Vad för Frukter/Grönsaker ?

I

Idrus

Nu hade jag tänkt testa vad min häst tycke rom mest. Men vad för frukter grönsaker kan dem äta ? Alltså cirtron uteslutar jag driekt, men vissa ger ju dem mandariner, så vad kan dem egentligen äta ? :o

Min häst ska få annat gott nu! :banana: ;)

Sv: Vad för Frukter/Grönsaker ?

Bananer och jordgubbar var favoriten hos min C-ponny. D-ponnyn va kräsen och ville inte ha grönsaker eller frukt, inte ens äpplen eller morötter. Nuvarande hästen älskar apelsin! :P

Så länge det kommer från växtriket kan nog hästarna äta det utan att ta skada om det inte blir i ofantliga mängder.

Apelsin älskar mitt vbl!!! Fick han till jul nu "lite extra gott".. Har även en ponny som fullkomligt älskar melon!!!:rofl:
Banan har inte mina tyckt om, är väl inte lika saftigt o gott..=/
Prova dej fram bland frukterna.

Min valack älskar plommon (tar bort kärnan givetvis), hallon, blåbär, äpple, morötter, ibland bananer, clementiner

Stoet är inte lika förtjust i allt ovan :D

bananer! Provade idag på lilla stoet och hon tyckte också om!

Andra favvosar är nypon, apelsiner (mums!) mandariner, päron, russin, jordgubbar, smultron...

Gillade inte kiwi.

Tanten hemma älskar clementin.. Hon står i suger ur saften.. Helgalen i clementiner!

haha, måste pröva på min tant ! ;)

Min häst är löjligt förtjust i torkade lingon. Fråga inte hur vi kom fram till det :crazy:

Min äter i princip allt man matar honom med så

Äpplen, morötter, sallad, gurka, apelsin, plommon, mandarin, blåbär, nypon, banan, vindruvor (+russin), paprika, jordgubbar, hallon, melon, mango, annanas och päron älskar han!:d

Dock spottade han ut: brysselkål och tomat :rofl:

Min häst gillar mariekex vet jag, hon suger på dem.. :love: Dock flera år sedan hon fick, provade det när vi hade fika med oss en gång.

Knäckebröd slinker väl ner, äpplen och morötter och vissa sorters hästgodis, de med "vanlig" smak som morot.

Nypon äter hon med, det får hon i maten i pulverform.
Annars är det andra saker som hallonbuskar, blåbärsris och ljung som står högt på listan :d
Hon äter inte saker som inte smakar "hästmat", typ mintgodis och sånt. Det åker ut illa kvickt.
Hon gillar Fibergi och Musli och såna lyxiga grejer :d

Ger inte så mkt godis så jag vet inte riktigt vad hon äter, men de ovanstående sakerna äter hon i alla fall.

Hon har snott en clementin från mig engång med skal och allt, men efter det ville hon inte ha fler.

Jag är faktiskt inte mkt för att ge djur mat som inte är "till för dem". Har inget intresse av det :D

Senast ändrad av en moderator:

haha okej :rofl:
Med skal ? förstår att hon inte vill äta mer :p

Jag ger faktiskt min fröken lite allt möjligt i fruktväg som godis/krubbskrammel. Oftast finns det någon frukt som är billig för säsongen eller så får hon mattes frukt som börjat se tråkig ut så jag inte vill ha den längre. Mosiga bananer som legat i väskan en hel dag och sånt där. :p

Apelsin/clementin/satsumas och dyl är nog hennes favoriter. Jag brukar också plocka nypon och ge när det är säsong (liksom äpplen och päron). Nypon och svartvinbär gillar hon, går själv och plockar i buskarna som finns i hagarna. I grönsaksväg blir det sällan ngt annat än morötter dock.

De kan väl äta all frukt tror jag? Jag ser iaf inga begränsningar, min häst har hittills ätit all frukt jag gett henne, men banan och apelsin är nog favoriterna. Persika och plommon är också mums :d

En dag när vi var ute och red så hittade hon en överkörd apelsin och den slank in i munnen snabbs som blixten!

Senast ändrad:

Har gett henne det mesta i fruktväg, äpplen och päron förstås, mandariner, apelsiner, banan, kiwi (var sådär tyckte hon, men när hagkompisarna åt sina åt hon också sin) persikor och nektariner etc.

Det hon inte har gillat hittills är tomater och melon.

Men (ok inte alls frukt dock) det hon gillar mest av allt tror jag är mumsmums - vi delar en någon gång då och då...sedan kan man få kladdiga pussar :d

Både fjordingen och kallblodstravaren är galna i äpplen, morötter, apelsin (iaf fjordingen!), bananer, päron m.m. Det enda fjordingen inte gillar i matväg är kiwi. Annars äter han ALLT! (Då menar jag verkligen allt).

Banan, äpple, päron, apelsin, clementin, russin, vindruvor, torkade fikon, torkade plommon och aprikoser, persika, färska plommon osv osv.

Immer

"min" häst ÄLSKAR bananer & citrus frukter (typ apelsin,mandrarin & clementin). heelt galen i dom, man får akta fingrarna när man går in med sånt till honom :D

sen så gillar han de mesta, allätare ;) men det ovan är hans absoluta favvosar! :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix