Vad betyder att hästen svarar på hjälper?

borderka

Trådstartare
Hej jag undrar vad btyder att hästen svarar på hjälper vid ridningen och hur hjälper man den?

Sv: Vad betyder att hästen svarar på hjälper?

Kändes som att du kanske också undrade vad hjälper betyder...? Bara en gissning. Hjälper är ju de "signaler" du ger till hästen när du rider.

Hästen lyssnar uppmärksamt, är sammarbetsvillig och gör vad du säger. Driver man med sätet från skritt vill man få en reaktion av hästen direkt att den börjar trava eller galoppera. Beroende på vilka signaler man sänder till hästen. Målet är att övergångar och igångsättningar ska se lätt och behagligt ut för dem båda. De ska se ut att trivas med varandra och sammarbetar. Gör den det så svarar hästen på ryttarens signaler/hjälper. :)

Hjälper är ex. skänkel, förhållningar osv. om man säger att svarar på hjälperna så lyssnar hästen på dig och helt enkelt gör som du säger åt den.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama