Vad bör man tänka på vid häst köp

Rotterö

Trådstartare
Jag har haft halvblod hela tiden. Skall eventuelt köpa islandshäst nästa år.
Vad bör man tänka på
Vad är rimligt i pris . För en familje häst 10 år ca
Jag tycker priserna ligger så högt.
Ge mig lite bra tipps tack

Sv: Vad bör man tänka på vid häst köp

Vad bör man tänka på

En familje häst kan ligga uppåt 60, det är så olika , familjehästar kan omfattas av så mkt.
Men om du får en för 45 är det ett bra pris.,

Vad bör man tänka på

Just det ja...tips..
För guds skull , se till att få den besiktigad samt spattröntgad, betala inte det priset för en häst med eksem som du betalar för en frisk häst.
Ja jag skriver frisk så sen får alla hästägare hoppa på mej bäst de vill.
Provrid i olika miljöer för att kolla hur hästen reagerar, speciellt trafik.

Eksem och spatt är vanligt förekommande.

Vad har du för erfarenheter av islandshästen, och vad är dina önskemål i kommande kompis? Har du inte ridit islänning mycket tidigare tycker jag du skall bekanta dig med rasen under året som går - det ökar förutsättningarna för att hitta rätt i hästköpskarusellen.

Jag håller med de andra som svarat dig. Spattröntga, och kolla upp eksemet. På en välskött eksemhäst som säljs på vintern syns kanske inte eksemet. Men om du är beredd på skötseln av en eksemhäst och den är frisk för övrigt så skulle inte jag tveka. Men då ska den vara billigare än en helt frisk.
Har du möjlighet att ta lektioner på islandshästridskola innan du köper, så gör det. Det är ju bra att ha lite kunskap och fått in känslan för gångarterna med alla varianter de kan ha. Ridskolan kanske kan tipsa dig om vad för typ av häst ska leta efter.
Priserna varierar, men en trevlig familjehäst med alla gångarterna på kostar en del.

vad jag vet så kostar en familjehäst med bra gångarter i 10-årsåldern ganska mycket... Ska den dessutom har ett bra temperament och vara utan exem blir det ännu dyrare.. Islandshästar är ganska dyra om gångarterna sitter där och så, det finns inte tillräckligt många sådana hästar.. (rätta mig gärna om jag har fel..)

Ska den dessutom har ett bra temperament och vara utan exem blir det ännu dyrare..

Egentligen blir ÄNNU DYRARE med en eksemhäst hur billig den än är.

Är hästen 10 år och lever 20 till kan du lätt räkna ut att bara täckeskostnaden + basala medel gör att du inte har råd att få den gratis.

Och då räknar jag inte tiden och livegenheten och ångesten :crazy:

Ångest vet jag inte om man har, kanske andra men jag känner inte så. Däremot litar jag inte på så många, grundar ju det på egen erfarenhet. Och jag kan bli duktigt sur om någon lovat att sköta vår ögonsten på ett visst sätt, och sen missköter det och hästen får besvär.:cool:

Jag upplever nämligen att folk inte förstår att en s*it sak som man struntar i kan ge upphov till att eksemet blossar upp snabbt, så man får absolut inte vara bekväm när man är ägare av en eksem häst.:crazy:

Till TS, du har fått många bra tips. Förvalta och bruka dom, jag lovar att det gynnar ert inköp i längden. Men noll erfarenhet av islandshästar och dess gångarter, köp en riktigt läromästare med alla gångarter på plats. tveka inte om denna häst skulle vara 12-14 år ingen ålder på denna ras. Som sagt betala hellre en något högre engångskostnad, än att snåla vid inköpet för att inse att den kostnaden som kommer efteråt vida överstiger ett något högre pris på en bra, säker häst.

Ångest vet jag inte om man har, kanske andra men jag känner inte så. Däremot litar jag inte på så många, grundar ju det på egen erfarenhet. Och jag kan bli duktigt sur om någon lovat att sköta vår ögonsten på ett visst sätt, och sen missköter det och hästen får besvär.:cool:

Jag upplever nämligen att folk inte förstår att en s*it sak som man struntar i kan ge upphov till att eksemet blossar upp snabbt, så man får absolut inte vara bekväm när man är ägare av en eksem häst.:crazy:

Därför vågar jag nästan aldrig resa bort under sommaren. Högst över en natt.:crazy:

Tack alla
Jag kan inget om islands hästar. Har bara ägt halvblod. Har sysslat med halvblod i många år.
Nu har jag sålt 1 4 åring.
1 2 åring fick avlivas för wobbler slinger. Stot tog vi bort förra året hjärn tumör.
Så nu vill jag köpa en lite mindre och smidigare för min del.
Min svägerska har 2 islands hästar som jag provridit.
Det känns bra för mig.
Så jag skall köpa en sådan häst.

Varför inte prova gå på ridskola ngn termin och bekanta sig med många olika islandshästar?! Dom kanske även sen kan hjälpa dig att hitta den rätta! Lycka till!

Men, köper du en islandshäst har du lite "tillval" att ta ställning till: vill du ha en fyr- eller femväxlad rackare, till exempel?!

Det finns ju otroligt många gångartskombinationer utöver de rena och önskvärda, så att bekanta sig med flera hästar genom ridskola eller liknande är rätt nyttigt. Det ökar dessutom chansen för en lyckad framtid för dig och din tilltänkta kompis.
I detta läget handlar det nämligen inte om att "kunna rida" utan att "hitta knapparna" osv.

Jag skall ha den som hobby häst . Ingen tävling.
Det skall vara en trevlig häst .
Men bra tölt

Vad behöver man som hobby ryttare
4 5 gång vad är det för skillnad.

Jag får rida min svägerskas hästar- En av dom är lite egen behövs en bra ryttare . Den andre är helt kanon
Jag ställer nog lite korkade frågor. Men bättre det
Kanske kan jag rida på ridskola

Jag skall ha den som hobby häst . Ingen tävling.
Det skall vara en trevlig häst .
Men bra tölt

Vad behöver man som hobby ryttare
4 5 gång vad är det för skillnad.

Jag får rida min svägerskas hästar- En av dom är lite egen behövs en bra ryttare . Den andre är helt kanon
Jag ställer nog lite korkade frågor. Men bättre det
Kanske kan jag rida på ridskola

Vad är det som gör att "den andre" är helt kanon i dina ögon?
Om du kan sätta fingret på det, så leta efter en liknande häst.

Han är go i psyke , lugn att hantera
snäll att rida . går att trycka på en knapp så är han i gång. Säker i trafik ja med allt.
Men han är 18 år och har exem

... Men då är du en bit på väg med "önskelistan". En fyrgångare har alltså tölt som extra gångart, en femgångare har dessutom pass. Gränsen är inte alltid "klockren", det finns femgångare som rids som fyrgångare - och det finns fyrgångare som man inte "upptäckt" passen på ;)

I sin tur kan detta högst troligt påverka de andra gångarterna, femgångare har lättare till en flackare galopp och relativt ofta något svårare för samling = kräver sin träning. Många fyrgångare kan vara travtaktiga i tölten, i stället för att gå åt det laterala hållet. (gravt generaliserat!)

Att jag tycker att ridskola är smart, är för att där får du rida alla typer av hästar och det gör det lättare för dig att hitta rätt i framtida köp.

Du får mer häst/krona om du köper en kallblodstravare ( och en riktig häst!!). Islänningarna är oförskämt dyra , - och så små sen, ponnystorlek !!!! :devil:
Lägg mellanskillnaden på en bra sadel så har du allt en människa kan önska sej.

Det ligger mycket i detta.
Om man inte har gångarterna som specialintresse så är en kallblodstravare ett bra alternativ.

Men det där med storleken?
Vår är 145cm och vår största islandshäst var lika stor.

*kl*
Jag vill också framhålla vikten av att lära sig rida islänning ordentligt alt. se till att regelbundet rida för instruktör så att hästens gångarter underhålls ordentligt.

Jag, som också tänker köpa islandshäst och därför sitter och lusläser detta forum har också tusen frågor. Om man som jag haft häst i närmare 40 år. från Russ till Fullblodsaraber och nu funderar på att köpa islänning. Vad bör man tänka på? Det är i huvudsak bara jag själv som ska rida. Jag rider cirka 4-5 dagar i veckan. Mest i skogen, men gärna lite dressyrövningar ute på grusvägarna också ibland. Men jag vil kunna rida ganska aktivt. Kanske inte tävla, men gärna träna ganska mycket.
Jag har ridit turridning på Islandshäst. En dagrs samt fyradagars långritt. Men det blir ju inte alls samma sak. Har varit på en liten kurs för att lära mig lite mer om tölt. Men det känns som det är väldigt mycket att tänka på.
Stamtavlan verkar inte helt oviktig, även om man inte ska avla. Det här med "spirit" verkar viktigt?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24