Vad för foder innehåller järn?

Shaggy

Trådstartare
Misstänker att Novan kanske har järnbrist. Igår var hovis ute och han hittade något konstigt i ena strålen och när han fibblade med det så rann blodet :eek:. Det blev endel blod på golvet och Novan var då inte sen att börja slicka i sig det :d :smirk:.
Det kan ju vara en naturlig städfunktion men jag tror inte riktigt det.
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Somliga hästar har ju lite skumma preferenser...finns ju hästar som gillar korv tex. Inte betyder det att de har proteinbrist! En av mina fd hästar (shettisvalack) gillade tex hundens torrfoder som godis! Att din häst slickade i sig lite av sitt blod är inget säkert tecken på järnbrist. Kanske hon var nyfiken? Om du är rädd för någon brist så ta ut veterinär och ta blodprov! Att börja experimentera med mineraler kan ge förgiftning om det inte finns någon brist. FÖR mycket järn är inte heller bra.
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Jo lite skumma preferenser har hon ju. Hur många hästar slickar i sig jodopax, dessutom två gånger samma dag :confused:. Hur många hästar tycker att hovar är riktigt gott :d :eek:.
Jag ställde nog egentligen frågan fel det jag egentligen undrar är vad för vanliga växter det finns (som hästar äter) som innehåller järn. Min tanke var att leta upp sådana växter (blandat med andra) och sedan låta henne beta där en stund så hon får välja själv :idea:. Vill inte gå till en affär och köpa järntillskott i det här läget.
Shaggy som tänker en sak och skriver en annan.
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Brännässlor innehåller väl rikligt med järn?

:d Kola (vars häst älskar bl.a. kattmat...)
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Tja varför inte kornhalm ca 260mg Fe/kgTs, vetehalm 290mg Fe/kgTs. Sockerbetblast 260mg Fe/kgTs. Sen har vi ju bryggerijäst 560 mg Fe/kgTs, kokoskaka 475mg Fe/kgTs. Detta kan jämföras med havre 65mg Fe/kgTs
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Järnbrist är mycket ovanligt hos hästar. När järnbrist hos häst förekommer handlar det oftast om kraftiga parastinfektioner eller att allmäntillståndet är mycket nedsatt till följd av annan sjukdom. För att veta säkert måste du ta prov.
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Hoppas att du har rätt. Anledningen till att jag började fundera var först och främst att en tjej i stallet nämnde att hon kanske led av järnbrist. Novan är pigg och kry och mår väldigt bra vilket ju inte tyder på järnbrist.
Min allra första tanke när jag såg att hon slickade vara att hon städar undan blodet för att det inte ska lukta blod. Nästa tanke var att om hon blir dräktig och man skulle misssa fölningen så skulle man inte se ett spår att efterbörden.
 
Sv: Vad för foder innehåller järn?

Det förekommer faktiskt att även hästar äter upp hela eller delar av efterbörden. Jag tror det är ett instinktivt beteende att inte avslöja för rovdjur vad som hänt. Kan ju ha varit nåt liknande med blodet. Persilja innehåller föresten mycket järn. Men som sagt, risken är liten att hon har järnbrist!
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 438
Senast: skuggi
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: MJLee
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 339
Hästvård Ena gamlingen i stallet har blivit halt, ägaren skulle ut och rida igår men han haltade på höger fram och hon vände direkt. Hon har...
Svar
2
· Visningar
690
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp