Vad blir bäst?

Rimfaxe

Trådstartare
Eftersom vår dator inte har något äkta Windows, får jag varje gång jag startar datorn ett meddelande om att så är fallet. Jag blir föreslagen att lösa problemet, men oftast klickar jag förbi det.

Nu vill jag få till ett äkta Windows på datorn, trött på allt som inte funkar som det ska. Klickar jag på att lösa problemet, så kommer ett förslag upp om att köpa Windows XP home online för ca 1300 kr.
Tittar jag på Pricerunner m fl så ser jag att man kan köpa samma program för ca 900 kr.

Om jag registrerar mig på Microsofts hemsida så kostar det ju ca 1300 kr och jag antar att problemet med äkthetsintyget blir ganska snart åtgärdat.

Om vi istället beställer/köper XP home från en vanlig butik, så blir det kanske krångligare? Måste vi då installera om datorn eller så?

Vad är bäst att göra? Jag och min sambo är inga datahackers. (Det var hans svåger som installerade XP på den här datorn. :o ) Nu kommer det ju i framtiden hur som helst bli omöjligt att ha samma licens på flera datorer, så om andra datorer kommer införskaffas så måste ju de ha ett eget operativsystem. Lika bra att fixa ett äkta på den här datorn med en gång alltså.

Sv: Vad blir bäst?

Tror jag hittade det. Det ser ut att vara:

Microsoft Windows XP Professional
Version 2002
Service pack 2

Dator
AMD Athlon(tm) processor
1.40 GHz 768 MB Ram

Trodde faktiskt att det var XP home.

Gå in på startmenyn, högerklicka på "den här datorn" och välj "egenskaper". Vad står det under "System:"?

Om det nu är XP Pro så verkar det kosta strax under 2000 kr på Pricerunner. Då är det ju billigast att köpa online.

Några nackdelar med att köpa online? Funkar verkligen alla nycklar som de ska sedan?
Snart kommer väl Vista ut också, så det är väl inte så länge till som man kan köpa XP antar jag?

Finns det någon annan som har haft samma problem som jag, dvs ej äkta Windows? Hur har ni löst det, köpt online eller från butik?

Jag vet faktiskt inte om man kan "degradera" pro-versionen till home-version. Gissningsvis inte. Så billigaste sättet att få en äkta windows pro är nog att gå med på microsofts erbjudande om Genuine Advantage Kit. Då får du med ett program som hjälper dig att byta till en äkta nyckel också.

Det finns ingen nackdel - förutom att du inte får installationsskiva, ev instruktionsbok och sådant jämfört om du skulle köpa i butik. Men eftersom du ändå inte använt varken skiva eller instruktionsbok tidigare med tanke på att du har ett oäkta windows så är det nog ingen nackdel för dig... :)

Tror inte jag heller att man kan. Jag tror att onlineagenten känner av vad man har och väljer ut något som passar med det.

Så här står det:

"Tack för ditt intresse för Windows® Genuine Advantage Kit för Windows XP. Slutför din beställning genom att fylla i nedanstående information."

Det är väl bara att fylla i och vänta så kommer väl en skiva med posten sedan antar jag.

Bara en fråga: Vad är skillnaden mellan XP home och XP pro?

Ja, man kanske får skiva och allt annat på posten. Jag trodde man fick ladda hem ett kit helt enkelt. Men jag har aldrig gjort det själv.

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 498
Senast: annan1
·
K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: maria85
·
IT & mobiler Hej! Är ny här så jag hoppas att jag har lagt tråden i rätt forum. Nu är det så här att jag har köpt en SATA hårddisk (Seagate...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: rostad
·
E
IT & mobiler Vill ha hjälp att reda ut om detta är äkta eller bara nåt skit som fastnat och ska bort. Fick upp nån varning om att "du kan ha råkat...
Svar
2
· Visningar
1 285
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur