Vad för mineraler/vitaminer ger ni???

Tweety1985A

Trådstartare
Vilken sorts vitaminer/mineraler ger ni,hur mycket ger ni per dag/hur mycket finns det i hinken och hur mycket kostar d???
Själv ger jag Vitafor häst sport och ger 228 kr för 12 kilo.Pållen får 75 g per dag, så en hink räcker läääänge! Typ ett halvår eller nåt räknade jag ut. Finns d nåt som e ännu billigare???
 
Min häst får:
Mineraler: Hippo Plus (pellets), en hink 10 kg kostar 266 kr, en säck 20 kg kostar 456 kr.
Vitaminer: B-vitamin " Shy Feeder " vid pälsfällning vår och höst, vet inte riktigt vad det kostar. Sen får hon Tokosel Vet , receptbelagda E-vitaminer/selen. En burk kostar ca 180 kr. Jag vet inte riktigt hur mycket den innehåller, men den räcker länge då dom bara ska ha ett mått en gång i veckan. Annars innehåller ju mineralerna också vitaminer! :)
 
Just nu äter de miner grön, miner vit och kalk.
Tidigare har de fått miner röd, dikalciumfosfat och basic e (inte alla samtidigt dock). Vad jag väljer beror på höet och vad de äter för kraftfoder.
 
Mustangs pelleterade mineraler kör jag med. 15 kg = 266:-. Billigt och bra!
 
Just nu på betet får mina pållar bara en sån där "mineral-saltsten", innan har de fått dikalciumfosfat, chevinal + och shy feeder vid pälsfällning.

Minns inte hur mycket det kostade, mineralsaltstenen (en stor) gick på strax under hundralappen, men då ingick hållare med, så jag vet eg. inte vad bara saltstenen kostade. Dikalciumfosfatet, 6 kg, gick väl på ca 150:- på Eko. Ska försöka få bort chevinalen, det är ganska dyrt.

Oj glömde ju att de får Basic E (selen och e-vitamin) oxå. Minns inte vad det kostar, min stora får 14 ml och den lilla ska få 4. Men allt detta är ju beroende på vilket hö jag ger.
 
Krafft Miner grön, samt krafft multivitamin. Vid pälsfällning får de även B-vitaminer.
 
Jag ger Chevinal Plus, ishavsalger, b-vitamin vår/höst, ska ge MasterMuscle (e-vitamin och någonting annat), fosforbalans för att foderstaten kräver det, plus salt utan jod. Ger inte fulldos av något av det, har uträknad foderstat... :)

Mvh Huntress
 
Min häst får Hippo Mineral vitlök, 25 kg för 272 kr. Han får oxå Kraffts e-vit (ska köpa tokosel istället) och en liter kostar ca 160 kr.
Sen har han en SP horse saltsten med biotin, selen, e-vit och spårämnen m.m
 
Krafft miner röd + Beviplex (B-vitamin, vid pälsfällning)
Beviplex kostar 93kr/liter och man ger 1msk/100kg kroppsvikt och dag, om hästen är mycket påverkad av pälsfällningen kan man ge dubbel dos utan att det är skadligt.
Krafft miner röd(pelleterade)... Kommer inte riktigt ihåg vad det kostar men det är strax över 300kr för 8kg och min häst får 1dl=80gr/dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 623
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp