vad böhös för att få hoppa 130,140?

Sv: vad böhös för att få hoppa 130,140?

japp det vet hon, 140 är det säger hon och hon vanna SM, tävlar Em så ja det borde hon veta och hon sa att hon var HELT säker :)

ponnyryttaren skrev:
japp det stämmer, hindrena på Em förra året var 145!!!!!!!! helt sjukt.. :crazy:

Ja det är skit dumt men i TR står det att vid omhopningen mellan felfria ekipage får hinderna höjas respektive längas upp till 10 cm. Om första hindret är ett annat hinder än det första i grundomgången får det sänkas. Karaktären får dock inte ändras.
Så är TR regler :cry:

aa.. ibland är reglerna konstiga.. vi såg en video från EM o det var högt :o

internationellt har dom högre banor än oss i sverige så där kan banorna mycket väl ligga på 140. Men i Sverige är högst klassen för d-ponny SVÅR B och är 135.

Juniorer behöver 3 grundomgångar med max 4 fel i 120 hoppningar för att starta 130. 140 är det inget kval på. När man inte är junior längre är det först till elittävling man behöver kvala (juniorer behöver också kvala till elittävlingar).

Och om man som junior har tävlat 130 med en häst så får man lov att starta 130 med en häst man aldrig suttit på innan förutsatt att den hästen också har går 130 innan.
Om man ska tävla en ny häst som inte gåt 130 måsten man kvala tillsammans med den innan man får starta 130.
(man behöver INTE kvala för 125)

Och som flera innan sagt så är det tre nollor i 120 (med max fyra fel) för att kvala 130.

/ Xenox - junior med stora hästar

Okej. men om hästen har gått 140, som denna har, men jag har inte tävlat storhäst. Måste man kvala då?

Ja du måste kvala oavsett vad hästen tidigare har hoppat. Du kommer dessutom att märka att det är en enorm skillnad att hoppa baor med stor häst jämfört med ponny så du skall nog inte räkna med att du kan gå rakt upp i de klasserna med stor häst när du är van vid ponny. Krävs betydligt mer av ryttaren på stor häst.

aa, jag har hoppat den 130-140 bana 2 ggr och jag tycker att det känns jätte bra :) men jag börjar ju med 100 eller 110 så klart :banana: och tävlar 110,120 ett tag först :) För det är ju som du säger skillnad och det är skillnad på konkuransen och så oxå. :p

Direkt ur Tr

Junior
Ekipage ska ha genomfört 3 grundomgångar 1,20 hoppning med högst 4 fel i varje för att få starta 1,30 hoppning. Ryttare som på detta sätt kvalat till 1,30 får starta annan häst med motsvarande kvalificering på samma höjd.

Alltså 4 fel i varje.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?