Vad finns det för låga klasser att välja på?

Sv: Vad finns det för låga klasser att välja på?

Det är till och med hårdare än så, det räcker att vara medlem i en klubb ansluten till SvRF för att inte få deltaga i tävlingar hos icke anslutna klubbar:

TR I Gemensamma bestämmelser
Kapitel III. Deltagande i tävling
Mom 130 Deltagande
...
Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten organisation får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar.
...

jag var lite lat och orkade inte leta i TR ;)

Du vet att om du har tävlingslicens får du inte åka och tävla på klubbar som ej är anslutna till SvRF?
Då kan du nämligen bli av med licensen.
Jag har ingen licens i någon annan klubb, så du kan vara lugn.

Fast 90 är väl inte så högt? Det är ju på den höjden man brukar debutera hopphästar.

Dessutom så är ju 90 cm maxhöjden!
Dom flesta hindren är ju lägre. Jag har ridit klasser där hindren var 75-90cm
(utom om man rider en omhoppning, då får enstaka hinder vara 10 cm över maxhöjden på klassen dvs 1m)

Alla hästar får starta i avd. B.
I upplands distrikt finns det klubbar som anordnar tävlingar mad 0.80 klasser på lokala tävlingar, men jag vet inte hur det är i övriga sverige.

Annars kan man ju rida Clear round och Pay´n Jump.

kl

Jag minns ngt ställe jag var och tittade på tävling, de hade från bommar på marken (cavaletti) upp till 1.10 :D Bommar är ganska okej höjd :rofl:

Nu handlar det om en häst som inte är tränad att hoppa så mycket banor och banhinder överhuvudtaget, varför jag vill börja tävla på en lägre höjd innan vi provar på 90 cm. Det är inte särskilt högt nej, men för en hyfsat orutinerad hoppare är det ingen optimal ingångshöjd. Eftersom jag saknar möjlighet att träna hoppning regelbundet för instruktör så kan jag inte träna så mycket på banor den vägen.

Liknande trådar

Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka