Vad betyder BVSA? Det står så i vissa hästannonser

Sv: Vad betyder BVSA? Det står så i vissa hästannonser

Billig
Vid
Snabb
Affär

BVSA

Snarare "Billigare"...

alfa460 skrev:
Snarare "Billigare"...

Jag har fått "lära mig"

billig vid snabb affär
men man kan ju säga billigare oxå.
Det är ju samma sak lixom.

BilligARE vid snabb affär har jag lärt mig med. 'Billig' är ett värdeord och billig vid snabb affär blir ju ganska konstigt att tolka, för MIG kanske billig är 20 tusen, för en annan är billig 40 000 kr.

Men om priset är 50 000 kr och BVSA, dvs 50 000 kronor, billigare vid snabb affär så vet man att priset är mindre än 50 000 kr vid snabb affär. Men för dend elen behöver hästen inte vara BILLIG..

Så jag tycker inte billig och billigARE är samma sak faktiskt?

Då förstår jag.

Men det här med billig vi snabb affär tycker jag låter lite
som att man döljer något och köp snabbt innan du hinner
upptäcka några fel. Eller varför vill man göra en snabb affär?
Är man inte mån om att hästen skall hamna rätt och få
det bra.

Sen kan man ju tvista vad snabbare är. :D
Ju billigare häst desto snabbare affär, kan iaf jag göra. Vette sjutton om jag skulle våga göra en snabbare affär vid summor 20000 och uppåt.

mellon skrev:
Då förstår jag.

Men det här med billig vi snabb affär tycker jag låter lite
som att man döljer något och köp snabbt innan du hinner
upptäcka några fel. Eller varför vill man göra en snabb affär?
Är man inte mån om att hästen skall hamna rätt och få
det bra.

BVSA brukar oftast innebära en av tre saker:

1. Säljaren behöver pengarna snabbt
2. Säljaren måste bli av med varan snabbt pga t ex utrymmesskäl
3. Säljaren vill bli av med varan innan den går sönder/det upptäcks att den går sönder ;)

De två första är egentligen fullt legitima, man behöver pengarna, eller man har utrymmesbrist, på hösten strax innan installning brukar BVSA syns i mer annonser är på våren t ex, helt enkelt för det finns mindre boxar än hästar och det är strax dags att stalla upp och då måste ägaren bli av med hästen innan uppstallning för att inte få problem.

Men det kan vara nummer tre med, säljaren vet att det finns ett fel på varan, t ex ett litet avgasläckade på en bil, som kommer bli ett hål och kräva byte av hela/delar av avgassystemet t ex, om man då lyckas sälja bilen INNAN det går sönder så har man 'klarat sig' från att gå ner i pris/bekosta nytt avgassystem. Eller så vet säljaren att det är något fel, och vill genom ett lägre pris vid snabb och okomplicerad affär försöka blia v med varan utan att felet upptäcks.

När det gäller hästar tror jag inte det sista är SÅ vanligt faktiskt, iom de lagar och regler som finns kring köp, och en veterinärbesiktning kan utan problem avklaras inom 'snabb affär', man brukar kunna få tid samma vecka för köpebesiktningar, så.

Men hästar är dyra djur i rena 'driftskostnader' och man kan inte riktigt bara 'ställa undan dem'. Och en häst man inte vill ha, som ändå ska ridas (för att vara i kondition vid försäljning och genomriden så spekulanterna får se vad hästen kan) och stallas upp kostar en massa pengar + tid. Så där är en fullt legitim anledning.

Däremot tycker jag inte om BVSA, 'julklappstips' osv i hästannonser, det är levande djur det handlar om om inte bara något man säljer till första bästa tycker jag. Och det tar ju lite tid att kolla så häst & köpare passar ihop osv, från bdåe köparens och säljarens håll.

Sen kan som så bra påpekades diskuteras vad 'snabb' affär är med, en dag, en vecka, en månad?

Men en omkomplicerad häst, med vettiga spekulanter på och jag skulle kunna tycka att vid snabbt köp så sänks priset. Men inte i meningen 'första bästa som bjuder kan ta den'

Å andra sidan stör jag mig mer på 'endast till gott hem'. Vad tänker de, att man ska vilja ge hästen ett dåligt hem??

Står det så i en annons utgår jag från att det är OK för säljaren att man prutar.
Sen spelar det ingen roll vad som ska säljas, häst, bil eller möbler.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 500
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar