Vad betyder det eg. när min häst vill "kela"?

L

Lilla Lillan

Ofta när jag ska tränsa och står lite snett framför henne så brukar hon lägga upp huvudet på min axel. Det är en försiktig gest och jag brukar besvara den genom att visa samma milda ansiktuttryck som hon och klappa/klia henne uppe på halsen. Då slappnar hon av och huvudet blir lite tyngre. Jag fortsätter att klappa/klia henne i huvudet och bakom öronen, på ställen som jag vet hon tycker om att bli kliad på. Innan var det ofta hon som avslutade "kelstunden", genom att vända bort huvudet. Numera är det jag.
Det händer att jag också tar intiativ. Jag står lite snett framför och kliar henne under mannen. Då brukar hon klia tillbaka på axeln eller i mitt hår. Inte nafsa utan försiktigt klia med läpparna. Om jag kliar hårdare eller mjukare så gör hon det också. I stort sett så är det jag som slutar varje gång.

Jag har nyligen läst i en NH-bok att hästen inte ska få klia sig på oss människor. Den får inte komma in i vår närzon. Jag har aldrig låtit henne klia sig på mig av den enkla anledningen att det kan göra jäkligt ont. Men också eftersom jag tyckt att det inte passat sig att den i lägre rang ska klia sig på ledaren. Precis som det stod i boken.
Det som förbryllar mig är hon inte får komma in i min närzon. Kanske författaren menar att hästen inte får komma in i närzonen utan att fråga eller få tillåtelse först? ag upplever det som att hon frågar om lov i första exemplet och att jag ger henne tillåtelse i det andra?
Gör jag rätt?
Eller hur funkar det egentligen?
Hur gör två hästar?

Sv: Vad betyder det eg. när min häst vill "kela"?

Jag tycker du helt rätt. Att hon frågar och du har eget imot det. Varför inte. Hästar gör samma sak. Så länge när du är klar du kan skicka ut henne igen.

Nerheten med en häst så där händer för sällen. ta dem stunder och "bond" med henne.

Bara av nyfiken het vem sa det att man ska inte göra det? Du kan gärna PM det.

Enligt min åsikt så är inte din fråga, eller dina frågor, för det är flera stycken, helt lätta att svara på. Men om du frågar: vad betyder det eg när min häst vill kela, så tror jag att du är på rätt spår om du blir misstänksam.
Min lånehäst som jag här, var väldigt kelen, fast jag visste att det var som en falsk yta på henne. Hon rusade fram till en så fort man kom till hagen och tryckte upp huvet på, ja på ens mage mer eller mindre. Och ärligt talat blir det ju rätt gulligt. Man kunde uppfatta det som om hon var kelen. Å andra sidan ville hon sätta reglerna om allt. Jag har ägnat några månader att få henne att hålla avståndet. Mjukt men bestämt. Jag kan säga som så att det fanns någon slags övergångsfas då hon helt sonika använde sitt huvud till att försöka buffa omkring mig hit och dit. Och det var ju egentligen det som det handlade om. å andra sidan har hon ju ett slags mod i sin personlighet som gör att hon liksom inte är rädd för saker och ting, inklusive människor, så hon är fortfarande en tuffing. Men en bit bort, och det tycker jag är bra. Så numera kan jag ställa henne var som helst och säga stanna, så står hon där. Hon är inte så kelen faktiskt. Faktiskt är hon inte kelen alls. Men hon är schysst och pålitlig... så pålitlig hon kan vara efter den tid jag känt henne.

Men den där kelenheten den var ju bara precis för att hon tyckte hon var den dominanta. Menar inte att man ALDRIG ska kela med sina hästar. När man har rangen avklarad kan man det i viss mån, tycker jag, i alla fall. Men ditt inlägg fick mig att tänka på hennes väl ivriga kelighet, som var en sorts av disrespekt från hennes sida faktiskt. Däremot så kan man klia sin häst. De kliar ju varandra, fast absolut inte bli kliad tillbaka, fast det sa du visst.

Äsch, nu läste jag ditt inlägg lite mer noga.
Nå, var och en är sin lyckas smed. Så det finns väl inget att säga om din och din hästs sätt att vara med varandra. Jag skulle själv kunna tänka mig att tänja på gränserna med en häst jag kände väldigt väl, men inte annars. Men jag antar det är en sådan häst du pratar om, en häst du känner innan och utan. Och har du inga andra problem med hästen, utan tvärtom, att ni har ett fungerande samarbete på alla plan. Då är det välan ännu mindre anledning att grubbla in sig på sådant du läser i böcker.

Alternativa lösningar söker man ju ofta när man är i behov av dem. Om allt funkar skitbra ändå så gör det ju liksom bara det.

Nu svarar jag visserligen inte på frågan men jag har alltid haft en väldigt nära relation till alla hästar (och kor) jag umgåtts med. Kvällskram och morgonkram med huvudet på axeln är daglig rutin sen en herrans massa år tillbaks, och att klia varann där det kliar ingår också. Den häst jag har nu kliar mig på ryggen lite försiktigt med tänderna där det kliar, fråga mig inte hur hon vet var det kliar, och jag kliar tillbaks där det kliar på henne. Jag har aldrig haft problem med ledarskapet, hon är högre i rang än mig men det är inget som har stört vår relation det minsta för när det verkligen har gällt så är det jag som fått bestämma men annars bestämmer hon var skåpet ska stå.

Huvudsaken att dom trivs.:p
(Jag är till och med så gräslig så jag handmatar dom):eek:

Ha ha, det där med kossorna var ju kul.
Jag träffar kor när jag köper hö. Då försöker jag alltid få kontakt med korna och klappar dem och har mig. De är ju hemskt nyfikna. Och jag med. Vet ingenting om kor. Bonden stirrar på mig som om jag inte var riktigt klok.
Nämen ärligt, jag vet inte om jag verkligen är högre i rang än pållarna. Jag tror att stoet faktiskt accepterat att jag är det. Valacken ifrågasätter allas rang hela tiden, både hästar och människor. Men på betryggat avstånd. Hötter när han själv står instängd och sånt. Jag gillar inte att hästar blir för närgångna även om jag då och då kan tycka att jag faktiskt får ta emot en vänskapsyttring. Jag handmatar också. Men gör det mest när jag tycker att de jobbat så himla bra att de förtjänar en godbit från mig.

Men inte vill man ju ha hästar helt utan egna initiativ. Men som du skrev. När det gäller är det väl bra om de lyssnar på en.
Äsch jag vet ingenting om nånting. Men kul är det i vart fall. Med dessa märkliga flockdjur som är så oerhört kapabla att kommunicera att de tom går utöver sin egen art. Liksom vi förstås. Man får liksom mötas på neutral mark. När de är lite mindre gräsätande flyktdjur och vi lite mindre köttätande rovdjur.
Äsch. Bla bla bla.

Att en häst inte får komma dig för nära bygger på hästarnas egna regler om respekt. Hästar går varandra nära, men inte utan tillåtelse. Dock tänker vi sällan på signalerna då det ofta handlar små signaler. En häst som ska närma sig en annan häst observerar denne och fortsätter sålänge han har tillåtelse. Om den andra hästen säger ifrån, så ska den närmande hästen inte komma in i den andra hästens zon - vilket den oftast då inte heller gör. Detta kan vara nästintill osynligt för våra ögon.

Men om en häst står avslappnad (=icke avvisande) så får en häst närma sig även om den stillastående hästen inte säger "varsågod" genom något annat än att bara fortsätta att vara avslappnad. Alltså, om du står avslappnad och inte avvisar hästen så har du sagt att den är välkommen. Framförallt när det gäller de flesta tamhästar som anpassat sig efter människan så pass att de närmar sig även vid avvisande signaler efter som att vi ofta ger felaktiga budskap. De lär sig att ha överseende med vårat kroppsspråk.
Om du däremot blir tydligare och avvisar, när hästen närmar sig, så kommer den snart att uppmärksamma dig mer och börja respektera din zon mer, om den anser dig vara värdig det.

Jag tycker att det är helt OK! Man får faktiskt skilja på "gos" och övertramp i rangfråga! När det går till så fint och försiktigt som du beskriver så är jag helt för det, men NEJ till att hästen kliar hela huvudet och halsen på människan så att man far som en vante.

Det är faktiskt himla intressant att studera hästar! Tex mitt ranghöga sto släpper så gott som aldrig in lilla valacken i sitt "närområde" men ibland kan man faktiskt se dem kliandes varandras manke, den lille gör det så fint och försiktigt, och även stoet är "fin" i sitt kliande, inget buffel med hela huvudet. Unghästen däremot tänjer på gränserna med mamma och valack, måste bara kolla OM det går att buffla idag, nehej inte det, då försöker jag imorgon! Det roliga är att hon gör det aldrig på mig!

Har också en häst som gärna lägger upp huvudet på axeln vid tränsning. Kan stå och mysa länge, blåsa lite i örat... :) Helmysig stund för oss människor.

Hästen backar gärna och "hänger i linorna" när den står uppställd på stallgången också. Detta gör att jag tror att mysandet på axeln inte är mysande, utan helt enkelt ett sätt för hästen att sträcka ut spänningar. Ungefär som när vi sträcker ut spända muskler!

Norrland

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 410
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat