Vad får jag för den här sadeln?

D

dolphinsmile

Jag är helt novis vad gäller Western.. därför tänkte jag fråga er vardagsexperter :D

Jag fick köpa en mans all hästutrustning eftersom han skulle sluta med hästarna. Då fick jag med en western sadel som jag nu tänker sälja.

Därför tänkte jag fråga er vad ni tror att jag kan få för den? Jag vill inte bli lurad då jag själv inte har en aning. Jag tycker den är väldigt fin men vet tyvärr inte vilket märke. Kanske nån här vet?

Bilden är ganska dålig, gör inte sadeln rättvisa, fendrarna och vissa delar av sadeln är blommönstrade. Sadeln är bara använd en gång då det var en 50 års present.. Men den har ett par år på nacken

2006-04-2312_46_0007.jpg

2006-04-2312_46_0006.jpg

2006-04-2312_46_0005.jpg

Sv: Vad får jag för den här sadeln?

Tyvärr inget värd i mina ögon, väldigt smal och konstig konstruktion på denna. Jag nästan ryser och undrar om denna är gjord till en häst :crazy:
Men du kan säkert kränga av den för en 1000-lapp ;)

:EEK: jag har sett en exakt likadan!

en sådan får du inte mkt för...

Tyvärr inget värd i mina ögon, väldigt smal och konstig konstruktion på denna. Jag nästan ryser och undrar om denna är gjord till en häst :crazy:
Men du kan säkert kränga av den för en 1000-lapp ;)

Ja du har alldeles rätt i att den ser smal ut.. men det är för att den ligger på en sågbock.. den är inte så smal i verkligheten..
Får jag en 1000 lapp är jag nöjd :D vill mest bara bli av med den

Jasså? varför inte? kom ihåg jag har ingen koll alls på vad som gör en western sadel bra eller dålig så det är okej om du förklarar för mig som att jag vore ett barn :D

den är tillochmed för smal för sågbocken, satan vilken tortyr mot den stackars träplankan :rofl: :rofl:
Konstruktionen på dessa "billiga" sadlar är inte bra någonstans. Vare sig i läder bom mm.
I en tidigare tråd var det någon som klätt av så man såg bommen på en liknande som du "billig" sadel å man blir helt :cry: :crazy: :eek:
Den kommer nog aldrig bära upp vikt bra pga konstruktionen.
Om jag var du så hellre slänga nästan än att föra vidare denna trähästsadel :D

Det är en så kallas låg budet sadel och är oftas av väldigt dålig kvalitte på så sätt att bommen kan vara sned, häftklammrar eller skruvar/spikar lossnar eller att tex stigbygler eller andra delar bara rammlar isär.

För mig ser det ut som om bilderna skulle kunna vara förvrängda, tilltryckta i sidorna, så att sadeln ser både smalara och kortare ut än den verkligen är. Om det är en märkessadel så ska det finnas någon form av prägling i lädret någonstans, eller på en liten plåtbit. Vid en snabb titt ser det, som tidigare sagts, ut som en typisk lågbudgetsadel, kanske nån vill ha den som dekoration?

ja.. så är det.. har tyvärr inte någon digitalkamera utan bilderna är tagna ur en film. Därav de dåliga bilderna

Till alla:

Jag tycker själv att den ser väldigt fin ut.. Men vet som sagt inte hur den ska se för att fungera bra som en sadel. Kan ni förklara för mig hur en "bra" sadel ser ut, undertill och bom osv.
Brukar de vara så att okänt märke är lika med dålig sadel?

Låna en digitalkamera istället och ta bättre bilder. Då kan det vara lättare att se hur sadeln verkligen ser ut.

Ser ut att vara en riktig lågbudget sadel som tex lägsta priset från Börjes eller Hööks, skulle inte betala mer än 400:--500:- för den och då ha den som dekoration

En skräpsadel, det är denna typen de okunniga köper.
:cry: Stackars hästar! :cry: :mad: Dumma ägare! :mad:
Sälj den för 100:- som dekoration, det är det enda den duger till!

Gör som jag, sälj sadeln som "leksak" till småtjejer! Jag lovar att de kommer att få mycket roligt med den utan att behöva hamna på en hästrygg. :) Trähästar får inte ont i ryggen ;)

KL

nu har vi varit och visat den för en kille på en westernbutik.. Han bekräftade det ni sagt men sa att man kan ha den på en mindre häst med en lätt ryttare. Då kan den funka hyfsat. Så vi får väl satsa på det.. eller prydnad :)

Re: Sv: Vad får jag för den här sadeln?

Gör som jag, sälj sadeln som "leksak" till småtjejer! Jag lovar att de kommer att få mycket roligt med den utan att behöva hamna på en hästrygg. :) Trähästar får inte ont i ryggen ;)

Leola had den bäst svar tycker jag. Man måste ta en viss ansvar i livet och ser till att de inte kommer i bruk igen. Under mitt liv har jag träffat MÅNGA hästar och har ALDRIG träffat en som skulle passa under denna typ av sadeln. Snälla :bow: ser till att ingen okunnig människar köpa det till deras hästar.

Jag kan köpa det av dig för 100-200:- för en leksaks sadel till min dotter.:idea:

Den är ju suuperfin som prydnad, skulle vilja ha en sån till mitt projekt som aldrig blir av, att förvandla ett magasin till en festlokal med westernstuk...

KL

nu har vi varit och visat den för en kille på en westernbutik.. Han bekräftade det ni sagt men sa att man kan ha den på en mindre häst med en lätt ryttare. Då kan den funka hyfsat. Så vi får väl satsa på det.. eller prydnad :)

Han var okunnig!
GLÖM ATT LÄGGA DEN PÅ EN HÄST!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar