Vad finns det för fullblod i halvblodsaveln idag??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 154
C

Ciazon

Tacksam för tips om vilka fullblodhingstar (dressyr) som används i halvblodsaveln idag då jag skall betäcka mitt sto som är av gammal modell; ganska grov och tung i modellen (Amiral). Vet ni någon som har bra gång och är byggd i uppförsbacke :angel: :angel:

Sv: Vad finns det för fullblod i halvblodsaveln idag??

Säker att du ska lägga fullblod på ett Amiralsto? Nu känner jag inte ditt sto, men funderar på om det inte kan bli för mycket av det goda?
Varför inte välja någon av de toppmoderna högställda hingstarna som lämnar bra temperament?
Har du någon bild på stoet? Lite mer stam(vad är det för möderne)? Vad är hennes starka/svaga sider? Varför vill du avla? Vad förväntar du av avkomman? Vad har hon gjort ? Och alla andra frågor man kan ställa, för att få igång en vettig diskussion ;)
Jag älskar fullblod i halvblodsavel, alla modeller, men vet inte om jag haft mod på att lägga det på ett Amiralsto..
U

Det finns bara en sådan just nu verkande hingst = Lauries Crusador xx. Verksam i Celle, Tyskland.

**delvis KL**
Men Mr Carrera och 88-an är väl i avel, och säkert ett par andra som säkert kan lämna bra med ett bra sto. Men det här med ädelhet och typ har diskuterats i en massa trådar, och tydligen behövs det inte så mycket fullblod, bara typen är rätt ;). Och nu har jag kommit underfund med att det säkert stämmer. :)
Så varför inte prova en av killarna som bevisat att de brukar¨lämna bra typ? Kolla bluptabeller..
Och så finns det andra som inte hunnit in i Blupen än som verkar mkt lovande..kolla in Lambourghini ;), eller varför inte His Highness o c/o?Jag tror faktiskt att det kan vara väl så bra alternativ som rent fullblod, framförallt om risken finns att det blir mycket skarpt. Dessutom så finns det ju även lågställda och överbygda fullblod, och om mormor skulle vara det, så är det inte omöjligt att det skulle slå igenom med ett liknande sto.
U

Fast nu frågade TS om en fullblodshingst för dressyravel och där anser iallafall jag att bara Lauries Crusador xx för tillfället är något att hänga i en julgran;)

Fast nu frågade TS om en fullblodshingst för dressyravel och där anser iallafall jag att bara Lauries Crusador xx för tillfället är något att hänga i en julgran;)

Nå jo, men nån annan måste det väl finnas? Håller med om att Lauries Crusador är i en klass för sig, men för lite mer normala plånböcker? Prince Thatch är väl inte så pjåkig heller? Sonen Tsarevitj är ju väldigt fullblodsliknande typmässigt, och står till avel i Sverige. Sen kanske man kan våga sig på Mr Carrera också...

Hur är det med Mago xx, har han någon son i avel? För han har väl lämnat en del bra dressyrhästar?

Loredes (e. Laurie's Crusador-World Cup I) tycker jag är intressant av de ädlare hingstarna, likaså Tsarevitj. Dock har båda 7 på benen vilket gör att de inte är aktuella för mitt sto av rejälare modell.

Loredes finns inte tillgänglig iår, har pratat med ängagården :( jag skulle nog inte lagt på en ren xx hingst så ett amiral-sto jag heller utan satsat på en lätt hingst som även lämnar lätt. Finns ju en del som är 50 resp 25% xx. Om jag fattat mina dressyr-avels vänner rätt så är det inte så eftertraktat med dressyr hästar med fullblods pappa (så vida det inte är LC då förstås ;)) mer lättsålt med en trevlig fullblods morsa och en ren gångarts hingst.

Vad är det mer bakom stoet? Har själv ett Amiral sto med xx morfar, som jämfört med många andra har ett mkt trevligt psyke.

Nu kanske du vill behålla avkomman själv men det kan ju alltid hända nåt som gör att man måste sälja och då är det ju bra med en bra kompatibel stam. Ju vet jag ju inte om ditt sto är prövat tidigare i avlen eller om du vill ha en mer beprövad hingst. Finns tex Figaro R-lätt modern hingst med 9 på typen. Även sandakan är väldigt lätt-10 på typ där. Vill du ha mer beprövat så warsteiner, caprimond, deniro eller laurentio e: lauries crusador

Tack för alla svar :). Morfar är Ganesco, ett riktigt gammalt halvblod alltså...:angel: Därför jag tänkt mig ett fullblod är ju för att förädla typen, men jag vill gärna ha kvar framåtandan och de fina gångarterna. Mitt sto är en väldigt stabil häst och inte alls skarp (jag vet att man säger det om Amiral), lugn och inte tittig alls, men det är mycket framåt och "go" och hon är otroligt arbetsvillig vid ridning. Jag kan tänka mig ett smäckert halvblod också, har bara varit så inne på att jag måste få något som går i uppförsbacke och inte gör att modellen blir ännu grövre. Jag var litet inne på Tsarevitj men nu när jag hör att han har 7:a på benen är jag inte så intresserad längre, därför vill jag ha litet tips från alla duktiga härinne på forumet.

Mitt sto börjar bli litet äldre och jag vill gärna ta ett föl innan hon blir för gammal. Hon har haft föl förut, vet dock inte hur det gått för det (fölet klass I) sedan det såldes.

Jag har ett sto av den äldre modellen, lång och lågställd, med Salvan-Magnat på mödernet. Till henne valde jag 88-an som far till det sista fölet. Resultatet blev en väldigt trevlig men liten avkomma, långbent med 3 fina lätta gångarter i uppförsbacke. Sin mammas motsats....

Första fölet fick Elizar som far vilket också resulterade i en ädel avkomma med 3 utmärkta gångarter och extremt lätt för samling. Elizar finns inte i livet så det är inte mitt tips, men med detta exempel vill jag visa att jag håller med andra här om att en lättare halvblodshingst kanske kan vara ett alternativ också?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka