Vad betyder detta?*trav*

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lillan09
  • Startdatum Startdatum
L

Lillan09

Var inne på travsport.se och har alltid undrar vad detta betyder :confused:

Avelsindex

Inavelskoeff

Vad betyder det?? Har googla och kollat runt men får inga bra svar på min fråga, någon som är insatt i detta??:bump:

Sv: Vad betyder detta?*trav*

Inavelskoeff är hur många procent de är inavel... Och de är sjukt mycket he..he...

Sjukt många hästar kan ha upp emot tre stycken samma häst i stammet från femte till första ledet. Rätt sjukt haha.. Min ena har två Ladykiller xx i stammen hehe..Ladykiller är nog hästen som är med flest gånger i flest antal hästars stammar. Lite galet

Avelsindex= BLUP hur "bra" hästen är, baserat på släktingar och egna prestationer.

Men vad sjukt att en del är invalade då?:o

Det är inte bra för hästar att ha hög inavelskoeff... Ju mer utavel desto bättre :) Om man korsar en åsna med en häst så blir det en mula. En mula orkar bära människor i bergen och har nästan inga sjukdommar. Varför? För att de inte är inavlade.

Gå in på BLUP och kika, där ser man stamm, och man kan söka på hingstar och se hur många/vilka avkommor dom har och om dom har gjort några unghäst prover osv osv :)

Man går efter tävlingsresultat på far, mor, syskon, individen själv,mfl.

Travhästars BLUP är bara tävlingsresultat, inte exteriörbedömning.

Alltså kan en ostartad häst ha ett högt index pga. att tex. ett syskon är väldigt bra.

*KL*

Här finns en artikel som beskriver avelsindex. Till artikeln

Här finns ett dokument med de ston som har högst avelsindex i respektive årskull mellan 1990-2006. Till dokumentet

Här finns en artikel om inavelskoefficienter. Till artikeln

Det är inte bra för hästar att ha hög inavelskoeff... Ju mer utavel desto bättre :) Om man korsar en åsna med en häst så blir det en mula. En mula orkar bära människor i bergen och har nästan inga sjukdommar. Varför? För att de inte är inavlade.

Gå in på BLUP och kika, där ser man stamm, och man kan söka på hingstar och se hur många/vilka avkommor dom har och om dom har gjort några unghäst prover osv osv :)

Jo men vad bra... då kan vi avla ponnysar m varmbloden så blir det inte så mkt inavel... eller? De är ju hästar båda delarna menar jag så det kanske inte går?
En viss inavel är faktiskt att acceptera... sen hur mkt man vill ha väljer man ju själv.
Men mulor kan vi inte tävla i trav med här i sverige iaf, hur starka de än må vara..

Riktigt så enkelt är det inte, även om många som håller på med korsningsavel hävdar det. Om du har en häst med en ärftligsjukdom och en åsna med en ärftlig sjukdom så blir kanske inte första generationen sjuk, men generationen efter kan däremot drabbas av både hästen och åsnans sjukdom, dvs dubbelt så sjuk... Så ja första generationens korsningsavel blir oftast friskare, men sedan är prognosen likadan eller sämre.

Men nej för mycket inavel är inte bra, det finns ju en hel del forskning på det oxå, i första generation kan det bli bra avkommor genom att korsa far/dotter eller mor/son men i längden ger det inte så mycket. Problemet inom både travaveln och halvblodsaveln är att det blir några få populärar hingstar som alla betäcker med, vilket ger problem när de avkommorna i sin tur ska betäcka/betäckas. Inom travaveln har man ju begränsat antalet ston hingstar får betäcka per år och jag tror att det är en ganska så sund väg att gå. På halvblodsidan verkar det nästan omöjligt att komma undan vissa blodslinjer.

okej, bra förklarning!:) Men hur mkt är "ok" att ha i inavel? Vet en del hästar har mkt högre än andra. Är dom "dumma" då eller hur funkar det??

Om du korsar en åsna med en travhäst blir den inte speciellt snabb. Den kanske blir hållbar, eftersom den inte kan springa så snabbt.

Jag känner inte exakt till hur stort sambandet mellan hållbarhet och inavel är, men det finns ju ytterligare ett antal faktorer som styr hållbarheten.

Sedan har vi också den ständiga frågan: Vad är hållbarhet? Hur mäter man hållbarhet?

okej, bra förklarning!:) Men hur mkt är "ok" att ha i inavel? Vet en del hästar har mkt högre än andra. Är dom "dumma" då eller hur funkar det??

Det råder klart delade uppfattningar om hur mycket inavel som är okej. Personligen är min riktlinje (inte lag) 1/8-del, vilket är 12,500%. Det finns hållbara hästar som högpresterat med över 19%. Det är också viktigt att ta hänsyn till vilka individer som man inavlar på. Det verkar som Valley Victory (speciellt via Muscles Yankee) är en individ som tål inavel bättre än många andra, men även här finns säkert undantag.

Okej, men varför är det ens lagligt? Det är ju inte lagit för människor? :p

Ja, så länge de inte kan påvisa att det är skadligt är det väl ingen anledning att förbjuda det? Det har visat sig att inavel bland människor kan vara skadligt och därför är det förbjudet.

Kusingifte är väl tillåtet på människoidan också? Eller minns jag fel?

Vad jag vet så finns det inte så många planerat inavlade hästar om man ser det på samma sätt. Syskon / far -dotter / mor - son

Kusingifte är väl tillåtet på människoidan också? Eller minns jag fel?

Vad jag vet så finns det inte så många planerat inavlade hästar om man ser det på samma sätt. Syskon / far -dotter / mor - son
Jo, det är nog tillåtet. Har för mig att SD hade förbud eller om det var utökad information i skolorna angående kusingifte i sitt valprogram. Känns inte direkt som ett stort problem i Sverige 2010...

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
428
Senast: Blyger
·
Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 346
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka