Vad bör man tänka på?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
S

SessCa

Jag är HELT bakom flötet när det kommer till avel, har ingen koll på hingstar osv, ingen koll på något.. rättare sagt.
Nu har det blivit så att jag jätte kanske ska köpa ett sto i höst. Som jag VET att jag kommer att ta vilja föl på. Helt klart!
men vad ska jag tänka på? :confused:
Det är en 4 årig varmblodstravare. Och enligt dom råd jag fått av martha så ska hon ha mer än OK stam.
Vi är tveksamma om tösabiten kommer att starta eftersom hon är en riktig klant och trampar sönder sig i hagen. Det går lixom inte att hålla henne helt fräsch jämnt. :crazy:

Så, mina största funderingar.
HUR väljer man hignst?
Vad är det för kostnader man pratar om? förutom själva betäckningen.
Bör jag försöka få henne uppstallad tillsammans med andra dräcktiga ston eller går det bra att ha henne "ensam"?
VAD ska man tänka på när det är en förstföderska?

Ni skakar säkert i huvudet nu och tycker att jag borde låta bli att betäcka henne, och det kanske jag borde eftersom jag är så okunnig. men jag spekulerar mest nu. Har ju inte hunnit köpa henne än.

Det är väl klart att du skall betäcka om DU vill det! :)

jag tycker inte åldern är något att haka upp sig på, ju tidigare man betäcker destu större avelsframsteg får man. Ta dig en funderare på varför du vill betäcka och vad du vill med avkomman. det finns ett stort antal hingstar att välja emellan idag, och alla uppfyller minimikrav för godkännande, men det betyder inte att alla är lika bra, någr ligger på gränsen och andra har synnerligen god förärvning.
man brukar rekomendera att man använder äldre meriterade hingstar eller yngre lovande och undviker därmed gråskalan om man vill ha en avkomma som skall prestera maximalt.
sedan får man titta på stoets förtjänster och brister, hingsten skall hlest uppväga hennes brister samt förstärka hennes förtjänster /obs, den perfekta hästen finns ju inte men man får göra allt för att eftersträva det).

tänk oxå över hur långt du är beredd på att åka, det finns säker massvis med varmblodshingstar att välja mellan (dom ingår inte i min bransch :o :D) låt inte avståndet vara något hinder! När du samlat ihop en liten skara hingstar på kanske 5-10 st, låt hjärtat vara avgörande för det slutliga valet :love: känslan i magen gör att man inte kan bli besviken på ett föl....

börja redan nu att titta på hingstar, åk gärna runt, man kan bli aldrig så förvånad på att se dom live som från att titta i en bok på en bild (talar med erfarenhet)

fråga massor!! annars lär man sig inget. Stort lycka till från mig ;)

Håller med! :) Fråga på! Ta gärna kontakt med avelsförbundet. Fråga äldre uppfödare. Hur som helst så måste du vara beredd på att det kan bli mycket dyrt att ta fram en varmblodsavkomma så det gäller att ha koll på både mödernet och fädernet. Så först kanske du ska kolla upp stoet innan du köper henne. Är du säker på att du vill ta en avkomma på den häst du väljer att köpa så se till att den har de kvaliteter som är önskvärt hos ett avelssto. Lycka till!

Ett tips: Flyinges film "Att handskas med föl" är en mycket bra informationsfilm och tar upp det mesta från hingstval fram till fölets första tid. Ica förlaget har också en bok som heter "Att bli med föl" som de flesta uppfödare anser vara mycket pedagogisk och bra. Tror du kan köpa filmen via Flyinges hemsida (inte säker) www.flyinge.se och boken finns i Tidningen Ridsports sortiment. Plugga på! Med kunskap kommer man längre!

Tack så jätte mycket för era råd! :bow:
Ska genast köpa filmen och har en himla massa böcker som är beställda.

Jag ska försöka få någon att komma ut och göra en bedömning av henne, det är en häst jag älskar och som jag inte skulle vilja släppa iväg utan att ha fört henne vidare. :love:

Hon heter Running Flame.
Taget från atg.se:

Härstamning
Far: SPEEDY TOMALI (US)
Mor: EURO FLAME
Morfar: COUNT'S PRIDE (US)
Mormor: LA BROCHETTE
Mormors far: QUICK PAY (US)
Ägare: Westerholm Helena, Nyland
Uppfödare: Transmissionsleverantören AB, Täby
Avelsindex: 102 0,75

Jag har inte köpt henne än. Men det ser ut som om det kommer bli ett köp. :love: Hon är den sötaste jag vet!

Liknande trådar

Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 194
Senast: Myrten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 489
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka