Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hbl valack 11 år:
2 kg krafft grund
2 kg krafft sport
1 kg betfor (torr, blöter den sedan såklart)
3,5 L lusern hackad strå (jag har oxå kg-siffrorna i stallet tyvärr, ska se om jag kan hitta dem )
10-12 kg hö/dygn
Han får även olja, salt, foderjäst och Muskel-E samt morötter
(Han har svårt att hålla hullet)
D-ponny valack 14 år
1,5 kg krafft grund
1/2 betfor (samma som ovan då, torr när jag vägt den i kg)
1 kg morötter
7 kg hö
Han äter även foderjäst och Equi-Calm. Han har ganska lätt att hålla hullet numera
Har ett varmblodigt travar sto, dräktig 5 månader, lätt motions ridnig, väger ca 650 kg, svår att hålla i hull.
korn 4,08 kg
betfor 1,4 kg
soja mjöl 0,18 kg
vetekli 0,41 kg
krafft lussern pellets 0,82 kg
krafft hackad lussern 0,82 kg
majs 0,23 kg
melas 3 dl
ensilage fri tillgång, äter ca 13 - 16 kg/dag
Halvblods valcken, (gammla) får:
2 kg krossad havre,2 kg kross korn,0.5-0.75 kg betfor.
minerlaer och dagligen b-vitamin plus kalk.
d-ponnyn får: ca 0.75 kg krossad havre,0.75 krossad korn,05 kg betfor,plus min,b-vitamin plus kalk.
b-ponnyn får 0.5 krossad havre,0.5 kg krossad korn,0.25 kg betfor,plus det andra som de andra får.
0.3 kg helhavre
1,25 kg krafft groov
0,75 kg lucernpellets
0,25 kg torr riven betfor (innan blötläggning alltså)
en "näve" miner grön pellets
11 kg hösilage
2 kg hö
(eftersom jag ändå anser att grovfodret är MINST lika intressant som kraftfodret, då det är grovfodret som är det viktigaste foderslaget)
19-årigt halvblodssto, ca 600 kg. Rids, longeras, promeneras vid hand 5-7 dagar i veckan med tanke "akademisk ridkonst"
Min pålle äter just nu 0,09kg helhavre och 0,045 kg betfor(90 gram havre och 45 gram betfor) Men detta fyller inte alla behov så det ska bli 0,3 kg fibergi LÅG isället och fosforbalans. Ev vitaminer oxå. Han äter 7 kg hö oxå.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.