Vad bör man tänka på vid häst köp

Sv: Vad bör man tänka på vid häst köp

Läser nyfiket denna tråd då jag själv kikar efter islänning.. Det man märker rätt snart är att priserna ligger ganska högt om man jämför med andra raser..

Det jag skulle önska är valack (känns som om humör o sinnesstämning oftast passar mig bättre hos dem), ganska lätt i typen, sansad/trygg m "vettigt huvud" - ingen stirrhöna som sticker så fort du säger bu och gärna vettig stam.. Med tanke på priser har jag tittat en del på unghästar, ca 2 års ålder och jag förstår att det kan vara svårt att se i den åldern vad det kommer bli av dem...

Har kikat på en valack -06, ingen exem hos mor eller far ("VM-Mjölnir"), inte spatt heller vad jag vet.. VAD bör jag titta efter? Annat jag bör tänka på förutom veterinärsbesiktning? Vad ska jag kika på exteriört? Han har idag ganska markerad manke gent emot rygg och hals, något man ska tänka till på där? Tänkte be min instruktör titta på bilder och film som vi tagit när vi var där. Vad är vettigt pris?

Har tänkt lägga grunderna själv och ta hjälp med töltsättning och/eller om/när det dyker upp andra problem.

Sv: Vad bör man tänka på vid häst köp

Om jag nu ska rekomendera en bra familjehäst / nöjeshäst osv så skulle min vara så här:
x Eksemfri (!!!)
- Väldigt många hästar som är födda på Island får eksem, även om det mest är lindrigt. Köp en Svenskfödd, Danskfödd eller en som är född i Tyskland. Min rekomendation.
x Spattröntgad innan köp (köp ingen häst med spatt)
- Vet tyvärr för många kompisar som tvingats ta bort sina hästar pga spatt. Spatten har ibland kommit även fast hästen är 10-20, hur bra gångarter dem än har.
x Minst 12 år
- Absoluta rekomendationen! En 12årig häst skulle vara helt perfekt. Inte för ung, men har ändå måånga år kvar att leva , förhoppningsvis. Kanske blir den 40 år om du har tur (x
x En fyrgångare
- Det är klart att det finns lättväxlade femgångare också. Men fyrgångare har man bara en gångart över och jag vet själv hur det är att rida fyr- o femgångare. Fyrgångaren kan jag alltid arbeta i trav mer och samla ihop även fast han har lite dagar med mer tölt i sig. Femgångarn är nästan omöjlig. Kan inte trava honom på kort tygel, ingen bra tölt och ingen bra pass heller. Han är 13 år nu, och redan skogsluffare. Det gäller att sära på gångarterna tidigt.
x En vallack
- Har egentligen ingen förklaring men man slipper stoets 'sura perioder'. Ganska skönt faktiskt (: Vallacker funkar också med hingstar, en del utav dem i alla fall.

Sen finns det ju massa mer man kan rabbla upp. En häst med bra tölt strax över tioårsåldern ligger väl på 55-80 000. Min 16 åriga vallack som var fyrgångare, fin stam, sen kastrerad ( mkt högrest ) , pigg, alltid varit frisk, svenskfödd mm kostade 45 000 . Han hade fått 5,85 för tölten. Då ingick ingenting. Knappt en grimma.

/ erika

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24