Vad bör stå i fodervärdskontrakt?

Sv: Vad bör stå i fodervärdskontrakt?

Skriv ner allting så det inte blir bråk om ngt händer som inte står med.
Det ska räcka med muntlig överenskommelse men det har jag märkt att det inte gör.Folk är inte så ärliga nuförtiden.

Skriv allt från ålder, kön på hästen till om vad man ska göra om den skadar sig.Har den försäkring.Vem ska stå för vad?

Fota gäemna hästen å låt fodervärden skriva under att hon/han sett bilden av i vilket skick hästen var i.

Det gjorde inte jag å jag skickade iväg en häst i normalkondis men när jag hämtade den hade den förlorat ALLA muskler.Ryggen såg ut som ett hustak mm :mad:

Har nog skrivit ner det mesta, men det där med fotot var smart.

du kan kolla på köpe kontrakt som en advokat tagit fram.. då ser du vad som e viktigt att ta med mm

Var noga med att fråga hur personen tänkt rida. Lite skillnad på att rida lugna skogspromenader och att seriöst träna ex. dressyr. Foto är ju oxå ett tips som nån skrev tidigare.
Skriv allt på papper, bättre känna sig löjlig och fånig en stund än få problem senare när något inte fungerar som det ska.

Precis som de andra säger så gäller det att ta med allt man vill ha garanterier på så att det sköts ordentligt. Självklart är det ju viktigt att hästen mår bra, rids vettigt, att foderstat följs, att skoning m.m. ska ordnas, hästen ska vaccineras och avmaskas och allt sådant! Ta även med bitar som utevistelse, tillgång till gång, allmän skötsel, hur hästen bör ridas m.m. Gör upp ALLT!

Ta även med hästens utrustning och säg att du vill ha ersättning för den om den inte sköts ordentligt. Som någon påstod är det ju väldigt smart och ta ett kort på hästen, för och ha koll på skicket på den - det kan även vara bra och göra samma sak med utrustningen!

Om fodervärden ska ha med utrustningen anser jag också att den ska skötas ordentligt, du kan ju även skriva en ungefärlig värdering på utrustningen och skriva med märken på grejerna så att fodervärden kan hitta likvärdig utrustning till hästen om något går sönder.

Uppsägningstid. Om du har villkor som du vill ska uppfyllas (t ex fodervärden ska träna på ett speciellt sätt, sko med ett visst antal veckors intervall eller vad det nu kan vara..). Vem som betalar vad. Vad som gäller om hästen blir sjuk, skadad eller måste avlivas. Kontraktet ska skydda båda parter så jag tycker också det är bra om fodervärden är med och ni pratar igenom ordentligt vad som kan hända och hur ni ska göra då.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Skola & Jobb Jag har kommit in på ett program (Språk, retorik och kommunikativt ledarskap) och behöver alla tips och råd jag kan få. Hur brukar...
2
Svar
20
· Visningar
822
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar