vad blir det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare buztifa
  • Startdatum Startdatum
B

buztifa

hej!
sitter och funderar lite,
jag har ett fullblodsto som jag funderade på att betäcka, hon tog sig inte 09 så ev tänkte jag prova igen, jag har funderat på lite allt möjligt men inte ens bestämt om jag ska betäcka eller inte, har hört att med korsning med andra raser så blir det partbreed eller nåt??? (vi försökte med angloarab)

MEN jag har även en fullblodshingst, vad skulle det bli om man korsade honom? med vilken ras som helst alltså? hbl m.m?
han är ju såklart inte avelsvärderad eller nåt, jag bara sitter och funderar allmänt då jag har noll koll på sånt här=) och vad händer med papper?

om jag nu skulle korsa dom ovanstående, vad registreras det fölet som då? alltså inga godkända hingstar med i bilden utan bara allmänn förfrågan:D

Sv: vad blir det?

Om du betäcker henne med en fullblods hingst så reggar du i Svenska Galopp. Om du äger hingsten också så hamnar avkomman i huvudregistret ändå.

Betäcker du med halvblods hingst så blir avkomman ett halvblod reg ASVH, betäcker du med en arab eller anglo så reggar du som anglo i SAAF.

Fullblod är godkänt inom väldigt många raser och avkommorna blir inte partbreeds utan renrasiga.
Dock kan du inte få huvudstamboks papper om hingsten inte är godkänd. (Bortsett från SG)

så om jag betäcker min fbl hingst med mitt hbl sto som har gröna papper så räknas det som rent halvblod??

aha=) så jag alltså betäcka ett fullblod med det "mesta" ;P finns det nån lista eller nåt där man kan se allt? men vad skule fbl och varmblodig travare bli då??

haha=) jag vet att jag är oändligt nyfiken och jag tycker inte heller att det skulle vara nåt:laugh: hehe,
så om jag skulle använda min hingst, så är halvblod, fullblod okej alltså? eller finns det fler som blir "rena om man korsar med fbl? även om man skulle korsa med en annan hingst på fblstoet alltså?

Om man ska förenkla det hela kan man väl säga så här,ett XX sto går in i alla förbund som gk inkorsningar (mao ej travare bla)
En xx hingst måste vara godkänd i det förbundet han verkar i utom i xx avel för egna ston (tror det blir andra paper eller inga om det är ett utomstående sto)

så om jag korsar min fbl hingst med mitt hblsto som har gröna papper får jag alltså regga fölet som hbl? blir det gråa papper då? får jag med hela stammen från både mor och far?

Du får regga fölet som halvblod ja, det blir raskod 04 eftersom raserna är godkända även om din hingst inte är det.

Du får med hela stammen om man kan DNA typa mot hingsten = bevisa att han är pappan, jag vet dock inte om du måste tilläggs regga honom i ASVH också eller om det räcker med kopior på stamtavlan ihop med registeringen.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
T
Hundavel & Ras En fråga till alla avelsintresserade där ute och uppfödare. Med tanke på den senaste tidens debatt här på forumet angående avel i...
2
Svar
22
· Visningar
2 513
Senast: Jenka
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Distans Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken men sätter in tråden här istället för avel. Till saken, jag har en arabkorsning...
2
Svar
23
· Visningar
2 960
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka