Vad blir min -05a?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sammet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 022

Sammet

Trådstartare
Hur mycket till växer egentligen en 3 åring (blir 3 i sommar).

Jag var ut och mätte lillkillen idag...
Mäktiga saftiga... 136 cm ovan havet... ack och ve! Min påläggskalv blir c-ponny! :eek::crazy:

Tja, han kan ju inte springa omkring med platåskor... vad gör man när man är 173 cm själv och rider AR... Vet inte om jag ska skratta eller gråta... kommer han växa till sig eller inte...? Bara lite över 140 cm duger gott och väl.

Han har ju alltid varit liten till växen men jag har inte oroat mig eftersom jag trott att han iallafall skulle nå D-ponnymått vilket vore idealiskt för mig. (Jag är visserligen lång men lätt och föredrar ponnyer).

Han är kallblodstravare, stammässigt iallafall och född 2005.
Pappan är liten och mamman ger inte stora avkommor men så Här liten hade jag aldrig kunnat tro att han skulle bli...

Måtte kusen växa!

Vad tror ni? Får jag en c-ponny? Eller kan jag hoppas på en liten D-ponny?

Sv: Vad blir min -05a?

Vet inte alls hur mycket din kan tänkas växa men jag har själv en 05:a som har blivit lite mindre än jag tänkt mig..
Han är nu ca 1,57 med god vilja. Han är halvblod och mamma är 1,62 och pappa 1,65. Jag hade ju hoppats på att han skulle bli runt 1,65 men nu är jag glad om han kommer över 1,60.

Det finns ju hästar som växer flera cm upp till att dom är 6-7 år så än är det väl inte helt kört.

Jag vet inte om det är så generellt men jag har varit med om många som växt en del efter 3 år. Min nuvarande häst var 163 som treåring och ca 167-168 som 7 åring. Men detta är ju ett halvblod så jag vet inte hur det är med andra raser.

Nästan omöjligt att säg, ska ge tre exempel.
Häst 1
160 cm och så mycket färdig ut som treåring. Som sjuåring och mätt för stamboksföring 167 cm. Växte alltså 7 cm
Häst 2
162 cm som ettåring, 165cm treåring och som femåring 165 cm. Växte bara tre centimeter mellan ett och fem år. Nu blev den tyväär inte äldre så jag vet ju inte skulle kunnat växt något mer.
Häst 3
153 cm på treårstesten idag åtta år och 154 cm.

Mitt fjordsto var 128 cm på hösten som treåring. Som vuxen var hon 136,5 cm = 8,5 cm högre. Du behöver nog inte oroa dig, kallblod växer ju långsammare än andra raser. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka