Vad betyder Saela?

isisaela

Trådstartare
Mitt islandssto heter Saela, är det någon som vet vad det betyder? :)
Har googlat lite men inte hittat nå direkt svar, har hittat att det betyder salig och happiness/bliss... Är väl inte riktigt samma betydelse va..

Sv: Vad betyder Saela?

Vet inte riktigt, men Sael säger man ju typ som "hej!" på Island och det betyder typ var hälsad hälsad, bliss etc som jagj förstått det.

Aha okej :) det är svårt att hitta en direktövetsättning, man skulle känna nån som kan isländska ;P

Det är det där jag menar :P man blir ju inte klok på alla översättningar, vad ska man tro på liksom :)

Men att vara "helt salig" och att vara lycklig är väl ungefär samma sak i talat språk så båda översättningarna är ungefär rätt.

En exakt direktöversättning är svår från alla språk och säger ofta inte så mkt.

Haha de hjälper inte ;) Frågade precis pojkvännen och han ler och säger "de är bara ett positivt ord". När inte ens islänningarna kan förklara på isländska vad de betyder - ja då blir de svårt att göra en "riktigt översättning".

//Petronella - "halvislänning" på heltid :)

islex.se är en himla bra uppfinning måste jag säga:

Sökresultat för 'sæla'

* sæla fem. (salighet)
* sæla = sæll adj. (glad)

/Jonaz, i alla fall före detta "hálfur íslendingur" :p

Mitt islandssto heter just Lykka. Dock så har jag inte hittat något om att lykka är ett isländskt ord över huvud taget. Vi har alltid trott att det var lycka på isländska. Men det kan ju ha att göra med att hon är svenskfödd och de som döpte henne kanske också trodde det var så :P För mig är hon lycka iaf! :)

Någon som vet hur det ligger till?

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Squie
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 903
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
892
Senast: Mojma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka