Vad för häst borde jag köpa?

Matildabz

Trådstartare
Hej jag funderar på att köpa min första egna häst. Jag har ridit i 13 år och är abolut ingen nybörjare. Är van med hästar från 5-22 år. Både kännsliga och okänsliga. Men vad för häst ska man sikta in sig på? Borde jag köpa en häst som är lite äldre eller yngre? Borde den vara väl utbildad eller lite mitt emellan? söker en allround häst i alla fall. Är ganska lång (1,76) så tycker att hästen ska vara 165cm+. Jag hoppar och rider dressyr men har aldrig varit en tävlingsmänniska. Nån som har något tips? :)
 
Hej jag funderar på att köpa min första egna häst. Jag har ridit i 13 år och är abolut ingen nybörjare. Är van med hästar från 5-22 år. Både kännsliga och okänsliga. Men vad för häst ska man sikta in sig på? Borde jag köpa en häst som är lite äldre eller yngre? Borde den vara väl utbildad eller lite mitt emellan? söker en allround häst i alla fall. Är ganska lång (1,76) så tycker att hästen ska vara 165cm+. Jag hoppar och rider dressyr men har aldrig varit en tävlingsmänniska. Nån som har något tips? :)
Svårt att svara på. Jag har köpt två hästar och det var betydligt lättare att köpa nummer två då jag visste lite mer vad jag ville ha. Det beror också på vad du har för budget, hur långt kan du tänka dej att åka och kolla osv. Har du någon duktig tränare/vän som kan hjälpa dej om det behövs (guld värt bara att ha någon att bolla ideer med!). Annars är det bara att börja kolla runt på nätet och svara på annonser som du tycker verkar vettiga.

Du kan också sprida ut i bekantskapskretsen att du letar häst, det var så jag hittade min nuvarande häst. Sen kan det ju också hända att det inte blev som man tänkt med den hästen man köper, så gick det med min första häst. Han hade jag kvar i ett år innan jag sålde honom till ett väldigt bra hem där han verkar trivas kanon. Den hästen jag köpte istället passar mej betydligt bättre :)

Lycka till med letandet!
 
beroende på vad du vill ha så är ett första steg att kolla annonser och höra sig för inom bekantskapen, och sen åka runt och kolla på de som verkar intressant.

sen kan man ju ringa runt till några stall som sysslar med försäljning och se om de har ngt lämpligt, smidigt att prova flera hästar samtidigt också :up:.

mina ponnyer hittade vi via bekanta, första storhästen var från ett tävlings/ försäljnings stall som jag jobbade i, fungerade dock inte så bytte till en häst som stått i det stallet tidigare men varit i ett annat försäljningsstall en period.
enda hästen jag hittat på annons var sällskapshästen, eller jag hade gjort en sökes annons som ägaren svarade på. men nu äger vi också den hästen :).

bara varit på 3 provridningar, en på en häst som verkligen inte var ngt för mig och sen foderhästen och nu sist medryttarhästen båda var första jag kollade på och sket fullständigt i att söka vidare :p. men är bra att prova runt lite allt möjligt så du vet vad du vill ha :).
 
Men vad för häst ska man sikta in sig på? Borde jag köpa en häst som är lite äldre eller yngre? Borde den vara väl utbildad eller lite mitt emellan? söker en allround häst i alla fall. Är ganska lång (1,76) så tycker att hästen ska vara 165cm+. Jag hoppar och rider dressyr men har aldrig varit en tävlingsmänniska. Nån som har något tips? :)

Vad du ska ha för häst kan egentligen bara du själv och eventuellt din tränare/ridlärare (om du har en sådan) säga.

Det viktigaste är att du specificerar vilka grundkrav du har och hur mycket den får kosta. Vilken nivå är du på i ridningen och vad bör hästen kunna för att ni ska kunna utvecklas och ha roligt tillsammans? När du har kommit underfund med dessa grundkriterier så är det bara att börja leta och provrida hästar som du tycker verkar stämma in. :)
 
Som förstagångsägare tycker jag att man ska satsa på en häst som är över en själv i utbildningsnivå och som är någonstans runt 12-15 år. En snäll läromästare som utför det du ber om trots alla fel och misstag man begår i både ridning och hantering. (De misstagen gör vi alla och särskilt med första hästen och då är det en fördel om hästen inte tar över.) Som vanligt tjatar jag om vikten att kunna räkna ut en bra foderstat till sin häst så att du kan ge henom de bästa förutsättningarna :)
 
Hej jag funderar på att köpa min första egna häst. Jag har ridit i 13 år och är abolut ingen nybörjare. Är van med hästar från 5-22 år. Både kännsliga och okänsliga. Men vad för häst ska man sikta in sig på? Borde jag köpa en häst som är lite äldre eller yngre? Borde den vara väl utbildad eller lite mitt emellan? söker en allround häst i alla fall. Är ganska lång (1,76) så tycker att hästen ska vara 165cm+. Jag hoppar och rider dressyr men har aldrig varit en tävlingsmänniska. Nån som har något tips? :)

Du har fått bra svar :). Men som sagt en något äldre häst som fortfarande är skadefri och fräsch om du skulle få för dig att fara ut på lite pay and jump/ride och bara ha allmänt kul med tror jag du ska sträva efter :). Om vi bortser från shettis jag växte upp med, så min första egna häst var en äldre fjordvalack, pigg som bara den och bockade och busade! (många gånger fick han av mig :p) Han fortsatte så tills han var över 30 och likadant med foderhästen som var gammal fjordkorsning, levde med vilde tills den dagen han akut fick somna in 32 år gammal... Min unghäst jag har nu, som jag köpte när gammelfjording blev ensam, skulle fylla 4 strax efter jag köpte henne och haha, hon är pigg med mkt motor men absolut inte lika svår som de gamla gubbarna med att bocka och slå bakut "ständigt och jämt :cool:" Nästan så jag saknar det fast det är ju lite säkrare förstås nu när man närmar sig 30 hahaha :D. Så med det vill jag säga; det var mer krut och bus i mina 30+ än denna på 4 ;) Men utbilda vidare en häst ska man inte göra med den första :).

Provrid många hästar! Välj inte första bästa :). Ska ju inte jag säga då kanske då jag åkte och provred denna och en till unghäst av samma uppfödare men när jag satt upp på min kändes det sååå rätt och därför blev det köp och hon följde med mig hem :love: vid minsta lilla tvekan- köp inte!
 
Jag håller med om att provrida många hästar, på så sätt får du en bättre uppfattning om vad du söker. :) Det ska kännas rätt, du ska inte behöva tänka "om jag bara jobbar med det här och det här kanske hästen blir såhär...". Det blir bara tråkigt om det inte känns bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 466
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp