Vad för olja?

Jag skulle inte chansa.
Insatsen är alldeles för stor och fördelarna finns inte.

Dyrt, brandfarlig och onödigt.
Rapsolja är bra grejor det.
Det var det dummaste haf hört! LinFRÖolja är inte brandfarligt. O du eller någon annan kan inte säga att rapsolja är bättre än linfröolja till häst! Linfröolja innehåller så mkt mer av den viktiga Omega 3 än rapsolja, som innehåller mkt mer Omega 6, som man inte vill ha så mkt av!
 
Det var det dummaste haf hört! LinFRÖolja är inte brandfarligt. O du eller någon annan kan inte säga att rapsolja är bättre än linfröolja till häst! Linfröolja innehåller så mkt mer av den viktiga Omega 3 än rapsolja, som innehåller mkt mer Omega 6, som man inte vill ha så mkt av!

Ja den innehåller Omega 3, dock i form av ALA, inte DHA och EPA vilket är de aktiva formerna av Omega 3. Det är väldigt, väldigt lite av ALA som konverteras till DHA och EPA vilket gör linfröolja till en ganska kass produkt att ge ur Omega-3/ antiinflammatorisk synpunkt. Plus att den är dyr och härsknar fort som sagt. Så jo, ur ren "få upp hästar i hull"- aspekt är faktiskt rapsolja bättre.
 
Det var det dummaste haf hört! LinFRÖolja är inte brandfarligt. O du eller någon annan kan inte säga att rapsolja är bättre än linfröolja till häst! Linfröolja innehåller så mkt mer av den viktiga Omega 3 än rapsolja, som innehåller mkt mer Omega 6, som man inte vill ha så mkt av!
Om du tycker att vetenskaplig fakta är dumt.
Så har vi inte så mycket att säga varandra.
 
Om du tycker att vetenskaplig fakta är dumt.
Så har vi inte så mycket att säga varandra.

Fast det du skrev är inte vetenskaplig fakta. Det är ingen skillnad i brandfarlig heten på kallpressed rapsolja och kallpressad linfröolja.

Var god köp en flaska av vardera i närmaste matvarubutik och testa själv.

Härksnar fort gör dom båda två, så vill man vara noga med det köper man små flaskor i matbutiken.
 
Fast det du skrev är inte vetenskaplig fakta. Det är ingen skillnad i brandfarlig heten på kallpressed rapsolja och kallpressad linfröolja.

Var god köp en flaska av vardera i närmaste matvarubutik och testa själv.

Härksnar fort gör dom båda två, så vill man vara noga med det köper man små flaskor i matbutiken.
Det som är vetenskaplig fakta är att det är bäst pris prestanda med rapsolja när det gäller att tillföra energi.
Och att det är ett bra sätt att tillföra fettsyran omega 3.

Jag kommer inte att leka med elden genom att utföra någon test med oljor.
Det är alldeles för riskabelt.

Men du kan ju visa något vetenskapligt belägg för att kallpressad linolja är ofarlig.
 
Du ska köpa en vegetabilisk, livsmedelsklassad olja. Rapsolja har många goda egenskaper och fungerar utmärkt, som exempel. Finns i många vanliga affärer. Tänk på att hästen inte kan bryta ner hur mycket fett som helst per utfodring, max 1 dl. Men den infon har du säkert fått.
 
Här vill jag nog påpeka att veterinären inte har någon vidare grundlig utbildning på foder om hen inte har utbildat sig ytterligare än den vanliga veterinärutbildningen.

Det första man gör är att öka grovfodret. Äter hästen så mycket det går (fri tillgång) så kan man börja med att prova lusern, grönpellets eller betfor, som alla är grovfoder. Fungerar inte det så kan man lägga på kraftfoder, vad som passar bäst beror på vad ditt grovfoder innehåller.

Behöver hästen gå upp mycket i vikt så rekommenderar jag Equi-Jewel, 18 mj/kilo, riskli och snällt mot magen. Det räddade min fd häst lite när hon var väldigt tunn.

Olja är det sista jag rekommenderar.
 
Du ska köpa en vegetabilisk, livsmedelsklassad olja. Rapsolja har många goda egenskaper och fungerar utmärkt, som exempel. Finns i många vanliga affärer. Tänk på att hästen inte kan bryta ner hur mycket fett som helst per utfodring, max 1 dl. Men den infon har du säkert fått.
1dl per 100 kg häst och utfodringstillfälle.
 
Här vill jag nog påpeka att veterinären inte har någon vidare grundlig utbildning på foder om hen inte har utbildat sig ytterligare än den vanliga veterinärutbildningen.

Det första man gör är att öka grovfodret. Äter hästen så mycket det går (fri tillgång) så kan man börja med att prova lusern, grönpellets eller betfor, som alla är grovfoder. Fungerar inte det så kan man lägga på kraftfoder, vad som passar bäst beror på vad ditt grovfoder innehåller.

Behöver hästen gå upp mycket i vikt så rekommenderar jag Equi-Jewel, 18 mj/kilo, riskli och snällt mot magen. Det räddade min fd häst lite när hon var väldigt tunn.

Olja är det sista jag rekommenderar.
Det är något som foderexperterna rekommenderar.
Olja innehåller inga kolhydrater och driver inte de problem som snabba kolhydrater kan utgöra.
Som t.ex. fång.

Jag skulle aldrig ge riskli.
 
1dl per 100 kg häst och utfodringstillfälle.
Bild från Kraffts hemsida. När tillomed de skriver 1-3 dl/dag så får man nog räkna med att det stämmer, eftersom de säljer olja...

1724337135460.png
 
1dl per 100 kg häst och utfodringstillfälle.
Jag vet inte vad du fått det ifrån, men det låter för mig som för mycket. Man bör utfodra olja med försiktighet och introducera det gradvis eftersom att hästens matsmältningssystem är anpassat för en kost med låg fetthalt - gräs. Galla utsöndras från levern till tunntarmen och ökar man utfodringen av fett med flera dl per utfodring lär inte systemet hänga med. Tunntarmen hinner inte ta upp fettet och det går vidare i matsmältningsapparaten.
 
Jag vet inte vad du fått det ifrån, men det låter för mig som för mycket. Man bör utfodra olja med försiktighet och introducera det gradvis eftersom att hästens matsmältningssystem är anpassat för en kost med låg fetthalt - gräs. Galla utsöndras från levern till tunntarmen och ökar man utfodringen av fett med flera dl per utfodring lär inte systemet hänga med. Tunntarmen hinner inte ta upp fettet och det går vidare i matsmältningsapparaten.
Här så verkar det finnas en senare snabbguide.
Anna Jansson SLU.

"Ge max 375 g olja till en 500 kg häst."
Så optimalt verkar vara lägre med mer noggrann forskning.

https://www.slu.se/institutioner/an...el-av-travhastar--10-punkter-i-en-snabbguide/
 
Vilka har du pratat med?

Snabb sökning på nätet gav denna studie som resultat.
https://stromsholm.com/dokument/att-utfodra-hasten-fett-form-av-vegetabilisk-olja/

Det var inte den som jag sökte efter, så det finns flera.
Det där är ett studentarbete ser det ut som? Går man tillbaka till hennes egna källor så står det helt andra saker än vad hon har skrivit i sin text. I SLUs utfodringsrekommendationer står det max 75 gram olja/100 kilo häst/dag.

https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf

Så ganska långt ifrån siffran du sa.
 
Det som är vetenskaplig fakta är att det är bäst pris prestanda med rapsolja när det gäller att tillföra energi.
Och att det är ett bra sätt att tillföra fettsyran omega 3.

Jag kommer inte att leka med elden genom att utföra någon test med oljor.
Det är alldeles för riskabelt.

Men du kan ju visa något vetenskapligt belägg för att kallpressad linolja är ofarlig.

Ska vi vara riktigt noga så är det väl mest MJ per krona för Eldorados matolja.

Rapsolja tillför omega 3, men även omega 6, och vill man vara noga med sånt är balansen viktig och då vinner linfröoljan. Men upptaget är dåligt, och vill man verkligen noja om det kanske man lika gärna kan göra som en del islänningar gjorde förr i tiden och ge fisk till hästarna.

Nu är det här inte en korrekt vetenskaplig källa då jag är för lat för att söka vetenskapliga artiklar till sånt här nonsens, men det är en informativ sida iaf: https://rapsolja.se/brandsakerhet-oljepress.htm

"

OLJA:
Rå kallpressad linolja, rapsolja kan inte självantända vid ventilerat utrymme. Trassel eller papper fuktat med rå kallpressad linolja, har mycket svårt att självantända, även i slutet utrymme såsom i soptunna med lock. Under många år så har jag aldrig varit med om att rå kallpressad linolja i papper i soptunna med lock tagit eld eller kolat.

Kokt linolja kan antändas om inte värmen ventileras bort, exempel om indränkt papper som ligger i ett litet slutet rum, låda eller tät soptunna som gör att värmeutvecklingen inte ventileras bort. Det blir då en stegring av värmen som gör att oxidationen ökar och ökar tills eld kan framtvingas. Därför ska indränkt linolja i papper eldas upp eller blötas med vatten. Linolja som ligger öppet eller målat på trä eller spill på golv kan aldrig självantända.

Papper som är indränkt med rå kallpressad linolja som ligger öppet på ett golv som är ventilerat kan ej självantända.
Rapsolja är ännu svårare att få att självantända på grund av mindre mängd 18.3 Linolensyra är cirka 10 %
Linolja har cirka 60% Linolensyra, det är den som snabbt kan ta åt sig syre vid hög inblandning med lättantändliga varor som papper och trassel och förorsaka värmeutveckling när linoljan torkar.

"

Dvs den kallpressade linfröoljan för livsmedelsbruk är inte samma sak som kokt linolja.
 
Och vem är den där Emeli på Krafft?

Jag föredrar verkligen forskning knuten till våra lärosäten före någon foderrådgivare som är avlönad av ett foderföretag.
De vill liksom sälja.
Ja du gav ju nyss själv en källa som sa samma sak så vad vill du ha för svar?
 
Ska vi vara riktigt noga så är det väl mest MJ per krona för Eldorados matolja.

Rapsolja tillför omega 3, men även omega 6, och vill man vara noga med sånt är balansen viktig och då vinner linfröoljan. Men upptaget är dåligt, och vill man verkligen noja om det kanske man lika gärna kan göra som en del islänningar gjorde förr i tiden och ge fisk till hästarna.

Nu är det här inte en korrekt vetenskaplig källa då jag är för lat för att söka vetenskapliga artiklar till sånt här nonsens, men det är en informativ sida iaf: https://rapsolja.se/brandsakerhet-oljepress.htm

"

OLJA:
Rå kallpressad linolja, rapsolja kan inte självantända vid ventilerat utrymme. Trassel eller papper fuktat med rå kallpressad linolja, har mycket svårt att självantända, även i slutet utrymme såsom i soptunna med lock. Under många år så har jag aldrig varit med om att rå kallpressad linolja i papper i soptunna med lock tagit eld eller kolat.

Kokt linolja kan antändas om inte värmen ventileras bort, exempel om indränkt papper som ligger i ett litet slutet rum, låda eller tät soptunna som gör att värmeutvecklingen inte ventileras bort. Det blir då en stegring av värmen som gör att oxidationen ökar och ökar tills eld kan framtvingas. Därför ska indränkt linolja i papper eldas upp eller blötas med vatten. Linolja som ligger öppet eller målat på trä eller spill på golv kan aldrig självantända.

Papper som är indränkt med rå kallpressad linolja som ligger öppet på ett golv som är ventilerat kan ej självantända.
Rapsolja är ännu svårare att få att självantända på grund av mindre mängd 18.3 Linolensyra är cirka 10 %
Linolja har cirka 60% Linolensyra, det är den som snabbt kan ta åt sig syre vid hög inblandning med lättantändliga varor som papper och trassel och förorsaka värmeutveckling när linoljan torkar.

"

Dvs den kallpressade linfröoljan för livsmedelsbruk är inte samma sak som kokt linolja.
Då så kan vi lika gärna ta den här.

"Växtoljor blir varma när de torkar, eller rättare sagt, oxiderar. Om man skrynklar ihop en trasa full med olja eller oljefärg så samlas värmen längst inne. Ju varmare det blir desto snabbare torkar oljan och ju snabbare olja torkar desto varmare blir det. Under ogynnsamma förhållanden (rätta balans mellan mängden av olja, isolering genom trasan och tillträde av luft för att oljan alls ska kunna torka, typ av material som ökar oljans exponering till luften, samt typ av olja, lösningsmedel och torkmedel) så kan denna process alstra så mycket värme att trasan fattar eld."

Jag skulle inte chansa med rapsolja heller, men den antänder inte lika lätt.

https://fargriket.com/sjalvantandning/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp