vad betyder bokstäverna?

B

BeastieBabe

som alla här med säkerhet vet så finns det massa bokstäver runt dressyrbanorna.. men varför sitter dom som dom gör? och varför är det just dom bokstäverna?
vem har bestämt ordningen på dem?

liten bana A-M (förutom I, J & L)
stor bana A-V (förutom J, N, O, Q, T & U)

Sv: vad betyder bokstäverna?

Det är ingen som vet vem som bestämt ordningen på bokstäverna eller varför just de bokstäverna. Det bara är så och man ser ingen anledning att ändra det. :)

hmm men knepigt iaf.. man vet juh varför och vem som placerat ut bokstäverna på tangentbordet så..

Jo, men det var förhållandevis ganska nyss som tangentbordet uppfanns, om man jämför med dressyrbanan!

Antagligen ör det som rumpnisse säger :P men brukar göra det till en ramsa som nästan alla känner till??

Jag vet! ;)

From Chronicle of the Horse BB
Top Ten reasons why dressage arenas
are lettered the way they are:

The letters commemorate the sites of legendary falls by 18th century dressage masters: Karl somebody-or-other's stallion launched him into orbit from the end of one of the long sides, Conrad bought it in the middle of the far end, Xavier's horse got the urge to lie down and roll right in the center of the arena, etc.

"Hey, after riding 500 20m circles in rapid succession, who can remember the alphabet?"

The letters are consecutive and in alphabetical order, in a now extinct language spoken only by early 18th century Hanoverian carriage horses.

The very first dressage arena was designed by the lowest-bid contractor.

The letters were originally laid out by beleaguered riding pupils to facilitate pranks on their instructors, in which the pupils would pretend to be schooling various movements and figures while actually spelling out slanderous curses, in German, against their cruel and heartless instructors, their diabolical horses, and whatever silly person invented this dressage thing in the first place.

The letters are actually advertising billboards paid for by Sesame Street (This piaffe-passage transition was brought to you by the letter G!).

"What, you mean they're NOT in alphabetical order? Hey, that would explain why nobody else seems to understand how I've organized the office files..."

The other letters in the alphabet are "there" all right, they're just invisible--what do you think your horse has been spooking at all these years?

Well, the letters are "supposed" to be in alphabetical order, but somebody's Trakehner keeps getting out at night and rearranging them.

And now...(drum roll please)..the #1 Reason Why Dressage Arenas Are Made
That Way...

So they can double as landing strips for the invasion force from Planet Lippizinger. The Lipp spaceship is round and white, and can go from Speed of Light to full halt in just 120 meters. Though sometimes it finishes with its haunches a little out to the left.

*lol*
ja man kan säkert hitta sin favorit där nånstans.. ganska roliga förklaringar :idea:

Inget svar på frågorna kanske men ett sätt att komma ihåg ordningen på bokstäverna på lilla banan som en kompis till mig lärde mig:

All King Edvards Horses Carry Many Brave Fighters.

Har hjälpt mig många gånger.
Nån som kan en bra ramsa för långa banan??

bra ramsa, vi får utlysa en tävling om vem som hittar på den bästa långa ramsan.. :idea:

Har fått lära mig den här ramsan
Cecilia Månsson Blev Först AvKastad Efter Hindret...

All King Edwards Horses Can Move Bloody Fast :)

Alla Kungens Egna Hästar C(K men vaddå :P)ommer Med Bra Fart

Ramsan jag fått lära mig

Cantrar! (galoppord)

Alla Kungens Egna Hästar Cantrar Med Bra Fart

Har lärt mig ramsan Min Bror Filip Anton Kan Ej Hoppa

Går även att få t lång bana (får se nu om jag kommer ihåg den rätt)
Min Rara Bror Per Filip Anton Kan Verligen Ej Snyggt Hoppa

Appropå ramsa lärde mig denna på irland
All King Edwards Horses Carried many big fools..........tål att tänkas på...

lärde mig bokstäverna rakt av som dom sitter..

c,hgm,sir,exb,vlp,kdf,a

Senast ändrad:

Jag lärde mig: Cecilia Magnussons bror fredrik Allan kan ej hicka. :) En väldans massa namn, men så har jag lärt mig!

BeastieBabe skrev:
som alla här med säkerhet vet så finns det massa bokstäver runt dressyrbanorna.. men varför sitter dom som dom gör? och varför är det just dom bokstäverna?
vem har bestämt ordningen på dem?

liten bana A-M (förutom I, J & L)
stor bana A-V (förutom J, N, O, Q, T & U)
Det var nån som ringde in till "våga fråga" på rix FM o frågade vad bokstäerna betyder. Då ringde Rix FM upp nån på Strömsholm o bokstäverna betyder ingentiung. Bara hjälp för att t.ex. rida program! ;)

hmm ja.. det var det svaret jag missade :o men ja tror att den på strömsholm inte visste vartifrån dom kom och svarade sådär därför :D men det är förståeligt, ingen vet juh..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama