Sv: Vad betyder BVSA? Det står så i vissa hästannonser
mellon skrev:
Då förstår jag.
Men det här med billig vi snabb affär tycker jag låter lite
som att man döljer något och köp snabbt innan du hinner
upptäcka några fel. Eller varför vill man göra en snabb affär?
Är man inte mån om att hästen skall hamna rätt och få
det bra.
BVSA brukar oftast innebära en av tre saker:
1. Säljaren behöver pengarna snabbt
2. Säljaren måste bli av med varan snabbt pga t ex utrymmesskäl
3. Säljaren vill bli av med varan innan den går sönder/det upptäcks att den går sönder
De två första är egentligen fullt legitima, man behöver pengarna, eller man har utrymmesbrist, på hösten strax innan installning brukar BVSA syns i mer annonser är på våren t ex, helt enkelt för det finns mindre boxar än hästar och det är strax dags att stalla upp och då måste ägaren bli av med hästen innan uppstallning för att inte få problem.
Men det kan vara nummer tre med, säljaren vet att det finns ett fel på varan, t ex ett litet avgasläckade på en bil, som kommer bli ett hål och kräva byte av hela/delar av avgassystemet t ex, om man då lyckas sälja bilen INNAN det går sönder så har man 'klarat sig' från att gå ner i pris/bekosta nytt avgassystem. Eller så vet säljaren att det är något fel, och vill genom ett lägre pris vid snabb och okomplicerad affär försöka blia v med varan utan att felet upptäcks.
När det gäller hästar tror jag inte det sista är SÅ vanligt faktiskt, iom de lagar och regler som finns kring köp, och en veterinärbesiktning kan utan problem avklaras inom 'snabb affär', man brukar kunna få tid samma vecka för köpebesiktningar, så.
Men hästar är dyra djur i rena 'driftskostnader' och man kan inte riktigt bara 'ställa undan dem'. Och en häst man inte vill ha, som ändå ska ridas (för att vara i kondition vid försäljning och genomriden så spekulanterna får se vad hästen kan) och stallas upp kostar en massa pengar + tid. Så där är en fullt legitim anledning.
Däremot tycker jag inte om BVSA, 'julklappstips' osv i hästannonser, det är levande djur det handlar om om inte bara något man säljer till första bästa tycker jag. Och det tar ju lite tid att kolla så häst & köpare passar ihop osv, från bdåe köparens och säljarens håll.
Sen kan som så bra påpekades diskuteras vad 'snabb' affär är med, en dag, en vecka, en månad?
Men en omkomplicerad häst, med vettiga spekulanter på och jag skulle kunna tycka att vid snabbt köp så sänks priset. Men inte i meningen 'första bästa som bjuder kan ta den'
Å andra sidan stör jag mig mer på 'endast till gott hem'. Vad tänker de, att man ska vilja ge hästen ett dåligt hem??