Vad får er att prova en ny tränare?

Anna_

Trådstartare
Om ni letar en ny tränare - var/hur letar ni och hur avgör ni vilken ni ska välja? Brukar ni alltid titta på några lektioner innan eller händer det att ni chansar och tar med hästen direkt?

Ni som redan har hittat en tränare som ni är nöjd med, som ni tränar för regelbundet - händer det att ni åker på t.ex. helgkurser med någon annan tränare? Om ni gör det, vad vill ni få ut av den extra tränaren och hur väljer ni ut den?

Om ni arrangerar en kurs med en tränare som inte undervisat i det området innan - var gör ni reklam och hur hittar ni ryttare som vill och vågar prova en ny tränare?

Lite funderingar så här mellan sillen och jordgubbarna ;)

Sv: Vad får er att prova en ny tränare?

Jag har haft ett antal tränare med min egna häst.

Den första var ridlärare på ridskolan och jag hade ridit lektioner för henne på ridskolehästar ett bra tag.

Andra tränaren prövade jag för att tränare 1 skulle flytta. Tränare två fanns på anläggningen men håller bara priv. lektioner.

Tränare tre prövade jag då jag kommit in på nya vägar i ridningen, bort från dra-i-tygeln-för-att-få-hästen-att-bocka-på-nacken stadiet, till mer AR/klassiskt/barock/centrerad ridning inspirerat. Denna tränare kom till anläggningen utan att vi sett någon träning denne hållt i innan. Jag såg däremot på när min vän red första lektionen och prövade en gång själv. Det gav inte så mkt och var inte rätt för mig och min häst.

Tränare två kom också till anläggningen långväga ifrån och jag hade inte kollat på någon träning denne hållt i. Eftersom att avståndet var så långt började jag söka etfer en annan tränare och även denna prövade jag utan att ha sett någon träning. Tanken var dock att jag skulle följt med en från stallet och kolla på någon träning men det blev aldrig av utan jag ställde mig i kö för att börja träna.

Jag har ingen bil och har inte möjlighet att själv åka iväg och kolla på träningar. Dessutom kan det vara bra att pröva på själv också tycker jag. Det kan hända att man kanske missar en viktig detalj när man ser träningarna. Kanske att man ser någon som precis börjat. Man kanske missar vad just det ekipaget tränar och övar på för tillfället. Så jag tycker det är bäst att pröva och göra det ett par ggr och sen säga ifall man tycker det funkar eller inte. Viktigt då är ju också att man verkligen försöker göra 100% av vad tränaren säger så att man inte rider halvt så som man red innan och halvt försöker göra så som tränaren ber en att göra.

Jag har en tränare som kommer hem till mig. Det brukar bli lektioner med 2-3 veckors mellanrum ungefär. Ett par gånger per termin åker jag på kurs för en annan tränare och min vanliga tränare rider också för honom. Deras undervisning är alltså helt på samma linje.
Jag har inte varit och tittat när de har undervisat utan jag provade. Det kändes från första gången att det var helt rätt. Så jag går på känslan. Det ska kännas bra. Hittar man en massa "om och men" angående en tränare så är det inte rätt. Kemin mellan mig och tränaren ska stämma och jag måste känna att vi pratar samma språk och strävar åt samma håll.
Jag är otroligt nöjd med båda två och kommer inte att byta ut dem. De är guld värda.:love:

Om ni letar en ny tränare - var/hur letar ni och hur avgör ni vilken ni ska välja? Brukar ni alltid titta på några lektioner innan eller händer det att ni chansar och tar med hästen direkt?

Ni som redan har hittat en tränare som ni är nöjd med, som ni tränar för regelbundet - händer det att ni åker på t.ex. helgkurser med någon annan tränare? Om ni gör det, vad vill ni få ut av den extra tränaren och hur väljer ni ut den?

Om ni arrangerar en kurs med en tränare som inte undervisat i det området innan - var gör ni reklam och hur hittar ni ryttare som vill och vågar prova en ny tränare?

Jag som håller på att leta tränare och allt :rofl:
Först och främst letar jag ju efter de tränare som kan tänkas uppfylla min önskemål. Alltså, inte allt för långt, regelbunden ridtid, dressyrinriktning osv.

Jag har redan en tränare jag rider regelbundet för men jag skulle få lite kommentarer "från andra ögon". (:rofl:oj vad fel det lät men jag hoppas ni fattar)
Jag hör mej för bland bekanta inom hästkretsen ang. den tränare jag hittat och åker dit på privatträning. Sen får man se vart det leder.. :angel:

Jag hör mej för bland bekanta inom hästkretsen
Det där är svårare när man är nyinflyttad. Och funkar ju inte heller när man vill ta upp en tränare som inte undervisat i de här trakterna förut.

De tränare jag provat häruppe som funkat bäst, dressyrmässigt alltså - är en westerntränare och en hopptränare :smirk: Och ingen av dem bor i närheten så det funkar ändå inte att träna ofta för...

Det där är svårare när man är nyinflyttad. Och funkar ju inte heller när man vill ta upp en tränare som inte undervisat i de här trakterna förut.

De tränare jag provat häruppe som funkat bäst, dressyrmässigt alltså - är en westerntränare och en hopptränare :smirk: Och ingen av dem bor i närheten så det funkar ändå inte att träna ofta för...

Det är sant, så sant. Finns det inte ett sorts register att söka i förresten? Ett tränarregister?

Reklam kan du kanske göra på ridskolor, om det står privathästar där också, förhoppningsvis är det iaf någon som nappar. På anläggningen där jag har min häst kommer det också lite folk utifrån ibland.

Du kanske kan sätta upp annonser i mataffärer? :p Då får du kanske tag på de som inte kommer till ridskolan men som ändå är intresserade av att träna för någon ny.

Om du vill höra dig för om kurser själv kan du ju åka till större anläggningar och kolla.

Att göra reklam är kanske inte så enkelt. Jag skulle nog sätta upp lappar på tex Lantmännen om det finns i närheten och i affärer som ligger lite ute på landsbyggden. Tror inte de mest intresserade finns på ridskolor. De brukar ofta vara lite skeptiska till det som är annorlunds, men försöka kan man ju. En liten annons i någon lokal tidning eller lokalt annonsblad kan säkert också vara till hjälp.
Bästa sättet att göra reklam är nog att få en tidning att skriva en artikel om tränaren. Då brukar många bli intresserade.
lycka till!

Inte riktigt en sådan tränare hon letade efter. ;)

Anna
Testade att sätta upp lappar på lite mindre matställen, ridskolor o.s.v. och fråga om någon kan tipsa. Är det någon som är väldigt nöjd med sin tränare brukar de gärna skicka tipset vidare.
Ange en email adress är nog inte fel heller och lappar som går att dra av.

Jag skulle aldrig chansa - jag har redan varit i för många återvändsgränder. Ja åker på väldigt mycekt träningar. Det jag vill se är system och logik och att tränaren lyckas förbättra ekipaget. Och att den börjar i rätt ända. kan den hjälpa andra kan den förmodligen hjälpa mig....och vice versa

Jag skulle gärna vilja ha en kompletterinsgtränare - så länge det är förenligt med den första. Mest eftersom det är krångligt att träna för den jag har. Kommer sällan och jag måste inackordera mig och hästen

jag har försökt - det är ett helvete. Alla vill rida för den - men inte just då...

lite efter att sill och jordgubbar är slut

Det är ju ett bekymmer om alla vill titta först - om det inte blir några ridande på första kursen så finns det ju inget att titta på och då kommer man aldrig igång med några kurser...

Spider84 skrev:
Inte riktigt en sådan tränare hon letade efter

Jag kan visst tänka mig en "bokstavstränare", det viktigaste är att det är en sån här:

Fredrik_ skrev:
Det jag vill se är system och logik och att tränaren lyckas förbättra ekipaget. Och att den börjar i rätt ända.

Men dessa egenskaper framgår tyvärr inte av ridsportsförbundets lista...

Jag går på hörsägen o provar själv.
Tycker inte att de bokstavstränare som jag har ridit för - inkl. A- har varit bättre( snarare sämre) än de som har egen riderfarenhet o är duktiga på att orka o kunna förklara för ett Pucko:angel:

Ah okej jag trodde att du var ute efter helt annat eftersom du frågade efter det här, men det du beskrev kan du ju hitta där också. *förivrrad idag*

Hehe, nej de bästa tränarna jag haft har inte heller några bokstäver (inte ens bokstäverna AR). Men nog finns det bra tränare även bland de med olika sorters bokstäver. Frågan är mest hur folk gör för att hitta de bra, oavsett benämning.

Om de kallar sig klassisk, C-tränare, AR eller vad-som-helst kvittar för mig - bara de har en vettig målbild och hittar övningar som passar mig och mina hästar...

Ungefär det jag ville komma fram till, men min skalle vill inte samarbeta med mig idag.

Jag tror de flesta nöjer sig med den tränaren de "ramlar" över och sedan byter om kompisen eller någon de känner råkar hitta någon bättre.
Sen finns det de som verkligen letar tränare och aldrig är helt nöjd med en enda tränare (en person kan inte lära ut allt)...
Min erfarenhet av det hela.

Hehe, nej de bästa tränarna jag haft har inte heller några bokstäver (inte ens bokstäverna AR). Men nog finns det bra tränare även bland de med olika sorters bokstäver. Frågan är mest hur folk gör för att hitta de bra, oavsett benämning.
För mig har det varit om de är riktigt duktiga själva- vet vad de snackar om. de har ridit många hästar o har inte bara en lösning.:bow:

de har även suttit upp på mina o kunnat känna var felen sitter o fått bort dem.

de har ridit många hästar o har inte bara en lösning.

Precis, det är många tränare som bara har ett "recept". Och mina hästar ligger nog en bit ifrån de vanligaste standardmallerna, är jag rädd. Kanske jag också :o

de har även suttit upp på mina o kunnat känna var felen sitter o fått bort dem.

Jag tycker också att det är bra om tränaren nån gång kan sitta upp och känna efter hur det känns. Kanske inte de första gångerna man tränar, men tränar man för samma tränare varje vecka i över ett år så borde det väl ha dykt upp något tillfälle när det passar... Min första tränare jag hade till min vildhäst var väldigt duktig och hjälpte oss bra. Tävlade svår klass, så det var ingen amatör. Men h*n vågade aldrig provrida min häst och det tyckte jag var lite tråkigt. (SÅ hemsk var han inte :smirk: )

Rekommendation av någon som har samma filosofi som jag kring ridning. Det är nog det vanligaste. Jag känner också att jag kan prova rida en lektion eller två och se hur det går. Trivs jag inte så behöver jag inte fortsätta.

Liknande trådar

Träning Ja som rubriken antyder så är jag intresserad om det är någon här som provat att träna online? Både enstaka online lektioner för tränare...
2
Svar
24
· Visningar
2 777
Senast: Amanda_F
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka