Vad blir det för färg

A

Askí

Är det någon som har ett fux sto som har blivit betäckt med en svart hingst eller tvärtom?
Vad blev det isåfall för färg på fölet?
Berätta gärna om eran fux och färgen på hingsten och avkomman.

Sv: Vad blir det för färg

Det kan väl bara bli antingen fux eller svart. Mitt fuxsto har fått ett svart och ett fuxföl e: svarta hingstar.

Det kan väl bara bli antingen fux eller svart. Mitt fuxsto har fått ett svart och ett fuxföl e: svarta hingstar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749485 Se den här tråden som handlar om samma fråga. Jag har betäckt ett fuxsto och fick ett svart föl. Det kan ju finnas dolda anlag. Tex betäckte jag ett svart sto med en silversvart hingst och fick en riktigt röd fux med flax... Det säger mig att båda föräldradjuren har ett svart och ett rött anlag (krävs dubbelt rött anlag för att få fux) och båda bär på minst ett flaxanlag (krävs dubbla anlag för att få flax=ljus man och det syns endast på röd färg). Mer slutsatser man kan dra är att ingendera av föräldradjuren bär på det bruna anlaget för då skulle den som burit det varit brun, och alltså bär inte avkomman på det heller. Nu vet jag att just den hingsten har dubbla silveranlag så jag vet att avkomman bär på enkelt silveranlag men det syns ju inte på en fux, jo möjligen på hovarna som blir randiga precis som på en silversvart eller silverbrun, fast ljusare. Så jag kan säga direkt vad avkomman har för anlag: två röda, två flax samt ett silver och så har den bläs förståss, men inget annat!

3 av fuxarna i stallet har blivit betäckta med en Svart hingst. Alla tre föl blev svarta....

Jag vet ett fuxsto som blev betäckt med en svart hingst. Avkomman blev silversvart. Min häst ;)

Är det ett silversvart föl du vill ha så betäck med en silversvart hingst.

3 av fuxarna i stallet har blivit betäckta med en Svart hingst. Alla tre föl blev svarta....

Ja får fölet en svart gen och en röd så blir det svart! I det här fallet vet vi ju att mamman alltid lämnar rött och hingsten lämnar i teorin antingen varannan gång svart och varannan rött, om den har enkel upsättning svart men alltid svart om hingsten har dubbel uppsättning svart, dvs är homozygot svart. En sådan hingst ger alltså enbart svarta avkommor. Exempel på sådana är Kjarni, Gyrdir och Gaukur (som har en silvergen också och är silversvart, men basfärgen är svart). MMen om fuxstoet bär på ett brunanlag kommer i teorin vartannat "svart" föl att bli brunt (syns bara på svart basfärg) och om fuxen bär på dubbla brunanlag så kommer alla "svarta" föl att bli bruna!

I praktiken så är det slumpen som avgör varje gång vad sto och hingst lämnar för anlag. Därför kan även en hingt med enkel uppsättning svart ge fler än 50% svarta avkommor med fuxston. Likaså kan en med enkelt silversvart anlag ge fler än 50% silverfärgade avkommor med sto som ej bär silveranlaget, men i teorin är det bara 50% chans att avkoman skall bli silverfärgad! Tex har min silversvarta 6-åring lämnat 4 avkommor och 3 av dem är silversvarta, vilket är 75% av avkomman. Men han har bara enkel uppsättning av silvergenen och chansen är alltså bara 50% att avkomman blir silverfärgad. Antalet avkommor måste vara ganska många för att den verkliga statistiken skall stämma med den teoretiska!

Är det ett silversvart föl du vill ha så betäck med en silversvart hingst.

Japp och till Áski;för att öka chansen välj en silversvart hingst med dubbla svarta anlag! Då vet du att avkomman får svart basfärg och sedan är det 50% chans att den också lämnar silveranlaget om det finns i enkel uppsättning och jag vet inte någon hingst som har annat än enkel uppsättning av silvergenen nu sedan Silfurmáni dött, men han hade bara enkelt svart anlag å andra sidan. Gaukur frá Innri-Skeljabrekku har dubbla svarta anlag och enkelt silveranlag. Om ditt sto inte bär på brunanlaget så blir avkomman garanterat svart och det är 50% chans den blir silversvart. Bär hon på brunanlaget finns möjligheterna brun och silverbrun också.

Väljer du en med enkelt svart anlag och ett rött samt enkelt silveranlag, så halveras dina chanser att få ett silverfärgat föl till 25%!

Senast ändrad av en moderator:

Ja får fölet en svart gen och en röd så blir det svart! I det här fallet vet vi ju att mamman alltid lämnar rött och hingsten lämnar i teorin antingen varannan gång svart och varannan rött, om den har enkel upsättning svart men alltid svart om hingsten har dubbel uppsättning svart, dvs är homozygot svart. En sådan hingst ger alltså enbart svarta avkommor. Exempel på sådana är Kjarni, Gyrdir och Gaukur (som har en silvergen också och är silversvart, men basfärgen är svart). MMen om fuxstoet bär på ett brunanlag kommer i teorin vartannat "svart" föl att bli brunt (syns bara på svart basfärg) och om fuxen bär på dubbla brunanlag så kommer alla "svarta" föl att bli bruna!

I praktiken så är det slumpen som avgör varje gång vad sto och hingst lämnar för anlag. Därför kan även en hingt med enkel uppsättning svart ge fler än 50% svarta avkommor med fuxston. Likaså kan en med enkelt silversvart anlag ge fler än 50% silverfärgade avkommor med sto som ej bär silveranlaget, men i teorin är det bara 50% chans att avkoman skall bli silverfärgad! Tex har min silversvarta 6-åring lämnat 4 avkommor och 3 av dem är silversvarta, vilket är 75% av avkomman. Men han har bara enkel uppsättning av silvergenen och chansen är alltså bara 50% att avkomman blir silverfärgad. Antalet avkommor måste vara ganska många för att den verkliga statistiken skall stämma med den teoretiska!

2 va efter Kjarni och 1 efter Kolgrimmur

Japp och då vet man säkert att fuxstoet bär på silveranlaget som inte syns på röd basfärg!

Precis. Har bara inte hittat en endaste silversvart häst i hennes stamtavla o jag har letat lååångt bak. Skumt är det men :p Hon har även en till avkomma efter Otur (Kurts pappa) och hon är också silversvart :)

För att återgå till ursprungsfrågan, så kan fux + svart även ge brunt föl (om fuxen bär på dolt Aguti-anlag).

När vi ändå pratar om färger, är det någon som har en häst som är gulbrunblack??

Visa gärna bilder :love:

När vi ändå pratar om färger, är det någon som har en häst som är gulbrunblack??

Visa gärna bilder :love:

Har haft en sådan, min egen uppfödning efter Segull och undan ett gulmusblackt sto. Dumt nog sålde jag denna enormt trevliga häst för jag lyssnade då för mycket på vad andra tyckte och han ansågs för grov för att vara ett hingstämne och nya ägaren fick höra detsamma så han är tyvärr kastrerad. Är mycket älskad, snäll, rejäl och viktbärande och jättefina gångarter han fått beröm för. Så det är synd. Jag hade gärna använt honom både i min egen avel och gärna haft honom som ridhäst men han är kvar hos tjejen som köpte honom och "inte till salu för 1 miljon" säger hon. Härligt när folk älskar sina hästar och jag känner mig glad som uppfödare och säljare att hästen är väl skött och älskad! tyvärr har jag ingas bilder att lägga in. Kan ha något men inte digitalt och min scanner har lagt av + att jag har 1000-tals bilder att gå igenom...

Hej
Jag har de senaste timmarna suttit och läst igenom massa trådar ang färger här på forumet, en del från förra året till och med, och jag blir så fasinerad, ni är så duktiga så jag kastar iväg en liten fråga ang mitt fuxsto som jag vill få föl efter och vill ha alla tänkbara färger/skäck utom fux. :crazy: Hon fick ett fuxföl förra sommaren så det vore kul att få något annat och jag vill testa och se vad hon kan ge mer för färger. Jag gillar verkligen fux också men nu harjag ju två =)

Kan ni rekomendera några hingstar som lämnar andra färger eller skäck. Mitt sto är (söta lilla gosiga) Vidja från Nya Hasparetäppet, pappa är Meitill och mamma är Von från Stenholmen. Hela hennes släktträd kan ses här ---> Vidja

Jag vet inte mycket alls om avel, men hon är registrerad och vet.bes men vad jag vet så är hon inte bedömd och godkänd som nått avelssto, men med risk att stöta mig med "elitavelsutövarna" så vill jag ändå ha ett föl av henne nästa vår. :love:

Ge lite tips tack i södra Sverige helst och där man kan betäcka utan att ha godkänd avelssto, eller vad de kallas ;)

/Tack Helena

Senast ändrad av en moderator:

någon som vill berätta för mig vad för färg mitt föl skulle kunna bli? stoet är svart och hingsten är åt isabellfärgade hållet.. tror ni att den svarta färgen kommer ta över? :angel: tacksam för svar :p

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V