Vad betyder pula för dig?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare alazzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 9 539

alazzi

Trådstartare
När jag växte upp var det slang för sex men den betydelsen var kanske väldigt lokalt? Västerås.

För mig betyder det att fixa och dona ungefär (Östergötland). "Gå i trädgården och pula" t ex. Sedan jag såg den norska serien Skam betyder det dock sex för mig också.

Tycker för övrigt att ordet är fult och använder det inte alls till vardags.

Den enda jag vet som säger så är min pappa (skåning), och han använder det på samma sätt som @Modest och @micaelathegreat.

Jag har aldrig använt det själv, men minns att killarna i min högstadieklass ibland sa att något var "puligt" i betydelsen att något var bra/häftigt. Så fult att jag ryser än idag :yuck:

Screenshot_20190708-170744.webp

Jag använder det inte men för mig betyder det fixa. Jag är östgöte och använder dona istället, samma sak 😁

Antingen knöla/klämma ner någonting i tex en väska (pula ner jackan), eller hålla på med något i maklig takt. Typ "pula i trädgården". Kan också användas som att man "pular på" med något, typ "pula på med stallet" om man gör det lite lätt långsamt sådär.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade... 2
Svar
34
· Visningar
1 640
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 227
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Jag har ingått ett avtal med ett företag. I pappren jag skrev på anges en tid som avtalet skall gälla (1002 timmar). På ett möte...
Svar
9
· Visningar
525
Senast: tanten
·
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett... 2
Svar
35
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka