vad fattas?

attempt

Trådstartare
Min häst får fri tillgång på ensilage, analysen på det finns i en annan tråd. Och hon får också ½ kg KRAFFT groov 90, aloe vera, vitlök och b-vitamin.
Ibland när jag rider känns hon jätteseg och slö, vill stanna hela tiden eller gå i snigelfart.
Hon är inte haöt eller har ont någonstans, och sadeln är precis utprovad så den sitter pefekt.
Jag varierar träningen ofta, rider ut så ofta jag kan i skogen, men rider också i paddock, olika mönster, övningar, markarbete, longerar, mm.

Detta har kommit efter sommaren, innan dess var hon pigg och frammåt, oavsett om man red ut eller i paddock.

Ska jag öka krafftfodergivan, ge något tillskott, eller vad ska jag göra? Är hon kanske bara slö för att hon börjar sätta päls, eller vad kan det vara?

Hästen är tre år,
och riden i ungefär 4 månader.

Senast ändrad:
Sv: vad fattas?

Unga hästar kan ha perioder där de inte är helt på hugget.

De kanske växer, fäller tänder, byter päls (fast det gör ju även vuxna, såklart) eller helt enkelt bara tycker att de har viktigare saker att tänka på, precis som mänskliga tonåringar. De blir skoltrötta, helt enkelt.;)

Hur ofta rider du, och hur länge?
Det kanske är dags för en period med lite lugnare träning, en lite vilopaus så att hon får komma ikapp sig själv. Det är som sagt inte heller otroligt att det sammanfaller med pälssättningen vilket kan vara känsligt.

Trappa ner en period och se om hon kommer igen senare under hösten/vintern.:)

Liknande trådar

G
Foder & Strö Skulle bli mycket tacksam om jag kunde få lite tips på vad man kan ge för foder till en häst som är mycket het samtidigt som hon har...
2
Svar
24
· Visningar
2 254
Senast: Genesis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3