Vad betyder detta beteende?

wizo

Trådstartare
Jag passar en hund nu i 14 dagar som har ett konstigt beteende so
jag misstänker inte är så bra. Tänker genast på hästar som antingen krubb biter eller vaggar fram och tillbaka i boxen eller liknande.
Men den här hunden ligger på golvet och tar sin filt i munnen och halvtiggar snuttar på den. Hon ligger så jämt när man tex rör den andra hunden jag har tillsammans med henne, när man ska kela med henne eller när man ska leka med henne. Det slutar alltid att hon stoppar hela munnen full med filt och tuggar och tuggar, men bara så löst att inget går sönder.
När hon sover ligger och i min säng och är helt avslappnad och "snuttar" då inte på något.

Jag bara undrar om det är ett bra eller dåligt tecken på den här hunden vilken jag dessutom misstänker att jag kommer att få ha kvar då ägaren inte hört av sig och inte betalat för perioden som avtalat.
Så jag kanske ofrivilligt blivit med hund:(
älskar henne men det passar inget bra i mitt liv just nu och ta hand om och få ordning på en problemhund:(

det är inte snutt/tugg grrjjerna jag syftar på med problem hund. Hon har grymt mycket träning framför sig för att fungera i normalt liv utan att jag ska få förslitningsskador i axlarna och kunna ta av henne munnkorgen. Men det går jag inte in på här.

Jag får bara några vibbar om att det där snuttande är som något lugnande dör henne och något hon skulle sluta med om hon var en trygg och harmonisk hund.

Har någon av er vart med om något liknande och har någon aning om vad det kan vara eller bero på?

Sv: Vad betyder detta beteende?

Jag har aldrig hört om något snuttande, på ett hunddagis som jag praoade på fanns det en westie som blev stressad och sprang runt och ruggade i luften. När jag såg till att begränsa så att han inte kunde springa slutade han tugga och till slut slappnade han av. Men som jag förstår det ligger denna vovve stilla. Jag tror dock att du tolkat det rätt somstress eller whatever. Vad är det för hund? Ras, ursprung, ålder osv.

De flesta typer av stereotypider beror på att ett naturligt beteende inte har kunnat utföras av djuret så att det har täckt behovet av detta beteende.

Det kan även vara inlärt, tex att hunden får uppmärksamhet när den juckar på något, även om uppmärksamheten inte är av den trevliga sorten, så funkar det ju.

Sen har vi stressfaktorn. I ditt fall verkar det bara vara att välja och vraka. Så börja med att lösa hundens andra problem så borde detta beteende minska eller försvinna av sig själv. Däremot skulle jag inte hindra hunden att göra detta, då det bara är ett syptom på ett annat problem, som självklart inte försvinner om man tar bort symptomen.

Om du nu ska ha kvar hunden, vill säga.

Jag har själv en "snuttare". På min är det ett stressutlöst beteende, ex om han har fått dåligt med träning och motion. Eller om han känner lukten av någon tik. Dock så händer det att han håller på även om man har tränat järnet och han har fått alla sina behov fyllda till max (utom tik-biten förstås).
Jag antar att det är så befäst och att han är beroende. ;)

Detta är inget jag har brytt mig så mycket om.. Det går i perioder och han har en filt till detta ändamål. Låter honom hållas när han har sina snuttetranser.. Om det är med den tillåtna filten dvs.

Mvh

Med tanke på att du skriver att hunden har munkorg och om jag fattat det rätt drar mycket i koppel så antar jag att det är en hund som inte haft det så lätt i livet. Är säkert ett beteende som kommit av stress, ignorera beteendet.

Om du behåller hunden så har du en hel del arbete att göra. Men det vet du ju redan. Om ägaren hämtar tillbaka hunden så är ju ditt arbete tyvärr meningslöst efersom det är ägarens fel att den är som den är... Så försök att ta kontakt med ägaren och skriv över hunden på dig.

Lycka till!

Jag vet inte hur gammal hunden är. 5 ungefär har jag för mig att hennes husse sa. Han bodde inne i stan. Hon är en korsning schäfer, rotwiler och amstaff. Jag tror hon haft för lite stimulas där hos husse. Den hunden i en lägenhet själv! Jösses! Hon hoppas och blir tokig när jag kommer tillbaka efter bara 1 timme.

Vi bor nu på landet bervid mina hästar så hon och en valp är ute på promenad minst 3-4 gånger pm dagen plus att dom är lösa och springer runt stallet minst en timme om dagen så nu får hon säkert så mycket motion att hon är helt slut, både i kropp och huvud med tanke på alla nya intryck med hästar, kaniner och andra hundar, men ändå lägger hon sig och snuttar på sin filt när vi kommer in.

Det går väl av ren vana som ni säger. Antagligen kommer hon alltid göra så även om hon blir mer aktiverad i sitt liv.

Får se om hennes husse hör av sig för jag har inte lyckats nå honom tyvärr.

Min valp snuttar på alla sockar hon överhuvudtaget kan komma över, i synnerhet de som är skitiga och lite sådär härligt 'ingrodda'...:crazy:
men i hennes fall har det framför allt med myset och den goda smaken att göra såvitt jag kunnat avgöra. Det känns inte stressrelaterat.

Bland katter är det rätt vanligt med snuttande, i synnerhet bland dem som tagits ifrån modern för tidigt. Huruvida den teorin skulle vara möjlig att applicera på hundar har jag ingen aning om, det var mest en passus.

Jag skulle inte heller se det som katastrofalt om hon fortsatte snutta på sin filt så länge du vet att hon får vad hon behöver i övrigt - det var nog det enda konkreta jag hade att komma med.
Hoppas att det löser sig med den försvunne ägaren!

Min hund har en filt som leksak och som han gärna ligger och tuggar på. Jag har väl aldrig sett det som nåt stressrelaterat. Däremot är det ju inte så bra när han försöker slita loss småbitar från filten och kanske äta upp. Men oftast tuggar han bara.

Sel: akta så hon inte äter upp sockarna, min har nämligen tuggat i sig minst 2 sockar.

Tack ska du ha för varningen, men hon är gudskelov inte en tjej som sväljer. ; )

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 705
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 490
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 001
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka