Vad föredrar ni- valack, sto eller hingst?

Och jag är en riktig stofantast! Speciellt gamla ston- de får en alldeles speciell vishet och värdighet som jag älskar. Har haft många ston, och kanske haft turen att inte träffa på någon med "stohumör". Visst, lite segt när det brunstas, vissa blir mer påverkade än andra, men inget som inte är hanterbart tycker jag. Man får ta lite hänsyn under de dagarna helt enkelt. Jag tycker ston är otroligt kärleksfulla och inkännande, på ett annat sätt än valacker, som är mer neutrala i hela sin inställning.
Har också haft ett antal hingstar, gillar dem men tycker nästan att de är mer slavar under sina hormoner än stona. Och då har jag ändå haft turen att ha väldigt vänliga, i grunden väluppfostrade hingstar. Förutom shettishingstar- hjälp vilka små monster! :D

Haha, den enda hingst jag kom att tänka på när jag läste rubriken var just en shettishingst och han var den underbaraste hästen av de alla :D Kände dock att han var lite undantaget som bekräftade regeln så skrev inte med honom :)
 
sto. har varit förtjust i flera valackar men ston står högre. samma sak med hundar. tik ska det vara. älskar mina morrhoppor här hemma. lika tjuriga och envetna som jag. otroligt roliga att jobba med. när allt stämmer så finns det inget som stoppar oss. har aldrig känt mej så samspelt som med dessa.
 
Sto! Har mest haft (fux)ston.. Sist det skulle köpas häst sa jag att -näee, denna gång blir det inget sto, nu ska jag ha en valack!

Men alltså... Jag är stomänniska. Gillar det där jävlar anammat som finns i dem och kan ställa till det, men när man får dem på sin sida så är de ofta väldigt bra.
 
Jag borde nog ha valack som nummer ett, jag är lite mesig och tycker om pålitliga, stabila hästar. Trots det har jag aldrig riktigt fastnat för någon valack utan de hästar jag tyckt allra bäst om har bara varit ston ändå. Så det är helt enkelt sto för min del.
 
Självklart beror det ju på individen, men jag tror nog ändå att jag är mera en person för valacker.
 
Jag gillar valacker bäst. I stallet har vi 5 st ston. 100 % ston alltså. Hur gick det till? :D Två av dem dessutom rödhåriga..
 
Haha, den enda hingst jag kom att tänka på när jag läste rubriken var just en shettishingst och han var den underbaraste hästen av de alla :D Kände dock att han var lite undantaget som bekräftade regeln så skrev inte med honom :)

Hahah, jag var också nära på att skriva att jag gillar hingstar mest då den häst som först for upp i mitt huvud är en helt fantastiskt fin (och lugn!!!) 6-årshingst som jag hade äran att arbeta med. Sen kom jag och tänka på de andra 15 helgalna hingstarna som stod i samma stall och ångrade mig tvärt... Men hingstar gör arbetet iallafall lite mer spännande och händelserikt :D
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?

Hittills valack.

Har inte klickat med något sto ännu och hittills tycker jag att de har för ojämnt humör/ifrågasätter för mycket/vill inte engagera sig det minsta. (och helt j*kla omöjliga under brunst på alla plan)

Hingst hade jag gärna kunna tänka mig att ha som så, men problemet är att hitta rätt stallplats.
 
Haha! Så då är det med andra ord din lydnad som det är fel på ;) Lite märkligt att hingsten ska lastas för det kan jag tycka. För jag tycker att det är riktigt sorgligt att folk verkligen är rädda för hingstar. En bra hingst är för mig den bästa hästen.
Öh? Spelar du dum eller? I snöre så är det lugnt, men att ha henne på samma anläggning vore nått annat. Jag har dessutom haft oturen att träffa på hingstägare med noll koll, så nä, jag vill inte ha min på samma anläggning.

Hon skulle lätt kunna hoppa ur hagen för att få sig ett skjut, det har inte så mycket med lydnat att göra – tycker jag.
 
Vill inte ha någon slav så sto kommer på klar första plats, vem uppskattar inte visheten hos ett äldre sto?

Sedan blir det hingst på andra plats tätt följt av valack.
 
Har lite av varje. Valack enbart till ridning, ston till ridning och avel, hingst till avel och ridning/körning..
Alla har sina fördelar/nackdelar..
Skulle jag gjort om det nu så hade jag nog inte skaffat valacken men köpte honom innan jag börja med avel.
Haft honom i 9 år nu och har för stor plats i mitt hjärta för att säljas.
 
Öh? Spelar du dum eller? I snöre så är det lugnt, men att ha henne på samma anläggning vore nått annat. Jag har dessutom haft oturen att träffa på hingstägare med noll koll, så nä, jag vill inte ha min på samma anläggning.

Hon skulle lätt kunna hoppa ur hagen för att få sig ett skjut, det har inte så mycket med lydnat att göra – tycker jag.

Hur ska jag veta att det är lugnt i snöre när du först skriver raka motsatsen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 248
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 057
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp