Vad får man tävla för klasser på häst med meriter?

break_a_leg

Trådstartare
Nej, ni behöver inte vara oroliga - jag ska inte skaffa häst eller börja tävla...

Hur nedklassningsreglerna fungerar på ponny är jag helt på det klara med, men jag är så trög att jag inte riktigt fattar vad som står i TR om stor häst.

Det står att man vid ryttarbyte kan tävla två steg lägre än vad hästen tidigare gjort. Så om man nu skaffar sig en häst som gått St George, vad får man tävla för klasser då?

Sv: Vad får man tävla för klasser på häst med meriter?

Det beror ju helt på i vilken klass den skaffat sig poängen, om den nu har några.
Annars får du rida LC.

Det står att man vid ryttarbyte kan tävla två steg lägre än vad hästen tidigare gjort. Så om man nu skaffar sig en häst som gått St George, vad får man tävla för klasser då?

Det beror ju helt på i vilken klass den skaffat sig poängen, om den nu har några.
Annars får du rida LC.

Om den har poäng i St George, då kan jag väl inte få tävla LC?

Börjar man om från början om hästen haft tävlingsuppehåll innan man själv tar över hästen?

Uppklassning gäller ju per kalenderår?
är det nedklassning moment 287 du frågar om eller?

Hon ställde frågan åt mig;), men jag ringde Ridsportförbundet o dom sa att då hon haft tävluppehåll(avelsboxen) några år och nu ska min dotter ut på en liten tävling så var allt grönt. Hade hon tävlat förra året höga klasser var det nedklassning 2st som gällde.

Ja, det är det momentet jag försökt tyda. Jag fick frågan om detta med nedklassning på stor häst, läste TR och kunde inte riktigt svara efter att ha läst innantill...

Det är tur att vi är lika tröga båda två ;)

(Och jag bad Atlas ringa förbundet och fråga, det är dom som ska kunna svara på TR-frågor)

Ja, det är det momentet jag försökt tyda. Jag fick frågan om detta med nedklassning på stor häst, läste TR och kunde inte riktigt svara efter att ha läst innantill...

OK.jag tolkar det som att generella uppklassningsregler gäller. a la moment 286. Dvs man måste läsa 286 för att förstå 287, det är det som gör det luddigt....Uppklassning bestäms varje kalenderår, och den uppklassning hästen erhållit under ett kalenderår avgör hästens uppklassning det följande kalenderåret.

Om den inte är uppklassad sen föregående kalenderår så är det alltså enligt 287 bara att tuta och köra. annars gäller klasser två snäpp ner med ny ryttare under samma kalenderår.

Du får starta LC även fast hästen har startat GP , men inte fått tillräckligt med poäng.
Det är poängen som avgör uppklassningen.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka