de mindre bra egenskaperna som slår igenom.

Du menar att det är bättre för alla att göra så? Eller just för att det är en travare? :smirk:

Jag hade ett varmblodssto på besök hos vår WC-hingst förra sommaren. Den ägaren var ute efter samma som du, lite mera power i kroppsbyggnaden, lite mera steg och en trygg individ att rida på. Fölet föddes för 3 veckor sedan och uppfödaren är mer än nöjd! Det blev jättebra!

Pm:a gärna mig o berätta mer.Gärna bilder o namn på hingst o så :bow:

Avel är ju alltid ett lotteri. Oavsett vilken material man avlar på.

Jag skulle inte försöka avla ridhäst från en travare, eftersom sannolikeheten är större för en hyffsad ridhäst från en som från början är avlad för ridning.

Jag tycker absolut att man ska välja så optimalt avelsmaterial som möjligt. Dessutom kostar det precis lika mycket att betäcka ett sto oavsett vad det är för ras. Varför betäcka ett travsto om man vill ha en ridhäst? Du får mer för pengarna om du köper ett föl som redan från början har de egenskaper du vill ha.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka