Vad föredrar ni- valack, sto eller hingst?

Jag gillar både ston och valacker. Ston för att de har lite jävlar anamma, för att de ifrågasätter mer så det krävs mer av mig som ryttare att komma dit jag vill. Till skillnad från valacker som bara gör. Ston för att de även när de trilskas på t.ex. en uteritt, är säkra på foten. Valacker har en tendens att göra vadsomhelst för att komma undan, utan att tänka efter före. Att backa ner för en brant och tappa balansen/eventuellt ramla är helt i sin ordning.

Valacker gillar jag för deras glimt i ögat (som många ston verkar vara för vuxna för att ha). Det är massor av ståhej och bus, livet leker helt enkelt. Men det är också det enda jag saknar när jag handskas med/rider ston.
 
Nä, men varför förutsätta att hästen är olydig när det inte står ett ord om det?
Står det att hästen skulle gå igenom ett brinnande hav så antar jag faktiskt att den är olydig och går igenom en människa med.

Jag antar att alla hästar är olydiga eftersom det oftast är fallet. Det är inte helt ovanligt att ryttare på ston har stora problem att ta sig förbi min hingsthage.
 
:angel:Jag är absolut en stomänniska.
Har inte funderat så mycket på varför, men jag antar att "jag känner igen mig" i deras, ibland lite truliga temperament.
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?
Förr tyckte jag mest om valacker pga dom jag haft och varit kontakt med varit så himla okomplicerade. Mitt första sto bekräftade mina fördomar men stoet jag har nu är helt underbar + jag ser en stor fördel med att kunna ta ett föl ;) Har dock en valack också. Svårt val. Beror faktiskt på individen ändrar jag mitt svar till!
 
Jag har bara haft ston, föredrar dem. Men nu är jag lite intresserad av en vallack, nån gång ska vara den första ;)
 
Står det att hästen skulle gå igenom ett brinnande hav så antar jag faktiskt att den är olydig och går igenom en människa med.

Jag antar att alla hästar är olydiga eftersom det oftast är fallet. Det är inte helt ovanligt att ryttare på ston har stora problem att ta sig förbi min hingsthage.
Öh, okej...
 
Jag gillar hingstar. Mer power, mer utstrålning och det utan den där stoiga tjurigheten som många ston har. Jag vill gärna kunna säga till en häst att "Nej nu gör vi så här", utan att lämna in en förfrågan i 3 exemplar 3 veckor i förväg ;)

Framför allt om man ska tävla så presterar hingstar mer än ston:cool: Finns undersökningar på Hólar av Gudrun Stefansdóttir, Master i Equine Science, forskare och doktorand från Hólar och SLU

Slutsatsen blev att ansträngning vid en avelsvisning är högintensiv. Hingstar har en högre aerobisk kapacitet än ston. Skillnaden beroende på ålder var däremot inte särskilt stor fysiskt. Flygande pass är både snabbt och mycket ansträngande.


Rolle
IpL
 
Fast nu avgörs ju prestationen i de flesta ridsportsgrenar av betydligt mer än bara aerob kapacitet... Var det inga valacker med i undersökningen?
 
Ston, alla dagar i veckan! Skarpare, klokare, roligare.
 
Föredrar hingstar. Mycket personlighet, åsikter och egen vilja, men inte oresonliga eller tjuriga "bara för att". Därtill, i mitt tycke, generellt bättre tävlingshästar, åtminstone på travet (hur det ser ut i andra grenar saknar jag koll på). Vill inte ha en starthäst som är valack.

Jag äger dock en riktig humörspissmärr. :devil: Jag är nog för PMS:ig själv i humöret för att gå ihop med ston, haha, två temperamentsfulla och tjuriga individer som bara vägrar ge sig när de väl bestämt sig för något är en halvkass kombination.
Valacker tycker jag rent generellt är för "snälla", jag vill ha mer jävlar anamma och skärpa i en häst.
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?
Jag skulle säga att alla är lika bra, med andra ord inget är bäst.
Det hänger mycket på individerna, t ex ett sto är inte det andra stoet likt, lika med valacker och hingstar också.

Jag har ridit hingstar som varit som valacker. När jag var yngre och i början av min hästkarriär så var det valacker som var mina favoriter, men nu på sistone har det blivit ston. För de har lite mer personlighet än dom valackerna jag stött på, så jag tror det beror lite på vad det är man själv är ute efter vilket som passar just den bäst. ;)
 
Fast nu avgörs ju prestationen i de flesta ridsportsgrenar av betydligt mer än bara aerob kapacitet... Var det inga valacker med i undersökningen?
Hej!
Du hittar lita av redovisningen http://ishestnews.se/svensknyheter/...-sina-forskningsreultat-under-hostkonferensen

Jag hann prata lite med henne på tu man hand och frågade bl.a. om valackers prestation då det bara var sto och hingstar i testet, hon gjorde en kvalificerad gissning utan att undersökt saken, att valacker borde ligga någonstans mellan sto och hingst.

Jag tror att många av oss i publiken upplevde det som hisnande när vi insåg att en visning är i paritet med en galopptävling i ansträngning för hästen. Och högre än i en fälttävlan, hästpolo eller distansritt. I och med det är det extremt viktigt att hästen är förberedd inför visningen, både fysiskt och mentalt. Man måste inkludera en rejäl dos konditionsträning, samt träning av styrka och hastighet.

Rolle
IpL
 
Sto, sto, sto! Dock har jag en valack i dagsläget men säkerligen blir det ett sto nästa gång! Tanken var ju att min skulle gå som hingst så jag tillhör nog "avelstänket". :)
 
Sto! Jag tycker de har mer personlighet och så har mina favoriter genom åren vart just ston. :)
Föredrar ston, har ofta lite egen vilja & attityd inte så menlösa som en valack och inte lika temperamentsfulla som en hingst kan vara. MEN jag skulle undantagsvis köpa en valack. Men aldrig någonsin vilja äga en hingst. Sedan går det inte att sticka under stol med att ett sto kan man ge en andra chans om den är fin & har bra stam att avla på.
 
Hingst alla dagar i veckan! Har haft alla sorter och just nu en hingst och ett sto och stoet är en fantastisk vän...men också en humörstyrd kärring ibland. Jag gillar att ston kan vara lite skarpa och ofta även gillar att prestera. Det jag inte gillar är att de bara vill prestera när de känner för det. En hingst behöver man inte tjata på, det räcker att man frågar och han kommer svara; "Jaaa! Hur många gånger vill du att jag gör det??"
Sen är det tyvärr helt galet att försöka hitta en vettig stallplats till hingst där man har kunskap och bra inställning till dessa men jag har verkligen haft tur med min. Finns mycket okunskap och oresonliga rädslor för hingstar där ute.
 
Som en hel del skrivit så ser jag till individen; men valack kommer nog alltid vara det jag föredrar! Har ridit/kört/hanterat både sto, hingst och valack och i familjen äger vi också alla sorter, men för min del så känns valacker roligare att hålla på med, de är oftast jämnare i humöret och de jag ägt har verkligen tytt sig till mig och fått mig att känna att de skulle kunnat gå genom eld och vatten för mig :)

Har inte fått denna relation på samma sätt till lika många ston, dock har jag ett sto jag älskar att hålla på med; jag har varit med hela hennes liv och vi är ganska lika i sättet, hon är bara något intensivare ;)

Jag har inte något problem med hingstar heller; har sätt folk som har dålig pli på sina men har även sätt många med en fantastisk kontroll och relation till hingsten, och våra i familjen har aldrig varit något problem i hanteringen.
 
Har ägt två ston och är inne på min tredje valack nu. Så det är väl rätt jämt där.
Valacken jag har nu har mycket personlighet (!) och ingen tråkvalack. Han har nog 1/4 sto i sig :p

Har helst valack av den anledningen att det är enklare att ha dom. Ingen brunst som sabbar ridturer, ingen skrikig hingst som jagar tjejer...
 
Jag måste säga att jag förstår folk som tackar nej till att ha hingstar i sitt stall.
Har ägt ett antal hingstar, lätthanterliga, snälla och trevliga de flesta. En av dem stod i ett inackorderingsstall utan några som helst problem, med valacker och ston i boxarna och hagarna runt omkring. Men- en hingst är en hingst. Rätt som det är händer det något som är relaterat till kön och hormoner. Ett sto tar sig in till hingsten, en oerfaren person hanterar en situation med hingsten fel, helt plötsligt kan inte hingsten gå tillsammans med valacken eller unghingsten som han har gått med eftersom det har kommit nya brunstiga ston i hagen bredvid ....

Om jag hade ett inackorderingsstall skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag släppte in en hingst. Hur snäll och väluppfostrad den än må vara.
 
Ston, alla dagar i veckan! Skarpare, klokare, roligare.
Kan inte hålla med mer. Dessutom ser de till att jag håller måttet. Om jag rider dåligt får jag veta det. Tackar ödmjukast de ston jag haft genom åren för att de gjort mig till en bättre ryttare (men de tvistar nog om hurtillvida jag har utvecklingspotential eller är ett hopplöst projekt...):p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 248
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 057
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp