vad betyder era hundars namn?

Milosari

Trådstartare
det har säkert funnits en sån här tråd tidigare, men jag låg dubbelvikt av skratt på golvet när jag läste på wikiedia vad loke egentligen betyder (och då är det ändå jag som har gett honom namnet)...

namnet kan tolkas som "han som framkallar undergången"

och

Loke är vacker till utseendet, men är ondskan personifierad och slugast av alla jättar; han är nästan lika psykologiskt komplicerad som Oden bland gudarna. Då han dessutom kan förvandla sig till vad han vill och ändra både gestalt och kön, är han dramatiskt tacksam...

vad Minina/Menina betyder har jag inte lyckats lista ut, men det verkar som om det kan vara någon star trek-figur (inte jag som har döpt henne).

Senast ändrad:
Sv: vad betyder era hundars namn?

Nova En nova kallas en stjärna, vanligtvis en vit dvärg, som under en period ökar sin ljusstyrka kraftigt.

Passar perfekt då hon är en jack russel och dom är ju små med mycket vitt! :D

Min (gula) labbe heter Smudge och det betyder ungefar "flack" vilket ar mkt passande eftersom han alskar att bada lerbad :angel:

Piru betyder satan på finska ett mycket passande namn på han som valp.

jääkäri betyder Jägarsoldat på finska. Valde det namnet för jag låg som Jägare i lumpen tyckte det var ett chekt namn på finska.

uttalas:

Piru = pirro

Jääkäri = Jägeri

Har mina nästa två namn redan klart för mig också givetvis finska :angel:

Då ska vi se :D
Också ifrån wikipedia

Diva: "används i dag ofta med negativa bibetydelser av en kändis som är otroligt bortskämd och nonchalant"...stämmer till viss del
"Diva är nämligen den feminina formen av divus, som betyder "den gudomlige".

Jo tjena...:angel:

Lilo
"MAP-filen innehåller information om vilka block på disken som innehåller operativsystemkärnan (kernel) som sedan läses in. På detta vis är det totalt oviktigt vilket filsystem man använder. Kärnan kan befinna sig var som helst på disken, dock med nackdelen att MAP-filen måste aktualiseras varje gång kärnan förändras. Sker det inte startar datorn inte längre och felsökandet blir svårt.
I motsats mot Lilo kan Grub läsa filsystem och är därför enklare att använda, då man slipper ändra i bootloadern när man ändrar i kärnan."

Inte jag som har namngett henne, men till viss del kan jag hålla med om att hon är lika obegriplig som texten.

Labbas
"Labbas en sjö i Arjeplogs kommun vid byn Lövnäs. Sjön är lokalt känd för gott rödingfiske. Astrid Lindgren använde också Labbas som namn i Ronja Rövardotter. Namnet tog hon via en bilatlas."

Och vi tyckte att Labbas passade för att han hade labbe i sig :crazy:
Japp, min hund härstammar ifrån en bilatlas!

Vart hittar ni det ngnstans?? letar och letar...min ena hund kunde jag hitta på en sida för att det är så vanligt men inte min adra...IZOR har jag döpt han till...
Felisia heter den andra och det betyder Stor lycka

Det enda jag hittar på Baltazar är att tydligen en av de tre vise männen hette det, samt Professor Baltazar... Tja, uppenbarligen en kreativ vis typ som löser saker..

Kan nog stämma med tanke på att den lilla skrutten lärt sig öppna dragkedjor så han kan komma åt godiset i mattes jackficka när matte sover... *muttermutter*

Rexi betyder "Jag har styrt" på latin.. Tyckte om Rex, men det är så himla vanligt här så då la vi till ett "i" efteråt.. Min syster som läser latin som sa vad det betydde för ett par dagar sedan, hade ingen aning tidigare:p

Min pappa kunde inte uttala Shy Guy:D, så han döpte om min hund till Shabo, efter kungen... Han kallades tydligen så som ung. Typ "kompis".

Brittan är vår prinsessa, döpt efter Britney Spears;).

Smilla- Huvudpersonen i boken Fröken Smillas känsla för snö. Valde det namnet för att jag minns "fröken smilla" som en mjuk och trevlig personlighet.

Uppfödarnamnet är Ismene. Ismene var en hjältinna i grekisk mytologi, dotter till Oidipos; syster till Antigone.

Atlas

Olika betydelser
* Översta halskotan i människans ryggrad
* Den grekiska titanen
* Ett begrepp i den textila bindningsläran
* En av Saturnus månar
* En kartbok
* Ett svenskt industriföretag från Stockholm
* Ett område i Stockholms innerstad (Atlasområdet)
* En amerikansk rymdraket
* Ett svenskt bokförlag
* En idrottsförening i Finland
* En svensk musikgrupp

Atlas var i grekisk mytologi en av titanerna, de första gudarna.
Atlas är guden som bär upp himlen.

Googlade på Bailey i stället och fann en sak i alla fall =)
Bailey Finns tydligen ett berg i USA som heter Mount Bailey :)

Senast ändrad:

Taurus kan enligt Wikipedia syfta på:
  • Taurusbergen i Turkiet
  • stjärnbilden Oxen
  • en bilmodell från Ford
  • en svensk TV-serie från 2001

Jag antar då att det är stjärnbilden som åsyftas, så taurus betyder kort och gott - oxe. Vovves tilltalsnamn betyder dock rätt och slätt "pojke", något som passar betydligt bättre in på honom (som vid åtta års ålder fortfarande tror att han inte är en dag över året). ;)

Min hund heter Brutus. Det är inte jag som döpt honom, vem döper en hund efter en förädare?!

Tja...
Harley är ju en motorcykel och det var det som var själva tanken när vi döpte honom. Sen har jag hört att det är ett ganska vanligt namn i USA. Annars betyder hans kennelnamn Adorable Alex "Bedårande Alex" för dom som inte kan engelska..:angel:

Min nästa hund kommer möjligen heta Olga,och det är ju bara ett namn. Däremot börjar jag bli mer sugen på "Laugi"..det betyder svärd på isländska.

Cilas - härstammar från Silas/silvanus. Ordet betyder "Of the Forest"

Toy-Max Ala-Baster

Ala (gudinna) hos Ibofolket i Nigeria :crazy:

Sen kallas han för Albin som är ett mansnamn med latinskt ursprung (Albinus) och är bildat av latinets albus "vit". (vilket stämmer bra eftersom han är vit :D )

Toy-Max Hittning your Heart

Hitting Your Heart = Träffar ditt hjärta

Kallas Viska som betyder Ulltott, viska (med någonting) på isländska

/Jenny

Zacco, svensk adlig ätt, adlad 1809 i enlighet med den då nya regeringsformen, vilket innebär att endast ättens huvudman innehar adlig värdighet.

Wimse.. tja.. :angel:
Han heter egentligen Nordanlidens WAIMO.. Men jag tyckte inte att man kunde stå å ropa waimo, så då vart de wimse, har passat mkt bra.. sedan fick jag även veta att Waimo betyder Fru.. och han är en hane! vet inte riktigt vad uppfödaren tänkte med där......

Rose de Renaissance heter min. Hon är helt enkelt döpt
efter en ros-sort

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka