Vad föredrar ni för underlag

Golden_Heart

Trådstartare
Vad skulle ni föredra för underlag vid ett skrittmaskin?
  • Gummimatta
  • Sågspån
  • Ridhusunderlag
Gummimatta känns som ett bra alternativ, då det blir lättare att göra rent men kan bli oerhört halt på vintern.

Vad anser ni? Vad föredrar ni? Varför detta?
 
Vad skulle ni föredra för underlag vid ett skrittmaskin?
  • Gummimatta
  • Sågspån
  • Ridhusunderlag
Gummimatta känns som ett bra alternativ, då det blir lättare att göra rent men kan bli oerhört halt på vintern.

Vad anser ni? Vad föredrar ni? Varför detta?
ridhusunderlag, har jobbat i stall med sand och med gummimatta. sanden blev för djup, det blev ett djupt spår vid dagens slut men var lättmockat och det är lätt att salta så det inte fryser på vintern.
Gummimattan var lagom underlag för hästarna, men blev lätt halt. Krävdes bara en blöt hästskit för att det skulle bli en skridskobana. Det var jobbigt att mocka då man fick kratta, sopa och spola av den för att få det ordentligt rent.

Men har du ett ordentligt byggt ridhus underlag med hårdgjort under, så blir det nog det bästa. Är fortfarande mycket att kratta men hellre att kratta ner vallar än att bända loss frusen hästskit från gummimattor.
 
ridhusunderlag, har jobbat i stall med sand och med gummimatta. sanden blev för djup, det blev ett djupt spår vid dagens slut men var lättmockat och det är lätt att salta så det inte fryser på vintern.
Gummimattan var lagom underlag för hästarna, men blev lätt halt. Krävdes bara en blöt hästskit för att det skulle bli en skridskobana. Det var jobbigt att mocka då man fick kratta, sopa och spola av den för att få det ordentligt rent.

Men har du ett ordentligt byggt ridhus underlag med hårdgjort under, så blir det nog det bästa. Är fortfarande mycket att kratta men hellre att kratta ner vallar än att bända loss frusen hästskit från gummimattor.
Salta, kan man salta ridbanan också då?
Påverkar inte saltet hästarnas hovar?
 
Salta, kan man salta ridbanan också då?
Påverkar inte saltet hästarnas hovar?
där jag jobbat så har man alltid saltat både ridbana, ridhus, skritten och gångarna till hagarna. aldrig ifrågasatt det faktiskt... iofs så får det skor och broddar att rosta snabbare.

det är ju dock inte billigt eller bra för miljön med att salta upp en hel ute ridbana, så vi har saltat och harvat upp ett spår bara för att det ska vara ridbart. sen när snön lägger sig ovanför så är spåret fortfarande mjukt under.
 
där jag jobbat så har man alltid saltat både ridbana, ridhus, skritten och gångarna till hagarna. aldrig ifrågasatt det faktiskt... iofs så får det skor och broddar att rosta snabbare.

det är ju dock inte billigt eller bra för miljön med att salta upp en hel ute ridbana, så vi har saltat och harvat upp ett spår bara för att det ska vara ridbart. sen när snön lägger sig ovanför så är spåret fortfarande mjukt under.
Vad bra :) det visste jag inte.
Då kan jag salta upp ytter spåret i vinter och slipper köra på isvägar till ridhuset.
 
Jag skulle nog vilja ha ganska fast underlag i en skrittmaskin så att de fick träna senor och ligament lite där, då man ju annars oftast rider på mjukare underlag.
 
Jag skulle nog vilja ha ganska fast underlag i en skrittmaskin så att de fick träna senor och ligament lite där, då man ju annars oftast rider på mjukare underlag.
Det håller jag med om, men gärna ngt löst/mjukt över för att minska halk risken och göra det enklare att mocka.
Har man en ordentlig hårdgjord yta och lägger ett 5 (?) Cm lager stenmjöl över tex så blir det nog mer lagom fast.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 649
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Senast: Missemus
·
Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: jemeni
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 038
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp