Vad för färg till orange golvmatta?

Ciindy

Trådstartare
Ska måla om en liten toalett nu i veckan och har såklart ett litet problem, mattan är orange:eek:.
Nu är mattan orange och väggarna bajsbruna (tänk 70tal), och nu är det tänkt att den ska bli modern.;)

Vi har tänkt måla väggarna i en väldigt ljus orange/aprikos och kanske göra någon dekor, med antingen mosaik eller schabloner.

Men hur skulle ni inreda och måla en toalett på 1,5 x 1,5 m med snetak och orange matta? Bäst och fråga om man kanske kan göra någonting snyggt utan att vi tänkt på det, tyvärr finns inte möjligheten att byta matta just nu.:(

Sv: Vad för färg till orange golvmatta?

Jag skulle nog måla det vitt, tycker inte det finns så mycket som passa till orange.

Antikvita väggar och en vit golvmatta som täcker mitten. Alternativt finns det speciella mattor man brukar ha på toaletter. Mjuka skumgummimattor, som typ... nät... Kan inte förklara :p

Hur orange är mattan, och hur modernt har ni tänkt er? Med en riktigt färgstark matta kan det bli riktigt tufft! Om du nu kan tänka sig tufft? Men det hänger ju även lite på vad det är för porslin där inne?

Vitt är nog en bra bas på väggen i vilket fall. Då har du ju dessutom större möjligheter att göra mindre ändringar om du tröttnar än om du målar aprikost. Är mattan orange åt det rödorangea hållet och utan brunt i skulle jag kolla närmare på detaljer i grått, stål, glas och ljusa träslag. Är det en matta med t.ex. brunt mönster i det orangea skulle man kunna ta steget ut och göra modiga kontrastmönster i gröna nyanser (i skalan ärtgrön-mörkgrön) - ränder kan vara snyggt, eller varför inte något mer kreativt som symboliserar just er!? Eller kanske till och med köra rosa som kontrastfärg om man inte är ett dugg feg..?

Är det en liten men inte pytteliten toa med en hel vägg skulle ni kunna sätta upp en fototapet på den väggen med en bild som tar upp det orange, t.ex. nåt i stil med denna (kanske för mycket orange om hela golvet också är orange) eller denna. Tycker man inte att man vill kosta på toaletten en fototapet kan man ju faktiskt sätta upp en tavla istället. Jag tycker det ofta ger lite mer rymd åt rummet. Och så har man nåt att titta på när man sitter på dass... :D

Vitt går bort, känns som att man skulle bli bländad, knallvita väggar och en super orange matta. Känns som att man måste ha någonting som drar mot samma färg eller iallafall någon färg.

Moiran: Mattan är orange som typ en apelsin, lyser ganska bra om den. Och kanske inte modernt modernt men lite modernare. Tror som sagt att helt vitt skulle bli allderles för mycket färg och nästan ge en bländande känsla.. Men det blir nog en riktigt riktigt ljus aprikos (nästan vit men bara med lite lite inslag av aprikost) och sen någon schablon eller en fototapet som du pratade om. Blått hade varit skitsnyggt till den färgen vi valt ut men jag vet inte riktigt om jag törs chansa när mattan är så orange.

Kör på det, inte kritvitt men mer åt det vita hållet. Man tänker vitt när man kommer in i alla fall och så tar du upp den orange färgen i en schablon. Det tror jag blir hur snyggt som helst.

Vi hade en toa i storlek med din,i gräsliga färger,grisrosa väggar och golvet var små små klinker(2x2 cm),kommer nu inte ihåg vad det kallas,färgerna på golvet gick i brunt och nån konstig gul färg..

Gissa hur det såg ut:D

Vi målade väggarna blå nertill,vita upptill och satte dit en bård,och la dit en nålfolitsmatta på golvet,nej man får inte drälla utanför när man kissar..(man ser lite av mattan på nedersta bilden,längst ner i vänstra hörnet)
Toa och handfat är vitt,toasitsen hittade jag en gammel i backelit,svart,och lite krukor och ljus målade jag i blått och satte sen upp ett låtsasfönster!
15080380.jpg

15080379.jpg

Men du, vilken bra idé med ett låtsas fönster. Det gav ett väldigt hemtrevligt och annorlunda känsla åt toarummet. Ett djup åt den trånga känslan.
Måste knycka din idé och använda någongång :) för den funkar ju även i andra små rum.

Åh.. vi har också suttit och tänkt på att måla dit ett fönster! ;) Blev ju jätte charmigt. Imorgon ska vi till färgaffären och vrida och vända på varenda bok och pryl vi kan hitta, förhoppningsvis får vi ett snyggt badrum :).

Du ska inte ha vit-vit utan t.ex. antikvit. Den färgen är lite bruten.

Jag har haft knallorange golv i sovrummet och det var så skönt att täcka bort det med vita mattor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka