Vad fasiken kan jag göra med denna fula växt?

lady_vip

Trådstartare
Jag kan inte komma på vad eländet heter, men en sån här

F0181137-8876-426C-8848-986173B6139D-77052-0000654B724A59A1_zps7076abcc.jpg

Det är min sambos, han har fått den av sin pappa som en liten stickling och är väldigt rädd om den. I höstas förbarmade jag mig över den och planterade om den och försökte sno upp den på de där fula blompinnarna eftersom jag hatade att få in växten i dammsugaren. Nu tog den inte flytten så bra och har tacklat av lite av att stå i ett väldigt ljust fönster så jag tänkte beskära den och få den till något halvsnyggt.

Jag skulle vilja ha en cylinderformad spalje och sedan trä rankorna uppåt, men hur beskär jag den? Kan jag gå loss ordentligt?

Sv: Vad fasiken kan jag göra med denna fula växt?

Kan det vara en gullranka? Jag hade död på min jättestora gamla så jag är då ingen expert :mad:

Vansinnigt fult om du frågar mig:angel: Men min sambo tycker väl ungefär så.

Jag däremot tänker mig nåt såhär
Gullranka.png

Så frågan är väl mest då, hur beskär man dem..? Den har ju inte jättemycket blad längst in på rankorna.

Klipp av några toppar med ett par blomblad och sätt i vatten, så får du nya att fylla i nerifrån. Jag tror du kan beskära ganska ordentligt, de brukar överleva rätt mycket ;)

Min såg förresten ut så där från början, men har sen tappat lite blad nere i och rankorna har vuxit iväg. Har lindat runt, men det blir inte lika snyggt som den ursprungliga...

Klar förbättring!! När man fäster dem på väggen blir de sällsynt fula:D

Jag är ganska kräsen med krukväxter, denna här saken är inget jag själv skulle köpt:angel: MEN, det kom även med en sån där ful palmliknande sak när jag och sambon blev just sambos, och jag blev av med den efter att ha "glömt" den på balkongen... Så jag kände att denna får jag försöka börja tycka om för min kärestas skull:D

Jag har också en så kallad "kärleksblomma":crazy: gräsligt ful.. Men men..:banghead:

Jag är ganska kräsen med krukväxter, denna här saken är inget jag själv skulle köpt:angel: MEN, det kom även med en sån där ful palmliknande sak när jag och sambon blev just sambos, och jag blev av med den efter att ha "glömt" den på balkongen... Så jag kände att denna får jag försöka börja tycka om för min kärestas skull:D

Oj vad du är snäll!

Jag "råkade" visst ta död på sambons fula blommor när vi flyttade ihop.. :angel:

:rofl: "glömde"... hoppas han tog palmens död på ett bra sätt!

On topic, den blev ju inte så ful nu när du gjorde om den, och om du pysslar med den kanske anknytningen underlättas ;). De här nya smileysarna är btw asfula.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka