Vad F*N är detta??

Mixess

Trådstartare
Har en ponny ute på annons, och får ett sånt här mail..

Hello,

Thanks for the email, everything is ok with me. please allow me to use English, i speak better English than Swedish, I am moving from London to my new house in Sweden when i return from Libya,P lease take off the advert from the internet because i am making payment immediately. ok?.

In respect of the payment, i do not have access to a bank here because i work with the Red Cross here helping people affected by the Civil War in LIBYA, so I will instruct my Boss in Europe who owe me to issue you a cash cheque from a big Europe bank for the payment, This money will include an extra amount that will cover the payment and the shipping, the shipping will be done by a professional shipper.

When you get the cash cheque, deduct your payment which is ( EURO), also deduct all the bank charges used to exchange the money and to cash the cheque. deduct another extra 100 euro for this purpose after you have deducted your payment ok.

The rest money remaining after your payment is deducted will be used for the shipping and will be payed to the shipper. I will give you all the details regarding the shipping after you get the money.

I need you to please send me the below information and you will get the payment in 5 days.


kindly email me the following details for the payment:


Name.....................

Address..................

Post code...............

City....................

Country..................

Phone number.............

Email....................

Waiting for your email with your address so that my Boss can send the money as soon as possible. ok?.


Note: can you please help me get a Swedish Language written wedding card for my daughter?, she is getting married soon, she will love it because she love things from Sweden. i am making the purchase for her as part of her wedding gift to set up her home.

Urgent response will highly appreciated.

my regards to your family.

hope to read from you soon.

Alltså, vad är det för nått?? Är det nått virus eller vill dom bara åt mina mina person uppgifter?? Någon som varit med om nått liknande?

ursäkta om jag la tråden fel.
Mixess
 
Sv: Vad F*N är detta??

Nigeria mail/skräp post.

Sådanna där mail får man lite då och då om man har annonser ute med sin mail som kontakt. Bara att strunta i och slänga i skräpkorgen.
 
Sv: Vad F*N är detta??

Ja seriöst är det definitivt inte. Låter som någon vill lura dig på pengar, bara att slänga mailet och lägga energin på vettigare saker.
 
Sv: Vad F*N är detta??

Mitt tips: Bry dig inte om mejl där du inte vet vad det är frågan om. Mejl som verkar konstiga på något sätt, mejl från konstiga avsändare, mejl som ber om dina personuppgifter, bifogade dokument du inte vet vad det är osv, håll dig borta från dem.
 
Sv: Vad F*N är detta??

kl

Ja att det var nått skumt förstod jag. Det började med en kort fråga på svenska som jag svarade på såg ut som från en helt vanlig mail adress, sen kom detta.

Skrev bara tillbaka att jag inte var intresserad.. men kanske inte skulle svarat alls.

Tackar för svaren :)
 
Sv: Vad F*N är detta??

Leka med dom? ha ha..ja var nojjig jag skulle få nått virus som tog över hela datorn, så paranoid är jag :D
 
Sv: Vad F*N är detta??

Just det där är en ganska vanlig form av bedrägeri tror jag.
De är ute efter att du ska ta pengar från ditt konto och skicka dem till något konto i ngn utländsk bank (i detta fallet ska pengarna gå till bla "shipping"). Sen saknar checken du fått täckning när den ska lösas in - och du ser aldrig dina pengar igen.

Klokt att inte svara mao :)
 
Sv: Vad F*N är detta??

Det är som sagt bedrägeri. En person som skulle sälja sin bil blev jätteblåst, fick ett meddelande om att pengarna fanns på kontot plus en snygg print screen eller motsvarande och skickade iväg bilen. Pengarna dök aldrig upp och bilen är borta.
 
Sv: Vad F*N är detta??

enligt otaliga mail hade jag kunnat vara mång-mång-mångmiljonär vid detta laget. Bara jag skickat mina uppgifter och kontonr till de mest otroliga adresser! =) Nä, passa dig jä*ligt nog och klicka bort dem innan du läst dem.
 
Sv: Vad F*N är detta??

Detta är det mest kända exemplet på bedrägeri, det finns flera sätt numera bl a genom Paypal också. Sedan så är det inte bara hästar, utan allt som annonseras ut kan bli föremål för ett sk Nigeria brev.
 
Sv: Vad F*N är detta??

Ja att det var nått skumt förstod jag. Det började med en kort fråga på svenska som jag svarade på såg ut som från en helt vanlig mail adress, sen kom detta.

Skrev bara tillbaka att jag inte var intresserad.. men kanske inte skulle svarat alls.

Svara aldrig på e-post som verkar det minsta skum. Även ifall de misslyckades att lura av dig några pengar i detta fallet är risken stor att du börjar få mer skräppost då du genom att svara på meddelandet både bekräftar att du är åtminstone lite mottaglig för 'skumma' meddelanden samt att din e-postadress verkligen är en riktig e-postadress.

Det finns en marknad för databaser med korrekta e-postadresser.
 
Sv: Vad F*N är detta??

Jag har också min häst ute på annons och har fått ett likadant mail. Det är sånt som går runt emellanåt och totalt bedrägeri. Låt bara bli att svara för personen är egentligen inte intresserad av din ponny.
 
Sv: Vad F*N är detta??

so I will instruct my Boss in Europe who owe me to issue you a cash cheque from a big Europe bank for the payment, This money will include an extra amount that will cover the payment and the shipping, the shipping will be done by a professional shipper.
De vill att du ska lösa in checken men det kommer visa sig att den är falsk så då blir du skyldig banken pengar.
Ungefär så.
 
Sv: Vad F*N är detta??

Jag har också fått liknande, brukar läsa igenom och sen kasta.

Nu letar jag häst och har satt ut en köpeannons och fick denna:

Hej,

Jag såg din annons på sajten och bara skriva för att fråga om du fortfarande är i behov av hästen? om det fortfarande är i behov, vänligen komma tillbaka till mig för mer information och bilder på min häst jag har och jag letar efter ett evigt hem för hästen. Kära vän, jag säljer inte hästen utan bara letar efter en kärleksfull och omtänksam hem som är villig att anta och visa kärlek till hästen. Jag är närvarande i Kamerun och kommer att skicka hästen där borta eftersom jag kommer att komma där i några få månader tid att börja arbeta och vill hästen gå vart vi kommer att kunna besöka från gång efter gång eftersom vi verkligen älskar hästen och vill inte skiljas från hästen .. Så om du kommer att vara intresserad, du borde få oss bara vara säker på att vi kommer att vara välkomna när som helst vi vill besöka hästen vid ankomsten i ditt land ..

Återigen vill vi informera er om att om ni är villiga att få hästen, då du kommer att få betala bara för den expeditionsavgift som kostar 820 € för hästen att föras över till dig på ditt hus adress ..

så om intresse finns, vänligen komma tillbaka till mig för mer information och bilder ..

Dom försöker på alla möjliga sätt, hade jag svarat hade jag antagligen fått ett nytt mail där jag skulle lämna ut mitt kontonr. :cool:
 
Sv: Vad F*N är detta??

kl:

Usch nej, och inte skulle jag väl skicka iväg min stackars ponny bara så där :p
 
Sv: Vad F*N är detta??

Lite roligt hade det ändå varit att testa id*oterna lite. Fråga om det är okej att betala vid leverans eller nått.
Det är så mycket sånt här bedrägeri som håller på just nu att någon borde sätta dit dom som håller på med det.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 807
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
876
  • Artikel Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok She grows silent, the light falls Does it scare you? Does it chew you to the bone? I’m sorry, I didn’t know Then I won’t put the lights...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp