Vad finns det förutom pyo/livmoderinfl som ger samma symptom?

Alexandra_W

Trådstartare
Pappa ringde häromdagen och tyckte att 'brukar de bli trötta av löp?' (Haft hund, och tik, i många år. Men det är ett bra tag sen han hade löpande tik. Förra blev akutopad för pyo några år innan hon dog, och det är den här damens andra löp). Tiken hans löper sen dryga 2 v, och har senaste dagarna varit väldigt loj såtillvida att hon mest velat ligga och snarka. Och väldigt 'hussig', prompt vara precis där husse är hela tiden. Dock 'bra fart' på henne om han lekt med henne, kastat boll eller liknande. Men normalt har tiken mer eller mindre damp, och är dessutom av sorten 'vill vara ute jämnt' oh roar sig kungligt på egen hand. Koll på husse javisst, men inget behov av att vara PÅ husse hela tiden. Och absolut inte ligga inne hela dagar.

Så, Nää tyckte jag, då tänker man ju på livmoderinflammation, men hon är ju så ung så jag vet inte. Hon är snart 2½ år. Och ställde kontrollfrågorna om hon druckit mer etc, men nix. Äter och dricker och kissar etc normalt.

Idag skulle jag dit ändå för att trimma det lilla djuret, och märkte ju jag med att hon är 'ur slag'. För en okänd skulle hon nog framstå som en fullt normal tvåårig tik. Men känner man henne inser man att hon är ovanligt 'tam' :devil: Väldigt bekvämt klippmässigt dock, när hon inte ålade som en hal ål när man skulle klippa benen.

Märkte dock när jag klippte akterregionen att hon var tovig och kletig i pälsen kring vulva, och närmare koll visade en gul-grön, mest gul men åt gröna hållet, flytning. Nu är jag inte veterinär, men skulle varken vilja kalla den för sparsam eller riklig, utan mitt emellan, vad man nu kallar det. Normal känns ju off i sammanhanget.

Luktade inget vad jag kunde känna, flytningen, men den var konstant, lite 'flockig' i själva vulva. Inte vattentunn, men inte tjockaste sorten heller.

Tiken har fått en veterinärtid imorgon kväll, så ni behöver inte oroa er =). Men jag trodde inte så unga tikar fick pyo. Vet tyckte att det är ovanligt men inte omöjligt, kompis som jobbar på djursjukhus tyckte att 'så himla ovanligt skulle jag inte kalla det, inte vanligt men inte så man OJ, en så ung och pyo heller'.

Men finns det eg något annat som ger samma symptom, dvs kan det vara något annat? *nyfiken i största allmänhet*

Sv: Vad finns det förutom pyo/livmoderinfl som ger samma symptom?

Det låter väldigt likt pyo, jag vet tikar som fått det på sitt första löp. Vad gäller symptomen så finns det fler alternativ men kombinerat med flytning så är alternativen inte så många. En riktigt otäck vaginit möjligtvis.

"Måttlig" är kanske ordet du söker?

Ja, måttlig - tack. Satt och fann verkligen inget annat ord än normal och det kändes ju helt fel då det inte är ett dugg normalt i en varig flytning.

Vaginit, är det typ infektion i vagina? Vet tyckte ju som sagt att det är ovanligt m pyo på så unga tikar, men inte omöjligt, och pappas tik kanske inte läst boken om att 'unga tikar inte brukar' *s* Och nämnde att det ju dock var ont om så många andra tänkbara diagnoser sådär 'på telefon', men pratade om möjligt ordentlig infektion. Antar han menade vaginit?

Kompisen tyckte ju dock soms agt att nä ovanligt var väl att ta i. Jag har aldrig mött en under 7 år, men DET säger ju inget. Om jag ska vara lite 'elak' så är det NÄSTAN så att jag 'hoppas' det är en pyo. Så hon oppas nu. Ung, stark och med i sammanhanget 'de bästa' förutsättningar. Pappas två senaste tikar (den innan blev inte så gammal, fick epilepsi och tas bort av det, hon 'hann inte' få pyo) har båda oppats för akut pyo på äldre dagar (10 resp 11 år gamla), och jag TJATADE på honom att 'kastrera förebyggande nu va', men han var ovillig. Så, min elaka gen hoppas nästan det ska vara en pyo nu, visst helst att hon ALDRIG får någon pyo, men oddsen för det är ju sisådär, men om de ändå ska få en pyo så hellre nu än som gammal.

Men, om de får unga, på första - andra - tredje löpet, vad beror det på då? Kollar man så står det ju nästan alltid 'medelålders och äldre' tikar (och de jag mött, yngsta är min egen, hon var 7 eller om hon var 8) och pga (ålders)förändringar i livmodern, hormonpåverkan etc. Dvs att det 'med tiden' blir förändringar som tillslut kan (ofta) skapa problem.

Ingen av de tidigare (pappas tikar och mina) har haft varig flytning dock, utan 'stängd'. Men om jag fattat det rätt är det 'bättre' när de är öppna och har variga flytningar, för hunden? Och skulle kunna förklara att hon mår rätt bra ändå?

(Stackars pappa är blödig som f*n, och av förståeliga skäl lite 'rädd' för pyos. Och försökte omväxlande med 'men så dålig är hon ju inte, hon är ju pigg såhär och nu och..' och i nästa andetag med 'kan du åka in med henne imorgon, är du ledi`g?'. Med officiell anledning att det är ju 'min veterinär'. Eg anledningen är att han är blödig, uppskärrad och vet så väl att pyo = op. Och för honom räcker det fint med att se stygnen för att han ska blekna några nyanser i nunan. Det är synd om honom faktiskt, hur han pendlar mellan att försöka hålla fast vid hoppet, och insikten att det nog är pyo. Jag försökte tycka att men OM det är pyo så har hon MYCKET bättre förutsättningar än de gamla, men pappa hör/ser bara operation, 'skära upp hela magen' och alla rader stygn framför sig han.. Stackarn)

Men en så ung, vad är anledningen där? *nyfniken*

Senast ändrad:

Medicinsk behandling fungerar oftast bra om det inte gått för långt.
PL

Mot pyo menar du? Jo, fast det tänker jag försöka se till det inte blir faktiskt. Elakt kanske, men som sagt hellre oppad nu än som gammal. Hon ska inte vara i avel så ingen 'fara' så heller. Är ju, sa de iaf när min gamla blandis antibiotikabehandlades för begynnande pyo, HÖG recidivrisk, och med tanke på att den här är blott 2½ år så borde risken för att få tillbaka det någon gång under livet vara hög?

(Min lilla var 10 år när hon fick begynnande pyo, livmodern förstorad, men inte värsta sorten, vet ville oppa, väldigt bestämt. Hunden var dock inte helt kry i grunden, njursvikt och blåsljud (medfött iof) och hade de ggr innan hon på ålderns höst sövts för sy ihop sårskador, haft ganska svårt hämta sig från narkosen. Så jag som matte vägrade op faktiskt, och hon fick antibiotikabehandling. Som hjälpte, och det kom inte tillbaka. Vilket tydligen var väldigt ovanligt? Sas det iaf)

Kombination av antibiotika o hormoner el dyligt(alizin är inte ett hormon utan ett antihormon) ger bra resultat o det är enligt min erfarenhet inte ovanligt att behandlade tikar klarar sig i många år.
men inte heller helt ovanligt att pyon kommer tillbaks inom de närmaste löpen.
Visst har det fördelar att garanterat bli av med problemen för gott men man får väga nackdelarna mot varandra.
PL

När min riesentik fick lite liknande symtom(hon hade inga grava symtom på livmoderinf) som din jycke,hon var då 6 år,så testade vi att medicinera,åt en kur på 10? dagar,och allt var frid och fröjd,hunden blev frisk..3 dagar efter avslutad kur då jävlar blev hon skitdålig,det rann nyponsoppsfärgad vätska ur hennne,och vi pratar RANN..

Det blev en akut resa in till vet,både bil och undersökningsrum var färgat med nyponoppa och det stank..
Riktigt dålig var hon,men hon blev opererad och frisk,men fick en ganska vanlig "följdsjukdom" ca 6 mån efter op,inkontinesbesvär,men det funkar kanon med Rinexin!

Kombination av antibiotika o hormoner el dyligt(alizin är inte ett hormon utan ett antihormon) ger bra resultat o det är enligt min erfarenhet inte ovanligt att behandlade tikar klarar sig i många år.
men inte heller helt ovanligt att pyon kommer tillbaks inom de närmaste löpen.
Visst har det fördelar att garanterat bli av med problemen för gott men man får väga nackdelarna mot varandra.
PL

Ah, min fick 'bara' antibiotika, och diskuterades inget annat heller, men är många år sen nu iofs.

Jo, nackdelar mot fördelar, och jag kanske är partisk, men förutom risken med en narkos som ju alltid finns, vad är det eg för nackdelar förutom inkontinensrisk, och påverkad pälskvalitet och liknande 'mer kosmetiska'? Jmf med att riskera att göra en akutop på en gammal, medtagen hund?

(Inte menat som 'kritik' eller ifrågasättande, utan en undran bara.)

Det är ju pappas hund även om jag kommer vara den som åker in med henne, men jag kommer ju/har ju tänkt propagera för op om vet anser det, och pappa lyssnar rätt noga på mig i veterinärfrågor (kors i taket). Hur stor är eg risken för inkontinens? 'Den finns' är enda jag hört, men då har vi ju talat fall där op varit eg enda alt. Ingen av de fyra oppade som finns inom familjen har fått några problem dock, ta i trä.

Varför får de 'unga' det btw, är det andra mekanismer än de äldre där man brukar prata om åldersförändringar i livmoder etc, dvs där grunden kommer över tid?

Min tik har ej fått försämrad pälskvalitet,jag har ställt henne några ggr efter op,och nu är det snart två år sen hon blev op!

Och kritiken jag fått är "utmärkt pälskvalitet"

Ingen av 'våra' har fått några sådana problem heller, inte heller hanen jag kastrerade. Dock så den här damen ska inte ställas ut heller, och har inte 'riktig riesenkvalitet' på pälsen redan innan heller (för mjuk och fluffig). Så sålänge hon inte typ blir fläckvis nakenhund/den blir så gles att skinnet lyser igenom, så lär pappa inte se det som direkt betungande 'biverkning' om så skulle bli. Inkontinens däremot skulle han uppfatta som besvärande.

Jag vet inte om vi haft tur, men fyra oppade tikar totalt genom åren, och en hane (snart två.. *horn på*) och inte en enda komplikation eller 'biverkning'. Så det är väl dags nu kanske iofs..

Inkontinens är en enkel match!
Ser inga som helst problem med det!

I början åt hon Incurin,men det slutade att funka,så här på buke fick vi tips av PL att prova Rinexin,och det funkar hur bra som helst!

Enl hennes vikt ska hon äta upp till 3 piller om dagen,men hon klarar sig på 1 piller,och det får hon av sambon varje morgon på sista-snutten-mackan!

Hon är helt tät,läcker ingenting!

En enkel sjukdom i mina ögon,lättskött!

Åker vi på sem och har hundvakt,så använder jag en sån där röd människo-dos-låda för mediciner,och lägger ner piller,så även hundvakten fixar det galant!

Mm, det låter ju 'överkomligt'. Jag skulle personligen inte ha problem med det, å andra sidan är jag rätt tolerant överlag mot 'sjuklighet' så jag skulle kunna leva med en lätt (beror ju på grad etc givetvis med) inkontinent hund med.

Pappas skulle nog kunna leva med 'en tablettpreparerad köttbulle per dag' med, om det gav effekt och symptomfrihet. Men absolut inte med en 'läckande' tik.

Har du fått någon info om HUR stor risken är för inkontinens btw? *nyfiken*

Nej jag har ingen aning,vet bara att det kan förekomma på op tikar! Slapphet? Muskelfattigt? Tomrum? (hoppas du förstår vad jag menar)

Och jag kan garantera,vår tik läcker inte en droppe på Rinexin!
Men det kan ju vara olika från tik till tik!

Kommer ihåg att PL skrev något om att det var olika sammansättningar i Incurin och Rinexin!

När jag bad om Rinexin av en vet,så hade hon ingen aning om att Rinexin funkade på inkontinens..(det är ju människomedicin)

Mm, Rinexin känner jag igen, fast just som avsvällande på folk. Jag får det varje gång jag flugit jag, får tvärlock för öronen i veckor efteråt annars.

Men ska ha det i åtanke då. Om pappas tik blir oppad, och om hon skulle läcka efteråt.

Nu har hon snart haft det i två år,och när det började så slängde jag alla äckel-piss-mattor och köpte nya!

Och jag har dom kvar!

Hon kan kissa några fler gånger ute om vi har varit och badat i sjön kan jag märka(ej diken mm),då kan jag skicka i henne ett extrapiller,så hon inte börjar läcka,mest i förebyggande syfte..Och vi har klarat oss från läckage då!

100 st Rinexin räcker ca 3 mån och en burk(100st) kostar 79.50

Mm, att pappa skulle ha väldigt svårt leva med en läckande tik hänger mkt i hur han - och hunden - lever, och hans jobb. Hon skulle kunna få läcka bäst hon ville i verkstaden och nog inomhus med, hemmavid. Men hon åker massor med bil/lastbil, hon bor på hotell med pappa ofta ofta när de är ute och jobbar etc. Dvs det skulle bli enormt bökigt med en läckande dam. (Pengar är inte ett problem för det där ekipaget, om vi säger så. Och som sagt, en preppad köttbulle/dag skulle inte vara problem alls)

Men som sagt, den dagen den sorgen i sådana fall, nu kom vi lite från ämnet =)

Lite okunnigt eftersom Rinexin använts långt före det fanns ngt hundmedel mot inkontinens o samma substans numera finns som droppar till hund.
PL

5% hittade jag som andel som blir inkontinenta efter OHE. Det var ju lågt ju??

Ja det är den siffra jag sett. dock undrar jag om den inte är lite hög.
PL

Ännu bättre i så fall =) Men då var det ju inte så farlig risk *andas ut lite å pappas vägnar*

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 719
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 647
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 231
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka