Vad finns det förutom pyo/livmoderinfl som ger samma symptom?

Sv: Vad finns det förutom pyo/livmoderinfl som ger samma symptom?

Sådär, nu har vovvan varit hos vet.

Väldigt ful urin, mkt vita (och röda men det är ju ganska självklart), kraftigt basisk urin. Inga synliga flytningar vid besök (hundskrälle), men väldigt ful och irriterad slemhinna vaginalt.

Normal temp, bukpalp ua, ul livmoder visade inga påvisbara förändringar, ingen förstoring eller varfylldhet. Vet 'varnade' dock för att en lindrigt förstorad, icke varfylld livmoder kunde vara svår att se, dvs det kan inte helt uteslutas det är en pyo på g. Men med ledning av övriga symptom, tid i löp, avsaknad av vissa symptom så blev 'sannolikhetsdiagnosen' kraftig UVI, och vaginit som underdiagnos.

Så, antibiotikabehandling, nogsam koll. In direkt om hon blir sämre och/eller får fler symptom. Samt om medicineringen inte ger någon skillnad.

Och nästan gladaste för dagen var vikten. 32.5 kg. Hon vägde 27 och såg ut som ett staket vid HD-rtg för ett år sen, och är helvetiskt svår att hålla vikt på, men 32,5 är ju super i sammanhanget =)

Skönt när allt är uppkollat.
Hoppas det går bra nu!

Nu vill jag inte måla f-n på väggen men....

Jag fick samma diagnos på min hund, då 2 år, efter att åkt in akut med henne till vet klinik. Kraftig UVI mm och behandlades därefter. Hon hade också, precis som eran, flytningar hemma som då var spårlöst borta när hon väl var inne på klinik.

Efter behandling av UVI (ca 10 dagar) så var hon fortfarande inte ok, och flytningar kvar. Åkte in för att UL livmodern efter inrådan av hemmavet, och visst var det en pyo!

Hon op samma dag och har klarat sig bra efter. I början sämre pälskvalité men efterhand tillbaka till sin forna kvalité. Inkontinens har hon också än så länge klarat sig ifrån (nu 6½ år gammal).

Hoppas att det ändå bara är en UVI.
/Qbaby

Jo, det finns ju en risk att det kan vara en pyo på G, därför noga koll på fler/utökade symptom, och även om man inte får behandlingssvar. Men 'för stunden' finns inte någon påvisbar förändring på livmodern,d en UL:ades ju noga. Dock kan man miss aändå, i början och om det är förstorat och inte varfyllt.

Kollades livmodern på er vid första besöket?

Så, inte ropa hej än, men hoppas.

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 719
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 647
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 231
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24