Vad för bett vid körning?

_L_

Trådstartare
Vad har ni för bett när ni kör?
Har ni postkandar eller liverpool till körbett och tycker dessa bett fungerar bra?
Hur dåligt är det att bara köra med ett tvådelat tränsbett?
Varför "ska" man ha så skarpa bett vid körning?
Liverpool och postkandar har ju ofta stång, skänklar och ska användas med kindkedja. Man kan ju rakt bryta käken av hästen! Men dom som kör med såna bett är ju iof. mer eller mindre erfarna kuskar.

Jag kör min stora och lilla häst på vanligt tvådelat tränsbett och det fungerar bra liksom. Min fjording kan bli lite stark om jag tömkör men inte när jag kör med vagn. Vad gäller shettisen så räcker det med att röra på handen så reagerar hon. Kan ju vara så att hon inte trivs så bra med bettet. Hon gapar och slänger ibland med huvudet.
Men vad kan jag använda då? Vad är "mildare" än tvådelat?
Om jag kör i bara grimman blir shettisen lite starkare men går lite bättre. Men finns det inget bett man kan prova ändå?
Har hört och läst något om att tvådelade bett klämmer hästen i munnen och då är en stång (utan skänklar) bättre? Men blir det inte stummt med stång = skarpare?
Tredelat bett har jag hört ska vara bättre än tvådelat??
Stång, tvådelat eller tredelat??
Någon som kan nämna lite exaktare tillpassning av olika bett? Två rynkor i på var sida om bettet typ. Något mer?
Vad säger ni och hur har ni gjort?

M. v. h. Lisa

Sv: Vad för bett vid körning?

Hej!
Anledningen till att man ska ha "skarpare" bett när man kör är helt enkelt pga säkerhetsriskerna. Det ska vara lätt att få stopp och hantera sin häst även i kris situationer.

Det verkar som att din lille har samma problem som min shettis hade..
Han slog också med huvudet och gapade. Jag åkte till Torbjörn Lundström och kollade upp hans (hästens alltså!) mun. Då visade det sig att min lille hade så litet plats för ett bett i munnen att om inte bettet låg helt stilla så kom det emot tänderna..
Det som är viktigt att tänka på när man provar bett är:
Att det är lagom, bettet ska inte sticka ut mer på sidorna än 2-3 mm
Se till bara att det inte nyper.
Känn med fingrarna i munnen på din häst när han har bettet inne så att det inte går emot några tänder.
Rynkorna i sidan hade du rät i, 2-3 rynkor. Lite beroende på häst
Raka bett är ju det snällaste man kan sätta i munnen på hästen, men min uppfattning är att det som tar "minst" plats i munnen är det tredelade. Mer följsamt, tycker jag.
Överhuvudtaget se din häst i munnen, Vargtänder? Sår?

Jag kör också min ponny på ett vanligt tredelat hemma.. fast annars har jag en pelhamstång på tävling

Jag kör mitt russ på ett tredelat bett med en oval kula i mitten. Han trivs jättebra med det, tuggar och lyssnar jättefint.
Connemaran jag hade, trivdes däremot absolut bäst med en rak, svagt uppåtböjd körstång. Vi red honom på det bettet också, och han gillade det jättemycket.
Man får väl helt enkelt prova sig fram vilket hästen trivs med - och så kolla med en hästtandläkare om problemen fortsätter.

Vad gäller bettets skärpa, så är det ju kuskens hand som avgör om bettet är skarpt eller inte. Om du håller handen stilla och kör lugnt blir hästen trygg och även om du har ett skarpare bett med kindkedja så behöver det inte vara sämre för hästen än om du har ett "snällare" bett, som du kanske sitter och drar i hela tiden för att du är rädd att hästen ska sticka iväg.
Man kan ju också variera sådant som skänklarnas längd (sätta tömmen i övre eller nedre ringen tex) och spänna kindkedjan olika hårt.
Här på Buke florerar någon sorts pessimism i stil med "om hästen sticker kan jag ändå inte göra något, oavsett vilket bett jag har" - men det tycker jag är en farlig inställning. Det handlar ju inte alltid om att hästen sticker på grund av rädsla - en del hästar kan faktiskt lägga sig till med ovanan att skena med vagnen utan att vara det minsta rädda, och då är det betydligt lättare att sätta stopp för dem om man har ett lite skarpare körbett som hästen respekterar. Den respekten har man nytta av även den dag man hamnar i en nödsituation!

Köra i grimma skulle jag aldrig göra - inte ens med en shettis.

:banana:

Testa ett tre delat till shettisen, dom är så små i munnen och ett två delat kan lätt sitta dåligt. Jag har tredelat eller jaktkandar när jag kör beroende på vad jag ska köra för nåt.

Vilket bett man väljer skall styras av vad som är lämpligt för hästen. Det finns ingen anledning att sätta in ett stång bett bara för säkerhetens skull. Det viktiga är att hästen är lydig. Om man behöver ett skarpt bett för att kunna hålla hästen då är det något annat som brister. Oftast konsekvensen hos kusken!!
Unga hästar skall köras på ett milt bett som det trivs med vilket de oftast gör med raka el tredelade tränsbett. Hästar som är känsliga kan man köra på plastbett. Stång kan man börja använda när dressyren kräver det vilket inte inträffar förren i msv-svårklass.
Till passning av bettet är viktigt. Bettet får inte vara för långt, lagom om det sticker ut ca 2-3mm på var sida.
/M

Nordsvensken kör jag bara på tränsbett.
Till fjordhästen har jag ibland använt ett liverpoolebett (stång med tungfrihet) men inte använt skänklarna utan satt tömmen i ringen. Det bettet fungerade bra och hon stack inte ut tungan åt sidan som med tränsbettet.

Hej, vile bara lägga till att du absolut inte ska ha två-tre rynkor i munnen, vi lever på 2004 talet.

min häst har inga rynkor i sin mun.
Hade även en lite shettis som slog med huvudet, och vi sänkte bettet och han slutade slå efter några dagar.

Innan man har någon utrustning på sin häst, kan man fråga sig själv vad som är bekvämast? testa att gå o le en timme..frustrerande jobbigt.
Testa att stoppa in ett tvådelat bett, dra ner hakan och sen tar du bettet, var har du bettet då, jo i gommen samt klämmande i din mungipa och dina laner. ajajaja.

jag kör på svagt böjt bett samt rider alltid med bettlöst eller tredelat, gärna sweetiron som mina hästar gillar :)

/jenny

Shettisarna kör jag på vanligt tränsbett alt. tredelat, de har iofs alltid bridong men det är bara för att massivare bett ofta inte ligger bra i deras munnar.

Halvblodet kör vi med liverpoolstång, han är inte lika känslig vid körning som shettisarna är.

Så i grunden skulle man ta ut tandläkare för att få rätt bett till sin körhäst?Samt samtidigt få tändernas kondition kollade förstås.
Om man inte har tillgång till "tandläkare" är veterinär lika bra?

Vet inte om frågan var riktad till mig? Hur som helst, att de tjockare betten inte ligger bra i mina hästars munnar är lätt att se. De har nästan svårt att stänga munnen och är allmänt oroliga i munnen. Bridongbetten tycker jag fungerar bra på mina hästar i alla fall.

En del veterinärer är duktiga på tänder, min är en sådan och brukar få kolla i genom tänderna en gång/år.

ok.Frågan var inte riktad till dig bara blev att jag svarade på sista inlägget;-)
Jag har alltid kört på Happy mouth betten och de är ju något "smalare" än vanliga tjocka tränsbett.Det funkar bra.Men jag ska absolut kolla upp tänderna på dom vilket fall som.Dels för att jag har en som blir lite till åren och sedan de yngres behöver en koll.Tack för svar.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 420
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 911
Senast: Gimlan
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 686
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama