Vad betyder alla förkortningar?

MittNyaJag

Trådstartare
Fader XXX ; ScHH111 KKl MH HD A AD UA
Moder XXX ; BHP 1 MH HD B AD UA.

UA betyder ju utan anmärkning, men vad är det som är ua, och vad betyder allt annat?
 
Sv: Vad betyder alla förkortningar?

Är lite osäker men SCHH står vad jag vet för skyddshund. KKL vill jag ha till att hunden ställts ut i konkurrensklass, men kan ha fel, och sen att den är Mh-beskrivd samt har då A på höftleder och Utan anmärkning på armbågar.

BHP står för Brukshundsprov.
 
Sv: Vad betyder alla förkortningar?

Är "A" bra?
Hur är skalorna/graderingarna?

Vilka raser ska man generellt akta sig för i höfter/armbågar?
 
Sv: Vad betyder alla förkortningar?

ScHH står för Schutzhund och finns i klasser I-III

Schutzhund är exakt samma sak som BHP, men BHP är svenska namnet på tävlingsformen. Och det är garanterat Schäger det handlar om för BHP och ScHH är endast för Schäfer annars heter tävlingsformen IPO om det är en annan ras.
 
Sv: Vad betyder alla förkortningar?

ScHH står för Schutzhund och finns i klasser I-III

Schutzhund är exakt samma sak som BHP, men BHP är svenska namnet på tävlingsformen. Och det är garanterat Schäger det handlar om för BHP och ScHH är endast för Schäfer annars heter tävlingsformen IPO om det är en annan ras.

Helt riktigt, det var schäfer det handlade om. :)

Vad är ScHH/BHP/IPO?

Alltså som tävlingsform, vad går det ut på?

*lätt förvirrad och nyfiken*
 
Sv: Vad betyder alla förkortningar?

Helt riktigt, det var schäfer det handlade om. :)

Vad är ScHH/BHP/IPO?

Alltså som tävlingsform, vad går det ut på?

*lätt förvirrad och nyfiken*

Det är ett prov där man tävlar i 3 grenar. Spår lydnad och skydd.

allt är det samma men Schh och BHP tävlar endast Schäfer på dom proven, övriga raser ex Rottweiler, malle, dobermann sen risenschnauzer m.fl givetvis får schäfer även vara med på IPO.
 
Sv: Vad betyder alla förkortningar?

Om du har tid/lust får du jättegärna förklara vad man gör i de olika.
Eller, vart kan man läsa om det?

:)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 340
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 912
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp