Vad betyder det när man säger att hästen har "nerv"?

Lurv

Trådstartare
Man hör ibland att hästen har nerv.

Ja, vad menar man egentligen då?

Vad lägger du i det begreppet?

Sv: Vad betyder det när man säger att hästen har "nerv"?

Att hästen är alert, i vissa fall skvättig. Pigg under ridning och eventuellt både het och komplicerad.

Jag tänker att en häst med nerv är nervös, lättskrämd, "hoppig" och "tittig" och inte litar på ryttaren.

Jag tolkar det som att hästen är på hugget, den är känslig och alert, i vissa fall lätt blir stressad och bör ridas av en ryttare som är lite tuffare och inte blir rädd i första taget.

Intressant, vi lägger lite olika betydelse i ordet.

Jag är inne på samma linje som iNHALE. För mig är en häst med nerv både känslig, alert och reaktionssnabb. Med en duktig ryttare kan denna typ av häst ofta prestera väldigt bra om andra förutsättningar också finns där såsom bra gångarter, hoppförmåga osv.

Om jag läser det i en annons tänker jag att säljaren gärna vill att det ska läsas som känslig och alert men att hästen egentligen är nervös, het och tittig.

Tänker också lite som iNHALE - en häst med nerv ligger högt i energi, den är reaktionssnabb, och kräver en ryttare med känsla.

Den behöver dock inte vara lättstressad eller rädd (tänker jag) - men den är som sagt alert och "på" hela tiden, måste ridas och passar därför inte obalanserade/spända ryttare.

Jag förknippar "nerv" med en häst som är känslig och "elektrisk", dvs som har mycket energi och där ryttaren måste vara skicklig nog att kanalisera denna energi till prestation och arbete. Med en mindre skicklig ryttare blir hästen istället okoncenterad och hoppig / springig = svårriden.

Jag förknippar "nerv" med en häst som är känslig och "elektrisk", dvs som har mycket energi och där ryttaren måste vara skicklig nog att kanalisera denna energi till prestation och arbete. Med en mindre skicklig ryttare blir hästen istället okoncenterad och hoppig / springig = svårriden.
Precis så tänker jag också.

Den beskrivningen kan jag också stå för, för det är så jag tänker också.
Jag anser inte att det är negativt att ha nerv i hästen, men det gör den olämplig som var mans häst.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 211
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
947
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv