Vad finns det för låga klasser att välja på?

G

Gisburne

Jag har inte tävlat hoppning på massor med år nu, i alla fall inte på en officiell tävling. Min häst är inte tävlad förut, blir 10 år nästa år och får alltså inte gå avd. B. Finns det överhuvudtaget några klasser under 90 cm som vi kan starta i? Klubbtävling eller annat, spelar ingen roll. Jag skulle vilja börja på 60-70 cm för att pållan ska få en enkel och trevlig start i hoppkarriären, men det verkar inte finnas, eller? Clear-round eller tävlingsklass bryr jag mig inte om, målet är att komma ut och hoppa banor i största allmänhet. Har kollat med mina "lokala" klubbar men har inte sett några proppar för klasser under 0.90 för häst.

Och begreppet pay & jump, vad betyder det? (Känner mig som värsta rookien, fattar knappt någonting av vad hoppfolk snackar om nuförtiden! :D )

Sv: Vad finns det för låga klasser att välja på?

Det finns ju alltid clearround och som du sa pay n jump. Det är i stort sett samma sak bara att man inte får rosett vid felfri ritt, så pay n jump är precis som det låter betala och hoppa en bana bara.

Som du säger så finns det mog nästan ingen tävling (lokal) som har klasser under 0.90 för stor häst.. Men därimot så finns det säkert mycket sådana på din ridklubb ;)

Vänd dig till närliggande ridklubbar, t.ex. de inom ditt distrikt/ridsportförbund, för många ridklubbar arrangerar sk. "Pay & Jump" samt även clearroundhoppningar, blåbärshoppningar, banhoppningsträningar etc. Innebörden är densamma, Pay & Jump och liknande hoppningar brukar arrangeras - oftast på valfri höjd, alt. bestämda höjder som arrangören bestämt och reglerna ska vara "tävlingslika" och utgå från förbundets tävlingsreglemente. Skillnaden är att inga priser/rosetter ska delas ut. Ibland krävs grönt kort och ibland inte, det verkar också vara olika gällande vacc. intyg, ibland kollar arr. klubb inte alls, ibland kollar de alltid och ibland är det bara stick kontroller. T.ex. så brukar Örebroläns ridsportförbund (www.distriktet.nu) låta sina anslutande ridklubbar i länet/distriktet lägga ut "proppar"/inbjudningar för dessa arr. på sin hemsida.

Tack för svaren! :)

Har som sagt kollat runt på de klubbar som ligger i närheten här, men begreppet "klubbtävling för häst" har inte dykt upp alls och inga låga clear-roundklasser heller. :( Det är möjligt att jag har missat dem totalt, eftersom jag bara har surfat runt på deras hemsidor, men alla andra tävlingar de har haft har ju legat ute där i god tid innan.

Dessvärre finns det bara 2 klubbar som ligger inom 3 mils avstånd, resten verkar ligga 7-10 mil härifrån och det känns ju nedrigt att behöva bli medlem i en klubb så pass långt bort för att bara kunna vara med på en eller två clear-rounder om året. *sucka* Men vad gör man inte för att pållan ska få en mjukstart i hoppningen! :) Ska fortsätta kolla på hemsidor och hålla tummarna att det kommer låga klasser till våren.

fast jag har för mig att alla får starta i unghästklass nuförtiden. Fast man får inte börja i avd B och sen går upp i avd A under samma tävling. Rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på det:laugh:

För det första så ska jag uppdatera dig på en regeländring i TR (från 07?): Alla hästar oavsett ålder får lov att starta i avd B
Jag hoppade min 11 åring i avd B så sent som förra veckan.

Sen börjar nog dom flesta klasserna på 90 cm när det gäller häst, även Clear round, med vissa undantag.

Du ska leta efter pay n´jump och banhoppningsträningar, där väljer man själv höjd.
Det brukar vara segt nu under vintern men fortsätt leta och Lycka till!

Switch, du har helt rätt i allt!

Senast ändrad:

i mitt distrikt finns det faktiskt en del arrangörer som anordnar lokala 0.80-hoppningar. vet inte om det görs nån annanstans men det är väldigt populärt här i allafall

Samma här ( vet iofs inte vilket distrikt du tillhör) men vet att iaf varaorten brukar ha 80 cm :)

i mitt distrikt finns det faktiskt en del arrangörer som anordnar lokala 0.80-hoppningar. vet inte om det görs nån annanstans men det är väldigt populärt här i allafall
Vad avis jag blir! :)

För det första så ska jag uppdatera dig på en regeländring i TR (från 07?): Alla hästar oavsett ålder får lov att starta i avd B
Jag hoppade min 11 åring i avd B så sent som förra veckan.

Sen börjar nog dom flesta klasserna på 90 cm när det gäller häst, även Clear round, med vissa undantag.

Du ska leta efter pay n´jump och banhoppningsträningar, där väljer man själv höjd.
Det brukar vara segt nu under vintern men fortsätt leta och Lycka till!

Switch, du har helt rätt i allt!
Där ser man, det är ju jättebra! :) Men 0.90 avd. B känns ändå som ett för stort steg att ta som första-tävling. Ska fortsätta leta efter lägre klasser, träningar, etc.

Pay and jump och clearround är i stort sett samma sak. Det brukar finnas något av det lite då och då på ridklubbarna (iaf här runt omkring där jag bor). Annars brukar det ju vara km (klubbmästerskap) och andra klubbtävlingar som jag tror att man får delta i utan att ha tävlat innan. Har själv ingen erfarenhet utav klubbtävlingar.

jag var på min första lokala tävling med min pålle i slutet på sommaren. det var en 70 cm clear round. :laugh: blev jätteglad när jag fick veta att de hade det! någonstans måste man ju börja o det är ju väldigt bekvämt med lite lägre höjder då. jag hade mycket annat att hålla reda på :p

så det finns! men man får nog leta lite o ha ögonen öppna.

lycka till!

edit: kan ju tillägga att de flesta klubbar brukar ju ordna klubbtävlingar där man kan välja lite lägre klasser. men jag tyckte det var roligt att det fanns denna lokala clear round, så man fick pröva på lite hur det känns att tävla lokalt. :)

Senast ändrad:

Jag kanske kan passa på att ställa min fråga här också ::angel:
Jag har hoppat clear rounder nu ett tag och funderar på att så småningom lösa licens och börja hoppa lokalt med min pålle.. men vad innebär detta LOKALT egentligen? Vad är skillnad på regionalt och lokalt? Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar? :D

Det finns vel inte direkt någon stor skillnad vad jag vet, bara att i regionala får väl alla från regionen delta eller nått sånt, och att man får ha en klass högre i regionala. Men här brukar ponnytävlingarna i alla fall vara reg/lok, vet inte hur det är i andra delar av landet..

Alla hästar får vara med i avd b men får då inte starta avd a på samma tävling. Så är det med ponny i alla fall tror det är samma för häst.

Skillnaden mellan lokal och regional tycker jag är dels licensen, då lokallicensen är mycket billigare. På regional tävling är det högre klasser, det kan man lätt kolla i TR som ligger på nätet exakt vilka, kan inte det i huvudet. På regional tävling är det veterinärbesiktning, som tillkommer som extra kostnad. Sedan kommer jag inte på några fler skillnader jag tycker är viktiga, men om man kollar i TR så finns det en del vad gäller klädsel osv. Jag tävlar bara lokalt, då de klasserna räcker för mig. En del löser regional licens för att få fler tävlingar att välja på, då det delvis är samma höjder på lokal och regional.

Här runt Göteborg finns det några klubbar som ofta har clear rounder, en har pay and jump, från 50 cm och uppåt. Denna tiden på året brukar bara de stora klubbarna med minst två ridhus ha clear round, så paddockar ofta kan vara hårda. Du får väl surfa runt på de olika hemsidorna, framåt april brukar utbudet vara större. På clear round/pay and jump brukar man inte behöva vara medlem i klubben, utan oftast räcker grönt kort och vaccinationsintyg.

Hittade en klubb i närheten, som inte är ansluten till SvRF, som har hopptävlingar med valfri höjd mellan 30 cm och 110 cm. Funderar på om det kan vara ett alternativ att börja med tills hästen är mer drillad på att hoppa bana så vi kan ge oss ut lokalt. :)

Du vet att om du har tävlingslicens får du inte åka och tävla på klubbar som ej är anslutna till SvRF?
Då kan du nämligen bli av med licensen.

Liknande trådar

Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka