Vad betyder detta?

E

-erica-

Vi har varit på kliniken med min häst ett antal gånger för hältutredning och det är några saker jag inte riktigt förstår.
På röntgen visade det sig att hon har för mycket vågor i hoven och sen när vet sprutade hovleden hade hon för mycket ledvätska där. Men vad menas med det egentligen?

Även fast man frågar två, eller till och med tre gånger är det svårt att förstår vad en opedagogisk veterinär säger ibland. :confused:

Sv: Vad betyder detta?

Man vill ju gärna veta vad dom gör med hästen, och vad felet är :crazy:

För mycket ledvätska, dvs ett 'övertryck' i leden, ses vid ledinflammation. Ledvätskan blir sämre (tunnare, vattningare) och smörjer leden sämre, och kroppen kan då svara med att öka produktionen för att försöka motverka det. (Det behöver inte vara ökad mängd ledvätska vid en ledinf dock). Så ett tecken på att hovleden var inflammerad, dvs hobledsinflammation.

För mycket vågot i hoven har jag ingen aning om vad som åsyftas, du har inget skriftligt utlåtande från rtg?

Tack :D Nu tror jag att jag förstår.
Vi fick tyvärr inget skriftligt utlåtande, men enligt min veterinär skulle en häst har lite "vågor" men hon hade för mycket :confused:

Tyvärr ingen aning vad vet menar med vågor, har kollat på X rtgbilder av hovar, men vågor har aldrig nämnts, vet använde det antagligen för att förklara något på ett mer begripligt sätt, men kan tyvärr inte räkna ut vad. Någon annan kanske kan?

Det kan inte vara "räfflor" på hovbenet som vet. menade? Detta fenomen påträffades på en tysklandsröntgad häst och personen ifråga vågade då inte fullfölja köpet då hon inte riktigt förstod innebörden. Senare visade det sig dock att det inte är något vi i Sverige ens noterar. Vad det innebär vet jag dock inte men tydligen inget jätteallvarligt då det inte ens noteras vid en svensk röntgen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 565
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka