Vad betyder mammig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

The Great White Shark

Min sambo frågade mig vad mammig egentligen är?
Jag funderade på när jag brukar tycka att min dotter är mammig, men kom egentligen inte på något bra svar.

Ordet mammig används ju både med positiv anda och negativ anda.

Så vad är mammig egentligen?
 
Sv: Vad betyder mammig?

När jag tänker på ett barn som är mammigt så är det när barnet har svårt att släppa ifrån sig sin mamma, att det blir ledset och gnälligt så fort mamma inte är i närheten.
 
Sv: Vad betyder mammig?

"Ett barn som vill ha sin mammas uppmärksamhet" skulle jag definiera det som.

I jämställdhetens namn skulle man faktiskt kunna säga att ett barn är mammig efter sin pappa också ("pappig" låter inte lika bra).
 
Sv: Vad betyder mammig?

Min yngsta är väldigt mammig. För mig är mammig när ingen annan "duger". Pappa får inte mata, inte söva och inte trösta osv. Det är den enda av mina tre som jag upplevt denna mammighet hos. Nu så går det bättre med att pappa söver osv, men då ska jag helst inte finnas i huset :smirk: Jag tycker att det är lite jobbigt att hon varit så jätteberoende av mig. Det är också besvärligt med barnvakt, om farmor är barnvakt så är hon gnällig och ledsen, mormor går bättre. Som tur är så går det väldigt bra att lämna henne på dagis! Inskolningen med henne var jag väldigt orolig för, de andra har ju alltid gått bra att lämna både hos barnvakt och på dagis.

Jag har trott att man på något vis "gör" sina barn mammiga. Eftersom mina äldsta inte varit det :smirk: , så har det naturligtvis berott på att jag inte "klemat" med dem... Men så fel jag hade :crazy: Det beror kanske på personligheten hos barnen?

Men visst kan de vara lite mammiga och pappiga ibland. När det är lite jobbigt så vill de tanka tröst hos föräldrarna. Eller om mamma eller pappa varit borta ett tag. Elelr som någon annan skrivit att de vill ha lite extra uppmärksamhet. Men det är en annan "mammighet".
 
Sv: Vad betyder mammig?

Jag vill bara säga att jag läser vad ni skriver och tar in det.

Jag börjar förstå att min defination av mammig stämmer överens med era :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: IngelaH
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp