Såvitt man vet än är det väl connemara som är drabbad av HWSS men man misstänker det kan finnas i andra raser?
En jävla skitsjukdom är vad det är, har bekanta som har drabbade hästar, vissa är föl och hovarna är sopor redan. Åringar med hovar som inte håller för hagen. Unghästar som inte går att rida in för hovarna inte håller, och inte går att sko för det går inte få skorna sitta kvar. Och unga hästar som avlivats innan de ens nått vuxen ålder då det inget finns att göra. (Sen finns det de som med mkt pyssel fungerar också, dock vet jag ingen som fungerar på någon högre nivå utan de flesta som funkar verkar göra det på skogs- eller hobbynivå)
Just som
@the_connemara säger så problemet är lätt löst sett framåt. Det är en recessiv sjukdom, krävs dubbla anlag för att hästen ska drabbas ("affected"). Så om man testar alla djur innan de sätts i avel, testet är mycket enkelt (tagel) och dessutom billigt samt säkert, så behöver det inte födas en enda connemara med HWSS någonsin mer. Man ser helt enkelt till att aldrig korsa bärare med bärare (en bärare har ett anlag och är symptomfri/har inte problem med hovarna), och har man ett affected sto så jag anser man bör strunta i att avla på den rent för risken att tungt sto får besvär, men ska man avla så korsar man med en anlagsfri.
På så vis kommer vi ha bärare på sin höjd, men inga affected.
Att i dagsläget bli av med anlaget helt eller enbart avla på helt fria individer är lite en utopi. Tyvärr är det, har det visats när fler och fler testat, ytterst utbrett och vanligt. Och tyvärr är vissa av de mycket välkända och mycket välkända connemarahingstarna som närmast varit avelsmatadorer bärare också.
Men, det finns enligt mig enbart två anledningar till att det ska behövas födas ett enda HWSSaffected föl någonsin mer - okunskap eller nonchalans. Och okunskap börjar bli svårt för connemaraägarna att hävda nu, precis som sagts.